مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان خبر داد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان گفت: تاکنون بیش از 11 هزار نفر در استان سمنان از مسابقه کتاب‌خوانی رضوی استقبال کردند.
کد خبر: ۴۳۲۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱ 29 May 2017

به گزارش تابناک سمنان، نورعلی غلامحسین‌نیاسماکوش بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران به برپایی مسابقه‌ای با عنوان جشنواره کتاب‌خوانی رضوی از سوی نهاد کتابخانه عمومی کشور اشاره کرد و افزود: اداره کل کتابخانه عمومی استان سمنان به‌تبع سیاست‌های اعلامی از سوی این نهاد اقدام به برگزاری این جشنواره در استان سمنان کرده است.

وی هدف از برگزاری جشنواره کتاب‌خوان رضوی را ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و آشنایی با سیره ائمه معصومین (ع) به‌خصوص شخصیت حضرت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و احمد بن موسی (ع) دانست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان اضافه کرد: برای این جشنواره 6 کتاب معرفی شد که در یک کتاب 10 قصه از امام رضا (ع) برای کودکان در سنین چهار تا 11 سال طراحی شده است.

غلامحسین‌نیاسماکوش با بیان اینکه کتاب دوم با عنوان «ماه غریب من» برای قشر نوجوان از سنین 12 تا 17 سال تدارک دید شده است، گفت: کتاب سوم «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی»، کتاب چهارم «امام رضا (ع) و زندگی»، کتاب پنجم «بانوی ملکوت» و آخرین کتاب با عنوان «چلچراغ» برای سنین 18 سال به بالا در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: این منابع در تمام کتابخانه‌های عمومی استان سمنان موجود است و به هر کتابخانه دو نسخه واگذار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به اینکه علاقه‌مندان می‌توانند به شیوه آنلاین و مکتوب نام‌نویسی کنند، گفت: امکان شرکت در این مسابقات به‌صورت فردی و خانوادگی است و علاقه‌مندان می‌توانند با رجوع به کتابخانه‌های عمومی کتاب‌ها را به امانت بگیرند و یا با مراجعه به سایت www.iranpl.ir فایل پی.دی.اف آن را دانلود کنند.

غلامحسین‌نیاسماکوش به شیوه برگزاری مسابقه در بخش کودک اشاره کرد و افزود: کودکان با خواندن 10 قصه از امام رضا (ع) باید برداشت ذهنی خود را از کتاب نقاشی و یا از طریق دوربین موبایل برداشت خود را از آن داستان ظرف مدت پنج دقیقه عنوان کنند.

وی با بیان اینکه حضور در این جشنواره برای عموم آزاد است، اضافه کرد: حتی اتباع خارجی نیز می‌توانند در مسابقه شرکت کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان گفت: زمان برگزاری جشنواره از نوزدهم فروردین‌ماه سال 96 تا یکم تیرماه است و تاکنون 11 هزار نفر برای شرکت در جشنواره رضوی نام‌نویسی کردند که آمار مشارکت نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر است.

غلامحسین‌نیاسماکوش با بیان اینکه علاوه بر تندیس و لوح سپاس 313 جایزه 100 هزار تومانی برای 313 نفری که در بخش انفرادی مسابقه جشنواره رضوی شرکت کردند، تدارک دیده شد، گفت: هشت جایزه ویژه نیز برای هشت خانواده از سوی نهاد کشور در نظر گرفته شده است که علاوه بر کسب مقام کشوری در استان نیز از آنان تجلیل می‌شود.

وی با بیان اینکه از دهم تا بیستم تیرماه سال جاری زمان داوری و تصحیح پاسخنامه‌هاست، گفت: آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در دهه کرامت برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان گفت: در بخش اهدای جوایز خانوادگی برای خانواده اول و دوم دو نفره هرکدام مبلغ 500 هزار تومان، خانواده اول سه‌نفره 750 هزار تومان، خانواده اول چهارنفره یک‌میلیون تومان و خانواده اول پنج‌نفره یک‌میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شده است که این جایزه از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تدارک دیده شده و به برندگان تقدیم می‌شود.

غلامحسین‌نیاسماکوش به چند ضعف اساسی در حوزه کتابخانه‌های عمومی و کتاب‌خوانی اشاره کرد و افزود: این کمبودها از چالش‌های این حوزه است که نیاز به توجه و حمایت دارد.

وی با بیان اینکه سرانه مطالعه در جامعه ما نامعلوم است، گفت: این ضعف اساسی بخش عمومی است و باید با ارائه شاخص‌های واحد برای افزایش سرانه مطالعه تلاش کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان قدمت چندین ساله برخی از کتابخانه‌های استان را از مهم‌ترین چالش حوزه کتابخانه‌های این استان دانست و گفت: کتابخانه‌هایی با قدمت بالا در استان سمنان وجود دارد که ازنظر ایمنی ناامن است و نیاز به توجه دارد.

غلامحسین‌نیاسماکوش با بیان اینکه در حوزه منابع مالی با محدودیت منابع مواجه هستیم، گفت: نهادهای مرتبط ازجمله شهرداری‌ها به وصول مبلغ تعیین‌شده اهتمام بیشتری داشته باشند و خیران نیز با ورود و حمایت خود زمینه را برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی افزایش دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار