تنورتبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و دوره پنجم شوراهای اسلامی شهرو روستا در فضای مجازی گرم شده و کانال های تلگرامی کاندیداها ،معبرهای غیر قانونی تبلیغات شده اند.
کد خبر: ۴۱۶۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹ 01 May 2017
تابناک ایلام؛ جمال دارابی:: مطابق زمان بندی قانونی ،تبلیغات نامزد های انتخابات شوراهای اسلامی شهر وروستااز 21 تا 27 اردیبهشت ماه جاری خواهد بود .اما این روزها مطابق رسم دیرین کاندیداها،تبلیغات زود هنگام وتلاش برای کسب آرای عامه به انواع روش های ممکن جریان دارد.

امسال علاوه بر روش های سنتی خانه به خانه گشتن ،قسم دادن ها ،فاتحه و عروسی رفتن ها و مسایل قومی و قبیله ای ،کانال های تلگرامی  حضوری پررنگ در تبلیغات دارند.

مطابق ماده 1 دستورالعمل فعالیت تبلیغی انتخابات در فضای مجازی که در 14 ماده و یک تبصره تدوین و ابلاغ شده فضاهای مجازی و نماد های این فضا به شکل زیرمشخص شده اند:

الف- تارنمای اینترنتی: وب سایت و وب لاگ های اشخاص حقیقی و حقوقی در فضای مجازی که قابل دسترس برای آحاد مردم باشد.

ب - شبکه پیام رسان اجتماعی: شبکه های اجتماعی مجازی جهت تبادل پیام و فایل با مخاطبین از طریق تلفن همراه و ...

ج - اپراتور: کلیه ارائه دهندگان خدمات تبادل پیامک انبوه ویا مجموعه های دارای مجوز از طرف آنان، خدمات دهندگان ارزش افزوده، خدمات اینترنتی و...

در ماده 2 این دستورالعمل نیز آمده است :تبلیغاتانتخاباتینامزدهادرفضایمجازیمحدودبهمواعدمقرردرقوانینومقرراتمربوطهبودهوهرگونهفعالیت تبلیغاتی تحت عنوان کاندیداتوری خارج از زمان مجاز و قانونی در این فضا ممنوع می باشد.

گرچه در ماده 3 استفادهرسمیازتارنمایاینترنتی،توسطنامزدهادرراستایفعالیتتبلیغیانتخاباتیباثبتنام،درجاطلاعاتودریافتنشانه (لوگو) هوشمنددرستادساماندهیپایگاههای اینترنتی مجاز است و در ماده 5 هم قید شده است که نامزدهایانتخاباتمکلفنددرصورتاستفادهازوبگاهوشبکههایپیامرساناجتماعی (داخلیوخارجی) درامرتبلیغاتانتخابات،قبلاًعنوانشبکهونشانیمربوطهرابههیأتاجراییمرکزحوزهانتخابیهوهیأتنظارتمربوطهاعلام نمایندولی این روزها شاهد تبلیغات آزاد و خارج از وقت نامزدها و طرفداران آنها در در فضای بی سامان کانال های تلگرامی هستیم .

فراتر ازمزاحمت های فراوان برای عامه مردم که باید حدود یک ماه تلاش بی وقفه نامزدهای انتخابات شورای شهروهمچنین برخی طرفداران نامزدهای ریاست جمهوری را تحمل نمایند و دغدغه و شعارهای آرمان گرایانه آنها را بخوانند،بحث غیر قانونی بودن این تبلیغات و رصد این کانال های پرتعدادمهم تر می نماید .

کانال هایی که معمولا بدون پرسش و کسب اجازه از مخاطبان ، آنها را به لیست حامیان وطرفداران خوداضافه می نمایند و در فضای پر تعارف جامعه امروزما ،راهی جز ماندن و تحمل حجم عظیمی از  پیام هادر این کانال ها برای مخاطبان بخت برگشته باقی نمی گذارند.

استفاده از فضای مجازی ،به عنوان ابزاری که کنترل کمتری روی آن وجود داردو همچنین با وجود غیر علنی بودن بودن فضای آن ،راهکار مورد نظر کاندیداها و طرفداران آنها برای تبلیغ است که نهاد های ناظر می توانند با توسل به روش های قانونی  از گسترش بیشتر آنها و اجازه به قانون شکنی های کانال دار،ممانعت به عمل آورند./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار