کد خبر: ۴۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷ 11 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه از ایسنا، حسین فروزان در نشست خبری گفت: متاسفانه برخی از مسئولان هنوز قوانین مناطق آزاد را مطالعه نکرده‌اند، مثلا برای ساخت یک مجموعه، پروسه زمانی طولانی برای مجوز آن در ادارات لازم است و با این حال هنوز مشکلات قبل از ایجاد منطقه آزاد ماکو پا برجاست و بعداز سه سال ما فقط به صورت اسمی منطقه آزاد هستیم.

وی در رابطه با ایجاد مناطق آزاد در آذربایجان‌غربی تصریح کرد: موارد مطرح شده در این خصوص قانونی نبوده و شایعه‌ای بیش نیست، تنها عنوان منطقه آزاد استان در ماکو شکل گرفته است.

فروزان در خصوص مشکلات تصمیم‌گیری در خصوص اجرای پروژه‌ها و مدیریت منطقه آزاد تجاری ماکو، اعلام کرد: متاسفانه هدف اصلی منطقه آزاد تجاری ماکو در این شهرستان اتخاذ تصمیم‌گیری‌های واحد بود که عدم فرهنگ‌سازی در بین مسئولان باعث ایجاد ناهماهنگی‌ها و اظهارنظرهای متفاوت و در برخی موارد نادرست شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری گفت: در این مدت که شهرستان ماکو به منطقه آزاد تبدیل شده پروژه‌های بزرگی در حال ساخت است که از مهمترین آنها اتمام فرودگاه ماکو در سال 94، تعریض جاده کمربندی ماکو، حل مشکلات تصفیه‌خانه فاضلاب و آب آشامیدنی روستاها، ایجاد شهرک‌های صنعتی و اتمام فاز یک این شهرک‌ها در سال 94، اتمام فنس‌کشی در منطقه و ساخت پروژه خط راه‌آهن در ماکو است.

فروزان در خصوص احداث تصفیه‌خانه فاضلاب ماکو با اعلام اینکه عملیات اجرایی این طرح ماه جاری آغاز می‌شود، اظهار کرد: این تصفیه‌خانه در صورت انجام تعهدات شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه این تصفیه خانه در زمینی به مساحت پنج هکتار احداث می‌شود، اعلام کرد: متاسفانه تاکنون شهر ماکو از نبود تصفیه‌خانه فاضلاب رنج برده و اکثر فاضلاب این شهر به رودخانه زنگمار سرازیر می‌شود که مشکلات عدیده‌ای در زمینه کشاورزی و آب شرب مناطق روستایی پائین دست ایجاد شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ماکو با اشاره به اینکه مشکلات بهداشتی حاصل از سرازیر شدن فاضلاب به رودخانه زنگمار به اطلاع وزارت بهداشت و درمان رسیده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر سه بار زمین مناسب برای احداث تصفیه خانه واگذار شد.

فروزان همچنین با بیان اینکه با وجود واگذاری زمین مناسب و اجرای عملیات خاک‌برداری و اجرای طرح پایلوت،تاکنون تصفیه‌خانه فاضلاب ماکو به مرحله اجرا نرسیده است، اظهار کرد: متاسفانه با تحریک مردم توسط برخی افراد سودجو مبنی بر استفاده از زمین‌های واگذار شده، پیمانکار طرح از آغاز اجرای عملیات عمرانی سر باز زد.

وی تصریح کرد: در نهایت پس از بررسی و هماهنگی با شرکت آب و فاضلاب استان و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری و تهیه زمین مناسب در صورت انجام تعهدات این شرکت، شهر ماکو شاهد اجرای تصفیه‌خانه بوده تا مشکلات ناشی از فاضلاب روان به رودخانه زنگمار نیز حل شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ماکو با بیان اینکه امیدواریم در آینده نزدیک با فرهنگ‌سازی مناسب شاهد هماهنگی و همکاری تنگاتنگ مدیران و مسئولان شهرستان ماکو باشیم، ادامه داد: امیدواریم با همت مسئولان استان و منطقه شاهد شکوفایی هر چه بیشتر منطقه آزاد تجاری ماکو به‌عنوان مهمترین قطب صادرات و واردات کشور باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ماکو در رابطه با برخی شایعات از مسئولان کشور ترکیه در خصوص تغییر راه ترانزیت بازرگان گفت: هیچ‌گاه این مورد عملی نخواهد شد، مثلا دشمنان ایران 35 سال درصدد حذف ایران در خاورمیانه هستنند اما قدرت چنین کاری را ندارد در اینجا هم ماکو مطمئنا هرگز حذف نمی‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار