جالب است بدانيد كه ايام رمضان برای غيرمسلمانان روس نيز جالب توجه است. آنها ماه رمضان را از برگزاری مراسم افطار جمعی مسلمانان در شهرهای روسيه مي‌شناسند
کد خبر: ۴۳۵۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۵ 03 June 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از خبرگزاری کاسپین،  مسلمانان تقریبا در سراسر روسیه بزرگ ترین کشور دنیا با بیش از ۱۷ میلیون کیلومتر مربع مساحت حضور دارند، اما تمرکز جمعیتی آنها بیشتر در مسکو و شهرهای اطراف،سن پترزبورگ، جمهوری های مسلمان نشین چچن، اینگوش، داغستان، کاباردینو بالکاریا، کاراچای و چرکس و استان استاوروپول در منطقه قفقاز شمالی و پیرامون آن است.

در منطقه ولگای روسیه نیز جمهوری های تاتارستان و باشقیرستان، چند استان دیگر و آستراخان در مصب ولگا نیز محل زندگی مسلمانان است.

جمعیت مسلمانان روسیه بیش از ۲۳ میلیون نفر تخمین زده می شود که حدود ۱۰-۱۴ درصد از کل جمعیت این کشور را شامل می شوند.

در ایام ماه مبارک رمضان ، مسلمانان به عنوان پیروان دومین دین بزرگ روسیه در بیش از هشت هزار مسجد بزرگ و کوچک سراسر این کشور با همگرایی در مساجد اهل سنت و شیعه حضور می یابند. سال به سال استقبال مسلمانان روسیه از آیین های ماه مبارک رمضان و دیگر آموزش های اسلامی افزایش پیدا می کند.

در هر یک از این برنامه‌ها جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ نفر حضور دارند. همچنین در ماه رمضان روزانه در مسجد جامع مسکو چندین جلسه قرائت و تجوید قرآن با حضور بیش از  ۱۰۰ نفر برپا می‌شود.

علاوه بر برنامه های افطاری و اطعام مساکین ، ماه رمضان برای مسلمانان روسیه فرصتی خجسته برای آموزش علوم و معارف دینی و بهره بردن ازسخنان روحانیون و کارشناسان مذهبی و تلاوت آیات کلام الله مجید توسط قاریان و حافظان قرآن کریم می باشد.

در این ماه زنان مسلمان روسیه بجز آموزش های دینی در مراکز فرهنگی به کارهایی نظیر  خانه داری، خیاطی و کتابخوانی به طور دسته جمعی می پردازند.

افطاری دادن هم از محبوب‌ترين شعائر اسلامی در رمضان‌های روسيه است. جالب است بدانيد كه ايام رمضان برای غيرمسلمانان روس نيز جالب توجه است. آنها ماه رمضان را از برگزاری مراسم افطار جمعی مسلمانان در شهرهای روسيه مي‌شناسند.

دراین ايام در روسيه،‌ غيرمسلمانان نيز به آداب و رسوم مسلمانان احترام زيادی می گذارند؛ ‌به طور مثال در اين ماه بسياری از برنامه‌های غيراخلاقی تلويزيون موفتاً پخش نمی ‌شوند؛ يا مراكزتوزيع مشروبات الكلی در روز فعاليت زيادی ندارند و شب‌ها مغازه‌های خود را باز می ‌كنند.

مسلمانان روسیه روزه داری در ماه رمضان آزمایشی مقدس می دانند، آنها امیدوارند تا با اراده ای تحسین برانگیز بتوانند هوای نفس خود را مهار کرده و از پاداش های معنوی روزهداری برخوردار شوند.

همچنین ماه مبارک رمضان فرصتی است تا مسلمانان روسیه با برگزاری مراسم و آداب ویژه ماه روزه داری در مساجد، زمینه ای را برای پیروان دیگر ادیان و مذاهب در این  کشور با حدود ۱۴۷ میلیون نفر جمعیت فراهم کنند، تا با فرهنگ و ویژگی های دین اسلام بیشتر آشنا شوند.

جبرئیل نجفی




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار