سرپرست میراث فرهنگی سرخه خبر داد:
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخه از ثبت "زبان سرخه ای" در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.
کد خبر: ۴۳۶۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳ 06 June 2017

به گزارش تابناک سمنان، بهمن اخلاقی سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخه در گفت و گو با خبرنگار ندای سرخه با اعلام خبر ثبت "زبان سرخه ای" در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور گفت: در روزهای اخیر در نامه ای از سوی رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری مراتب ثبت شش میراث ناملموس ابلاغ شد که در میان آن آثار زبان سرخه ای نیز به چشم می خورد.

وی خاطرنشان کرد: "زبان سرخه‌ای" به‌شماره 1398 در 22 اسفندماه سال گذشته در فهرست آثار ملی میراث‌فرهنگی ناملموس کشور به‌ثبت رسیده است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخه با بیان اینکه مردم سرخه به گویش سرخه ای سخن می گویند، بیان کرد: گویش سرخه ای ریشه در زبان ایران باستان دارد و همچون دیگر گویش های سمنان که به جزیره لهجه ها مشهور است، واژه های مشترکی با زبان های پلهوی و اوستایی در آن مشاهده می شود.

اخلاقی گفت: ویژگی "غیرقابل فهم بودن" گویش سرخه ای برای غیرسرخه ای ها با ساختار دستوری و واژگان خاصی که دارد، آن را منحصر به فرد کرده است و همین ویژگی باعث شد که در هشت سال دفاع مقدس بسیاری از رمز و رموز ارتباطات مخابراتی میان رزمندگان در جبهه رد و بدل شود.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخه اظهار کرد: میراث فرهنگی ناملموس همتای میراث جهانی یونسکو ترویج و بر جنبه های ناملموس فرهنگ تمرکز و تکیه دارد و به تولیدات و فرایندهای فرهنگی گفته می شود که با گذشت زمان و از نسل های پیشین باقی مانده اند.

اخلاقی با بیان اینکه بخشی از دارایی های فرهنگی ملموس و بخش زیادی از آن ناملموس است، گفت: برخی از آثار اعم از توانمندی ها، هنر صنایع دستی، موسیقی، درام و ... که قابل ثبت و ضبط هستند ولی ملموس و قابلیت ذخیره در محل فیزیکی مثل موزه را ندارند به همین دلیل است که میراث فرهنگی ناملموس به وسیله ابزار مختلف سعی در حفظ آن به عنوان گنجینه بشر دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار