وقتی قرار است 2 یا چند نفر معامله ای را انجام دهند، ریزه کاری ها و پیچیدگی های خاص هر معامله را باید بدانند که هر معامله ای زمانی قانونی می باشد که شروط ضروری آن که منجر به صحتش می شود محقق شده باشد.در واقع هر قراردادی که بین دو طرف بسته می شود باید داری 4 شرط باشد.
کد خبر: ۴۰۲۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 05 April 2017
 واژه معامله قبل از هر چیزی ذهن را به تبادلات مالی می کشاند حال آنکه معامله یا بستن قرارداد همان عقد است که در آن یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر نسبت به انجام کاری که مورد قبولشان است تعهد می دهند


به گزارش «تابناک» وقتی قرار است 2 یا چند نفر در ازای پولی که می دهند صاحب خانه یا خودروی شخصی فروشنده شوند یا به طور کل معامله ای را انجام دهند، ریزه کاری ها و پیچیدگی های خاص هر معامله را باید بدانند که هر معامله ای زمانی قانونی می باشد که شروط ضروری آن که منجر به صحتش می شود محقق شده باشد.


در واقع هر قراردادی که بین دو طرف بسته می شود باید داری 4 شرط به نام شروط اساسی صحت معامله نامیده می شوند باشد.


هنگامی قرارداد از لحاظ حقوقی دارای اعتبار می باشد که تمام این شروط را دارا باشد زمانی که فروشنده یک دستگاه آپارتمان متعهد می شود ملکی را در ازای پولی از خریدار دریافت نماید با توجه به قرارداد ذکر شده، به او واگذار کند باید هنگام انجام معامله دارای قصد و رضا و اهلیت باشد و از 2 شرط معین بودن مورد معامله و مشروعیت نیز برخوردار باشد. البته تمام این شروط باید در خریدار نیز بوده  تا قرارداد امضا شده اعتبار و ارزش قانونی داشته باشد.


گفته شد که قرارداد باید با قصد و رضا طرفین انجام پذیرد این به این معنی است که طرفین برای بستن قرارداد دارای اراده سالم بوده و رضایت نیز داشته و در محیطی دور از فشار و اجبار تصمیم به انعقاد قرارداد بگیرند. باید متذکر شد که 2 واژه قصد و رضا از نظر حقوقی با یکدیگر فرق دارند و باید به ترتیب و پشت سر هم بیایند.


منظور از رضا آن است که شخص بعد از سنجیدن سود و زیان قرارداد تمایل به بستن قرارداد نماید که همان مرحله تصمیم گیری است و مراد از قصد، تصمیمی است که شخص با رضایت کامل به انجام معامله می گیرد و به بستن قرارداد منجر می شود که همان مرحله اجرا می باشد.


علاوه بر قصد و رضا در انجام یک معامله باید افراد دارای عقل و اختیار نیز باشند وبرای بستن قرارداد اکراه نداشته باشند.


مسلماً کسی با فردی که سفیه یا ناقص العقل یا مجنون می باشد وارد معامله نمیگردد زیرا این معامله باطل می باشد. البته هستند افراد سود جویی که اشخاص سفیه یا مجنون را که دارای اموالی هستند را با کتمان کردن عیب آنها به پای معامله و امضای قرارداد نیز می کشانند که البته با روشن شدن این موضوع در دادگاه قرارداد باطل می شود.


یکی دیگر از شرایط صحت معامل مختار بودن و اکراه نداشتن طرفین است.پس قراردادی دارای ارزش قانونی می باشد که تحت فشار غیر عادی و نامشروعی برای انجام این عمل نبوده باشد در قوانین مدنی ما از دو فرد با عنوان مکـّره( اکراه شونده) و مکره(اکراه کننده) یاد شده است به کسی که وادار به انجام عملی می شود که خودش به انجام آن رضایت ندارد اکراه شونده و به کسی که فرد دیگری را وادار به انجام کاری که رضایت ندارد می کند اکراه کننده می گویند.


در قوانین 6 شرط برای تحقق اکراه بیان شده است در واقع اکراه باید در حدی باشد که آزادی تصمیم و اراده را از شخص باشعوری گرفته باشد. ترس از کسی بدون آن که تهدیدی در میان باشد اکراه محسوب نمی شود اگر اکراه کننده شخصی را تهدید به قتل، ربودن فرزند یا آبروریزی کند و شخص تهدید شده بداند که اکراه کننده نمی تواند تهدیدش را اجرایی کند یا خودش بدون مشقت قادر به دفع اکراه می باشد و معامله را انجام ندهد مکره محسوب نمی شود . موارد قانونی که به موضوع اکراه مربوط است بسیاد زیاد می باشد که ما به ذکر چند نمونه پرداختیم.


اهلیت طرفین یکی دیگر از شروط صحت قرارداد می باشد یعنی طرفین معامله باید رشید، بالغ و عاقل بوده پس افرادی که سن آنها زیر 18 سال می باشند و یا دارای جنون دائمی و یا ادواری هستند اهلیت نداشته و قرارداد باطل می شود.


در ماده 213 قانون مدنی آمده است که مجنون دائمی مطلقا و مجنون ادواری در حال جنون نمی تواند هیچ تصرفی در اموال و حقوق مالی خود کند . هر چند ولی یا قیم بتواند نقض او را رفع کند. البته هیج معامله ای را نمی توان به خاطر جنون معامله کنند باطل کنیم مگر آنکه ثابت شود این معامله در زمان جنون فرد انجام شده است.


در قوانین ما به کسی که در همه اوقات دچار اختلال اعصاب و نقص عقل می شود مجنون دائمی و به کسی که بعضی اوقات عقل از او سلب می شود مجنون ادواری گفته می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار