نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نگران این موضوع هستیم که آمریکا به بهانه پروتکل الحاقی سرکشی از مراکز نظامی و جاسوسی ‌را در دستو کار خود قرار دهد.
کد خبر: ۴۱۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵ 30 May 2015

به گزارش تسنیم، منصور حقیقت‌پور اظهار داشت: پروتکل الحاقی مرحله‌ای برای اجرای ام‌.پی‌.تی، توسعه نظارت و کنترل‌های ستادی برای قانون‌مند بودن مسیر فعالیت‌های هسته‌ای است. بسیاری از کشورها این پروتکل را امضاء کرده و به تصویب مجلس خود رسانده‌اند در حالی که فعالیت هسته‌ای ندارد و صرفاً فرمتی درصورت وجود فعالیت هسته‌ای است.

وی افزود: پروتکل الحاقی از آن‌جاکه الزام‌آور است، باید توسط مجلس تأیید شود؛ با تایید این طرح آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌تواند ‌نقطه‌ای را برای بازرسی اعلام ‌و پیش از آن نیز بازرسان خود را در کشور مربوطه مستقر کند تا ظرف مدتی کوتاه، بازرسان در محل حاضر شده و بازرسی و نمونه‌برداری کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگرانی‌های مجلس برای تائید پروتکل الحاقی خاطرنشان کرد: به دلیل این‌که رفتار غربی‌ها صادقانه و قابل اعتماد نیست و نیز آژانس انرژی اتمی به‌عنوان یک فرمان‌بگیر آمریکا، رفتار خود را با ایران تنظیم می‌کند، نگرانی‌ها در مجلس شورای اسلامی برای تأیید پروتکل الحاقی وجود دارد.

حقیقت‌پور تصریح کرد: نگران این موضوع هستیم که آمریکا به بهانه پروتکل الحاقی سرکشی از مراکز نظامی و جاسوسی ‌را در دستو کار خود قرار دهد. با توجه به این‌که در طول مذاکرات غربی‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و توافق لوزان را نیز قبول ندارند، در شرایط فعلی تأیید پروتکل الحاقی امکان‌پذیر نیست.

وی بیان کرد: با گذشت زمان باید ببینیم که آمریکا و کشورهای غربی رفتار قانون‌مندی از خود نشان می‌دهند یا خیر؟ در این شرایط فعلی تأیید پروتکل دور از ذهن است مگر اینکه تغییراتی انجام داده و اعلام کنیم که این پروتکل مشروط و برای بازرسی از چند مرکز هسته‌ای امضاء می‌شود تا به این طریق به سایر مراکز دسترسی نداشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار