رییس انجمن نظام صنفی کشاورزی خوزستان:
کد خبر: ۴۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸ 31 May 2015
رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی و دبیر خانه کشاورزی خوزستان گفت: گمان ما این بود که وزیر نیرو در جایگاهی بی‌طرفانه قرار دارد اما اکنون به اطمینان راسخ رسیده ایم که وزارت نیرو و مجموعه های آن، تیم هایی هستند که بر خلاف منافع و مصالح ملی قصد انتقال کلان آب‌های خوزستان را دارند و این کار در حدی پیش رفته است که با هیچ اصول عقلی هم‌خوانی ندارد.

مسعود اسدی در نشستی که امروز ۱۰ خردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: تصور ما این بود که وزیر نیرو با جریان‌های غارت آب های خوزستان همراه نیست اما وی در حضور مسئولین و مردم استان به صراحت اعلام کرد که وزارت نیرو حتی قادر به تامین آب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری نیست و باید صرفه جویی صورت بگیرد.

وی افزود: وزیر اعلام کرد انتقال آب به فلات مرکزی انجام می‌شود و هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی این کار را بگیرد و هیچ‌گونه آب غیر شربی از خوزستان منتقل نمی شود اما در عمل غیر این را می‌بینیم که این مساله جای تاسف دارد.

اسدی با بیان اینکه طرح‌های انتقال آب از حوضه های آبی استان از حالت موردی خارج شده است، تصریح کرد: اکنون انتقال آب در خوزستان به مساله ای تبدیل شده که هر روز اتفاق می افتد و علاوه بر انتقال آب از کرخه، کارون و دز حتی از رودخانه خشکیده زهره نیز نگذشتند.

رییس انجمن نظام صنفی کشاورزی خوزستان با اشاره به انتقال آب صورت گرفته در چند سال اخیر خاطرنشان کرد: در حوزه دز و کارون تاکنون ۱۴ مورد انتقال آب به استان های مختلف انجام شده که ۷ مورد و مهم ترین این موارد به استان اصفهان اختصاص داشته است. تونل کوهرنگ اول با ظرفیت ۲۹۷ میلیون مترمکعب، تونل کوهرنگ دوم با ظرفیت ۲۹۶ میلیون مترمکعب و تونل کوهرنگ سه با ظرفیت ۶۸ میلیون مترمکعب از جمله پروژه های انتقال آب به فلات مرکزی بوده است.

وی اظهار کرد: تونل سد کمال صالح با ظرفیت ۶۵ میلیون مترمکعب، چشمه لنگان با ظرفیت ۱۲۰ میلیون مترمکعب، مال برد با ظرفیت ۳۰۰ میلیون مترمکعب، قم رود با ظرفیت ۱۲۰ میلیون مترمکعب، خدنگستان با ظرفیت ۷۰ میلیون مترمکعب، طرح انتقال آب به رفسنجان با ظرفیت ۷۰۰ میلیون متر مکعب، طرح انتقال آب بهشت آباد با ظرفیت ۱۳۰۰ میلیون متر مکعب، گوگان با ظرفیت ۲۳۰ میلیون متر مکعب و سد تنگه سرخ با ظرفیت ۲۳۰۰ میلیون مترمکعب از دیگر طرح ها محسوب می شوند.

اسدی ادامه داد: از کل حجم آب منتقل شده به فلات مرکزی ۲ میلیارد و ۳۲۱ میلیون متر مکعب آن به اصفهان در حال انتقال است با توجه به اعلام وزارت نیرو میزان مصرف آب هر ایرانی ۲۰۰ لیتر در شبانه روز است.  اگر آب منتقل شده را صرفا برای شرب در نظر بگیریم، میزان آب منتقل شده به اصفهان برای مصرف ۳۲ میلیون نفر جمعیت است در حالی که جمعیت اصفهان بسیار کمتر از این عدد است.

انتقال آب خوزستان برای مصارف غیر شرب

وی گفت: وزارت نیرو چطور به خود اجازه می دهد در حضور مردم و با صراحت تاکید کند که اب را فقط برای شرب منتقل کرده است به نظر من این کار فقط تهاجم و حمله به سرشاخه های کارون و دز بوده و برای مصارف غیر شرب است.

اسدی اظهار کرد: در سر شاخه‌های حوزه کرخه نیز طرح انتقال آب کاکارضا به دشت عباس در حال انجام است که یک اتفاقی خطرناک و تهدیدی بزرگ برای مردم خوزستان است. اخیرا سند آب منتقل شده از حوضه کرخه به استان‌های دیگر، به نام استان مقصد زده می‌شود و این کار کاملا غیر قانونی است و هیچگونه مصوبه قانونی برای آن وجود ندارد. این انتقال‌های آب همراه با سند سازی، فقط با زور و لابی گری انجام شده است.

رییس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر ۵۵ درصد منابع حوضه کرخه به استان‌های بالا دست و  ۴۵ درصد مابقی منابع این رودخانه به خوزستان و ایلام اختصاص داده شده و این کار فاجعه‌ای غیر قابل برگشت است.

شرایط امروز رودخانه زهره فاجعه بار است

وی با اشاره به نابودی رودخانه زهره گفت: شرایط امروز این رودخانه واقعا فاجعه بار است. مشکلات کمبود آب، نابودی معیشت و اراضی کشاورزی این حوضه منجر به بروز درگیری هایی مردمی زیادی شده است.

اسدی بیان کرد: در حال حاضر ۲ طرح انتقال آب از رودخانه زهره پیگیری شده است که در یکی از این طرح‌ها وزارت نیرو قصد تامین آب تمام استان های حوضه خلیج فارس را دارد. در حالی که طبق قانون، استان‌هایی که در مجاورت آب قرار دارند، باید با آب شیرین کن تامین آب شوند.
وی گفت: همچنین طرح انتقال آب به لیراوی بوشهر برنامه ریزی شده است تا بر اساس آن ۷۰ هزار هکتار از زمین های دیم این استان از آب‌های خوزستان تامین شود در حالی که بیش از این عدد، اراضی حوضه زهره در خوزستان در خشکیدگی کامل به سر می‌برند.

به چالش کشیدن زندگی و معیشت مردم خوزستان با انتقال آب

اسدی خاطرنشان کرد: این اتفاقاتی که در جریان انتقال آب‌ها رخ می‌دهد، یک اقدام عادی نیستند و در واقع این اقدامات منجر به چالش کشیدن زندگی و معیشت مردم خوزستان می‌شود و اینکه چرا به آب‌های خوزستان هجوم آورده اند، سوالی است که بی جواب مانده است.

رییس انجمن صنفی کشاورزی خوزستان افزود: نمایندگان استان‌های ذینفع مانند اصفهان در سال ۸۳ قانونی تحت عنوان طرح چگونگی کمک به کشاورزان در شرایط خشکسالی مصوب و همچنین به این قانون بندی اضافه کردند که پول آب چاه‌ها از کشاورزان گرفته نشود و با تصویب این قانون استفاده از آب چاه‌ها برای کل کشور رایگان شد.

وی اظهارکرد: در حالی که خوزستان استفاده ای از چاه‌ها ندارد اما استان های دیگر به ویژه استان‌های فلات مرکزی اقدام به حفر چاه کرده‌اند و با استفاده بی رویه، منابع آب‌های زیر زمینی خود را هدر دادند و اکنون به منابع آب خوزستان هجوم آورده‌اند.

اسدی گفت: وزیر نیرو مدعی است که سر چشمه رودخانه های خوزستان مانند کرخه، در استان‌های دیگر است و نمی‌توان از برداشت آب در بالادست جلوگیری کرد اما ما از وزیر سوال داریم که شما که با حقوق منابع آبی کامل آشنا هستید چرا این اکاذیب را نشر می‌دهید.

وی با اشاره به موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه تصریح کرد: وزارت نیرو برای کمک به این دریاچه اقداماتی انجام داد که حتی یک درصد آن را برای حوضه‌های خوزستان انجام نداد در حالی که خشکی این دریاچه در حد خشکی هورها و اراضی ما نبود.

دبیر خانه کشاورز خوزستان بیان کرد: این دریاچه در ۱۵ سال گذشته بر اثر ایجاد ۴۸۰ هزار هکتار باغ سیب جدید و افزایش بهره برداری از آن خشک شد. سازمان آب و برق ارومیه در این شرایط مانند سازمان آب و برق خوزستان عمل نکرد و به جای اعلام ممنوعیت کشت، به احداث شبکه های آبیاری و زهکشی برای کشاورزان خود اقدام کرد.

غارت آب خوزستان برای مصارف صنعت و کشاورزی

اسدی گفت: اتفاقی که اکنون برای آب‌های خوزستان افتاده است یک اتفاق ساده نیست بلکه غارت علنی آب ها برای مصارف کشاورزی و صنعت است. در استانی که امکان و ظرفیت زیادی برای کشاورزی و صنعت وجود دارد چرا باید آب های آن به جای دیگری منتقل شود. اگر شرایط چنین ادامه پیدا کند، دیگر چیزی به نام خوزستان بر جای نمی‌ماند.

وی عنوان کرد: در شرایطی که آب برای صنعت و کشاورزی به استان اصفهان منتقل می‌شود، آبی در خوزستان نمی‌ماند و هیچ سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری در خوزستان نیست و مردم به دلیل این مسایل و تبعات اجتماعی همچون بیکاری و سیل، به شهرهای دیگر مهاجرت خواهند کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار