به گفته مدیر جهاد کشاورزی نهاوند اشتغالزایی و ارزآوری در گرو فرآوری گیاهان دارویی در نهاوند است.
کد خبر: ۴۰۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵ 30 May 2015

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت:این شهرستان با تولید سالانه بیش از پنج هزارتن انواع گیاهان دارویی از پتانسیل بالایی در زمینه اشتغالزایی برخوردار است و فرآوری این محصولات می تواند برای کشورمان ارزآوری داشته باشد.

به گزارش ایرنا؛ احد ظفری افزود: شهرستان نهاوند با توجه به آب و هوای مساعد و مراتع حاصلخیز به عنوان قطب اصلی کشاورزی استان محسوب می شود که در این بین گیاهان دارویی نیز از اهمیت و جایگاه خوبی برخوردار می باشند .

وی محصول گشنیز را یکی از مهمترین گیاهان دارویی نهاوند ذکر کرد و گفت: این شهرستان با تولید سالانه بین سه هزارو 500 تا چهار هزار تن در سطح بیش از دو هزار هکتار از اراضی موجود، 95 درصد گشنیز تولیدی استان را تولید می کند و در سطح کشور نیز به عنوان یکی از قطب های تولید این محصول مطرح است.

وی با بیان اینکه محصول گشنیز در صنعت داروسازی و عطرسازی استفاده زیادی دارد افزود:این محصول توسط واسطه ها به کشورهای آلمان و پاکستان صادر می شود و سود عمده حاصل از آن به جیب دلالان و سوداگران می رود .

ظفری گفت: خارشتر، خار مریم، باریجه، آویشن، گل ختمی ، بابونه، آنقوزه، موسیر، کتیرا، گل همیشه بهار، شیرین بیان، نعنا، پونه، گل گاوزبان ،رازیانه ،کنگر فرنگی، کالاندولا، ملیس، سنبل الطیب وکاسنی از دیگر گیاهان دارویی تولید شده در نهاوند است که هر کدام از آنها در درمان بیماری های اعصاب و روان، کاهش کلسترول خون، درمان سوختگی، کاهش قند خون، دفع سنگ صفرا، درمان انواع زخم های پوستی و التهاب نقش ویژه و موثری دارند.

وی با بیان اینکه وجود این محصولات با توجه ارزش تجاری بالا می تواند در اشتغالزایی منطقه و همچنین ارز آفرینی موثر باشد افزود: در حال حاضربه دلیل نبود صنایع تبدیلی و فرآوری در سطح شهرستان این محصولات توسط واسطه ها خریداری می شود و در صورتی که چنین صنایعی در نهاوند ایجاد شود ارزش افزوده آن بالا رفته و علاوه بر ایجاد اشتغال می تواند ارز آفرینی خوبی برای کشور داشته باشد .

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با تاکید بر ایجاد صنایع تبدیلی در نهاوند گفت: ما آمادگی داریم در صورتی که سرمایه گذاران در این زمینه رغبت نشان دهند تسهیلات لازم را به آنها پرداخت کنیم و حمایتهای لازم را از آنان به عمل آوریم.

شهرستان نهاوند با توجه به آب فراوان و خاک حاصلخیز از موقعیت مساعدی برای کشاورزی برخوردار است به گونه ای که سالانه بیش از 700 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی را تولید و روانه بازار مصرف می کند.

گیاهان دارویی نیز با توجه به شرایط کشاورزی مطلوب همانند سایر محصولات کشاورزی از تولید خوبی برخوردارند که برخی از آنها به صورت خودرو و برخی نیز با توجه به سود آوری آن توسط کشاورزان کشت می شود .

مهمترین گیاه دارویی این شهرستان گشنیز است که بیش از 50 درصد گشنیز تولیدی کشور توسط کشاورزان نهاوند تولید می شود و یکی از محصولات پر در آمد شهرستان به حساب می آید.

شهرستان نهاوند با دارا بودن جمعیتی حدود 200 هزار نفر در 105 کیلومتری جنوب این استان قرار دارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار