تابناک تهران - رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ورامین در گفت و گوی اختصاصی با تابناک تهران گفت: " درسال 94 جریان قاچاق تاغ ها به شکل وسیعی انجام می شد، اما خوشبختانه در حال حاضر این نوع تخلف با پیگیری ها و نظارت محیط زیست و مناع طبیعی به شدت کاهش پیدا کرده است."
کد خبر: ۴۱۰۱۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸ 19 April 2017
ورامین دروازه ورود به کویر مرکزی ایران است و با توجه به این موضوع و بروز خشکسالی در دهه های اخیرخطر حرکت شن های روان و پدیده گرد و غبار، زیر ساخت ها و کشاورزی منطقه را از زمان های قدیم الایام تهدید کرده است.

در حدود پنجاه سال قبل پس از بررسی و تحقیقات بر روی گونه های مختلف نهایتا درخت تاغ برای کاشت در این مناطق بیابانی انتخاب شد، چرا که درختچه های تاغ نقش بسیار مهمی در تثبیت ریز گردها و شن های روان دارند.
قاچاق تاغ ها در دشت های ورامین مهار شده / تلاش ها سازمان محیط زیست و منابع طبیعی برای احیای منطقه
تاغ نوعی دیگر از درختچه هایی است که سازگاری مناسبی با شرایط کویر دارد و از گونه های مقاوم به خشکی و سازگار در شرایط سخت کویری به شمار می آید و جایگاه ویژه ای در اجرای طرحهای تثبیت شن و بیابان زدائی داشته است.

درختچه‌های تاغ نقش غیر قابل انکاری در تثبیت ماسه‌های روان دارند و از بین رفتن تاغزار ها خسارت های زیادی برای زراعت و نیز هجوم ریزگردها در پی خواهد داشت.

اما متاسفانه قیمت ۷ الی ۹ هزار تومانی ذغال تاغ، انگیزه مناسبی برای عده ای سودجو است، تا محیط زیست بالغ بر ۲۰ میلیون نفر، در نزدیکی کویر مرکزی را در معرض هجوم ریزگردها قرار دهند.

منصور گل محمدی، رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ورامین، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار تابناک تهران درباره قاچاق تاغ های منطقه ورامین گفت: "از سال 94 تا کنون موضوع قاچاق تاغ ها مطرح است، و از همان موقع از طریق گشت های مشترک محیط زیست و منابع طبیعی وضعیت در حال کنترل است."

وی ادامه داد: "درسال 94 جریان قاچاق تاغ ها به شکل وسیعی انجام می شد، اما خوشبختانه در حال حاضر این نوع تخلف با پیگیری ها و نظارت محیط زیست و مناع طبیعی به شدت کاهش پیدا کرده است."

گل محمدی با اشاره به دلیل قاچاق تاغ ها اظهار کرد: "مهم ترین دلیل قاچاقچیان برای قاچاق این تاغ ها استفاده از چوب این گیاهان برای ذغال بود، چرا که چوب تاغ ذغال مرغوبی دارد. خوشبختانه با مهار شدن این تخلف وجود این تاغ های پراهمیت در دشت های ورامین تضمین شده است."

وی درباره رخورد با قاچاقچبان افزود: "همکاران حفاظت محیط زیست و حفاظت منابع طبیعی با متخلفین در قاچاق تاغ ها برخورد کردند، به مراجع قضایی سپرده شدند و هر کدام با توجه به درجه تخلف محکومیت خود را طی کردند، همچنین خسارت مالی مربوطه را نیز پرداخت کردند."

رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ورامین  با اشاره به آسیب دیدگی دشت های منطقه تصریح کرد: "دشت های منطقه در این مدت آسیب های زیادی دید، دربعضی مناطق این گیاهان ریشه کن کردند. البته در طول چندسال گذشته به علت خشکسالی ها قست هایی از منطقه هم که مورد هجوم قاچاقچیان قرار نگرفته بود تا حدودی از بین رفت."

وی درباره تلاش ها برای احیای دوباره منطقه گفت: "منابع طبیعی برای کشت مداوم این درختچه در دشت ها به خاطر کنترل حرک شن ها برنامه ای منظم دارد که هرسال این گونه گیاه را کشت می ند، اما حالا به خاطر آسیب جدی که دشت دیده برای احیای منطقه سازمان محیط زیست و منابع طبیعی همکاری بیشتری خواهند داشت."

منصور گل محمدی، رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ورامین، در پایان در پاسخ  برخی اداعاها منی بر عذم نظارت صحیح سازمان محیط زیست در این منطقه گفت: "سازمان محیط زیست در تمام مناطق یگان های مخصوص آماده باش دارد تا وظیفه خود در حفاظت از محیط زیست را به طور کامل انجام دهد. شاید در گذشته یک دوره این موضوع اتفاق افتاد اما مدتهاست که گشت های محیط زیست دائماٌ در حال انجام وظیفه هستند. ما از سه سال گذشته اقدام به استقرار یک کانکس محیط زیست و راه اندازی یک پاسگاه محیط بانی در منطقه کویر کردیم، که همکاران ما به صورت شبانه روزی در آنجا مستقر هستند و منطقه را تحت کنترل دارند و نیروی انتظامی و مراجع قضایی حمایت های خوبی در این زمینه داشتند که توانستیم میزان قاچاق چوب را به حداقل برسانیم. البته در مواقع اضطرار و با پیش آمدن موردی که نیاز به حضور به موقع نیروها داشته باشیم بقیه همکاران نیز به این کویربانان  مستقر در منطقه کمک خواهند کرد."
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار