سوریه در 24 ساعت گذشته نیز شاهد تحولات متعددی بود. یکی از مهم ترین این تحولات، اجرای طرح مناطق کاهش تنش روسیه در این کشور بوده است. منابع سوری از ورود نظامیان ترکیه به شهر «ادلب» که در اشغال گروه‌های تروریستی مورد حمایت این کشور است، جلوگیری می کنند.
کد خبر: ۴۲۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰ 07 May 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ سوریه در 24 ساعت گذشته نیز شاهد تحولات متعددی بود. یکی از مهم ترین این تحولات، اجرای طرح مناطق کاهش تنش روسیه در این کشور بوده است.

 در همین راستا، منابع سوری از ورود نظامیان ترکیه به شهر «ادلب» که در اشغال گروه‌های تروریستی مورد حمایت این کشور است، حکایت می کنند.

 به گفته این منابع، نیروهای ارتش ترکیه، اقدام به راه انداختن گشتی‌های نظامی در داخل شهر «ادلب» برای کنترل امنیت در چارچوب توافق کاهش تنش خواهند کرد؛ توافقی که کشورهای تضمین‌کننده آتش‌بس در سوریه، آن را امضا کرده‌اند.

 
 
 

از سوی دیگر، رسانه‌های حامی گروه‌های تروریستی از ورود 250 نظامی آمریکایی به همراه 48 زره‌پوش از روستای المالکیه به حومه شمال شرقی الحکسه سوریه در یک تجاوز جدید از سوی آمریکا خبر دادند.


خاطرنشان می‌شود، توافق آستانه موسوم به کاهش تنش از بامداد (شنبه 16 اردیبهشت) اجرایی شده است. این توافق با تضمین روسیه، ایران و ترکیه به دست آمده و مناطق «غوطه شرقی، شمال حمص، ادلب» و بخش‌هایی از «حومه حلب و لاذقیه و جنوب سوریه» را شامل می‌شود.


بر اساس این توافق، مناطق یاد شده که شاهد بیشترین تنش و درگیری میان دولت و گروه‌های مسلح است، ‌به عنوان مناطق کاهش درگیری مشخص شده است.

 
توطئه داعش و النصره ضد توافق آتش بس
 

گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه، درصدد مانع‌تراشی در روند اجرای توافق مناطق کاهش تنش در این کشور هستند.


مرکز روسی هماهنگی آشتی ملی در سوریه (مرکز حمیمیم) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، گروه های تروریستی برای ایجاد مانع در مسیر اجرای تفاهم نامه مناطق کاهش تنش در این کشور تلاش می کنند.


این بیانیه افزود: همه طرف های درگیر، اوضاع مناطق را پس از توافق مناطق کم خطر آرام خواندند اما مرکز آشتی روسی، اطلاعاتی از مردم دریافت کرده که حاکی است، گروه های تروریستی جبهه النصره و داعش، آماده مانع تراشی در مسیر اجرای یادداشت مزبور هستند.   


تفاهم ایجاد مناطق کاهش تنش، پنجشنبه توسط نمایندگان کشورهای ضامن توافق آتش بس در سوریه شامل روسیه، ترکیه و ایران در آستانه – 4 امضا شده است.
 
 تسلط ارتش سوریه بر بلندی «الرجم العالی» در شرق حمص
 

منابع سوری از بازپس گیری یک بلندی در شمال سلسله جبال الشومریه در حومه شرقی حمص از لوث داعش خبر دادند.


به گزارش قدس آنلاین به نقل از اسپوتنیک، منابع سوری اعلام کردند، ارتش سوریه بلندی الرجم العالی واقع در شمال سلسله جبال الشومریه در حومه شرقی حمص را از داعش پس گرفته است.

 
 

این منابع بیان کردند: نیروهای سوری در حال خنثی کردن مین ها و بمب های کار گذاشته شده از سوی داعش هستند.


ارتش سوریه طی روزهای گذشته، بر روستاهای التدمریه، الخلیلیه، المهشم و کوه های الشومریه و برخی تپه های پیرامون آن مسلط شده است.


از سوی دیگر، حامد کنو، معاون استاندار شهر حلب، از طرح بزرگ دولت سوریه برای بازگردانیدن آوارگان از اردوگاه جبرین به خانه و کاشانه شان که به تازگی از لوث تروریست ها آزاد شده، خبر داد و افزود: قرار است دوازده هزار تن به برخی روستاهای اطراف رود فرات بازگردانیده شوند.
 

آخرین وضعیت مناطق «کاهش تنش» در سوریه

منابع وابسته به فرماندهی عملیات روسیه در سوریه به آخرین وضعیت در مناطق کاهش تنش در سوریه اشاره کردند.

به گزارش روسیا الیوم، آرامش در مناطق کاهش تنش  از زمان اجرایی شدن آن برقرار است و تنها برخی موارد جزیی، تیراندازی سبک در برخی مناطق گزارش شده است.

یک منبع نزدیک به فرماندهی عملیات روسیه در سوریه اعلام کرد: موارد جزیی تیراندازی در برخی مناطق گزارش شده، ولی بر روند کلی مناطق کاهش تنش تأثیری نداشته است.

این رسانه روسی اعلام کرد: بر اساس توافق صورت گرفته در نشست روزهای سوم و چهارم ماه می میلادی جاری، چهار منطقه شامل مناطق کاهش تنش در سوریه می شود که از روز ششم ماه می جاری در این مناطق اجرایی شده است. بر اساس این توافق، باید هر گونه درگیری میان نیروهای دولتی و گروه های مسلح متوقف شود. این توافق جدیدترین تلاش های دیپلماتیک برای توقف درگیری ها در سوریه است.

روسیا الیوم گزارش داد: گروه های مسلح در برخی مناطق در حومه شمالی حماه در اواخر شب گذشته به سوی نیروهای دولتی آتش گشوده اند؛ اما با وجود این، برخی منابع نزدیک به فرماندهی عملیات روسیه در سوریه اعلام کردند که آرامش در همه مناطق مورد توافق برقرار است و موارد نقض آن جزیی است و برخی درگیری ها تأثیری ندارد، به ویژه که همه امور را در یک روز نمی توان حل و فصل کرد و ما امیدواریم مشکلات حل شده و درگیری ها در نزدیکترین زمان ممکن قطع شود.

به گزارش این رسانه روسی، منبع مذکور، نام مناطقی را که در آن درگیری رخ داده، اعلام نکرد.

گفتنی است، وزارت دفاع روسیه، چهار منطقه مشمول طرح مناطق کاهش تنش را شامل شمال سوریه یعنی در حومه ادلب و مناطق همجوار آن، مناطق شمال شرقی حومه لاذقیه، حومه غربی حلب و حومه شمالی حماه اعلام نمود. این منطقه بزرگترین منطقه در میان سه منطقه دیگر است. در اینجا بیش از یک میلیون تن زندگی می کنند و گروه های مسلح که شامل ۱۴.۵ هزار فرد می شوند بر آن سیطره دارند.

دومین منطقه در مرکز سوریه شامل حومه شمالی حمص و به طور مشخص دو شهر رستن و تلبیسه و مناطق اطراف آن است، که تحت اشغال گروه‌های مسلح بوده که نزدیک سه هزار تن می شود؛ در این منطقه ۱۸۰ هزار نفر زندگی می کنند.

به گزارش «تابناک»، سومین منطقه  نیز در مرکز سوریه واقع شده و غوطه شرقی دمشق با داشتن جمعیتی بالغ بر حدود ۶۹۰ هزار غیر نظامی را شامل می‌شود. منطقه قابون به دلیل سیطره جبهه النصره بر آن شامل توافق نیست.

چهارمین منطقه در جنوب سوریه شامل مناطق دارای مرزهای مشترک با اردن در حومه های درعا و قنیطره است که اغلب تحت تصرف گروه های مسلح «الجبهه الجنوبیه» با ۱۵ عنصر مسلح است. این منطقه جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ هزار غیر نظامی را دربرمی‌گیرد؛ بنابراین، مجموع تعداد عناصر مسلح در مناطق مشمول توافق ۴۲ هزار تن است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار