مدیرکل میراث فرهنگی قزوین خبرداد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: روز گذشته در هنگام مرمت سردر مجموعه قیصریه توسط همکاران این اداره کل، یک کتیبه ارزشمند بسیار تاریخی کشف شد.
کد خبر: ۳۹۴۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵ 14 March 2017
به گزارش تابناک از قزوین، محمدعلی حضرتی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین پیرامون برنامه‌های نوروزی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اظهار داشت: راهبرد امسال سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در عبارات نوروزی متفاوت است و می‌خواهیم فضای متفاوتی را در نوروز سال 96 تجربه کنیم که این فضا مبتنی بر احترام به حقوق مردم اعم از مسافران و گردشگران است که در بازدید از مناطق مختلف با احترام روبه‌رو شده و برداشت مفیدی از جاذبه‌های گردشگری استان داشته باشند.

وی با بیان اینکه اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در نظر دارد تجربه نوروز متفاوت را با مشارکت نهادهای غیردولتی انجام دهد، ادامه داد: مجموعه برنامه‌های این اداره‌کل با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و دوستدار میراث فرهنگی برگزار می‌شود که با یک تقسیم برنامه منسجم شاهد همکاری مطلوبی در این زمینه در سطح استان باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: معتقد هستیم میزبان تمام میهمان‌هایی که وارد استان می‌شوند، مردم خوب قزوین هستند و این میزبانی به صورت مردمی رخ می‌دهد تا مردم هم در اجرای این برنامه‌ها به نحو احسن همکاری داشته و همگرایی و نشاط در جامعه طی ایام نوروز به وجود آید.

حضرتی‌ها با بیان اینکه امیدواریم تجربه‌های خوبی را برای توسعه گردشگری استان در نوروز داشته باشیم، اضافه کرد: هر ساله بناهایی با معرفی اداره‌کل میراث فرهنگی استان قزوین برای نخستین بار مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد که در این زمینه برای سال جدید هم دو بنای خانه تاریخی زعین و عمارت چاپخانه در استان برای نخستین بار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مسؤول در خصوص کارکرد این دو بنا در ایام نوروز توضیح داد: خانه تاریخی زعین محل استقرار تشکل‌های غیردولتی حامی میراث فرهنگی و محیط زیست است که برنامه‌هایی از جمله جشنواره پیش‌غذاها، میان وعده‌ها و شیرینی‌های استان قزوین در این محل برگزار می‌شود و عمارت چاپخانه هم با کاربری فرهنگی و با مشارکت بخش خصوصی برای ارائه خدمات به مسافران و گردشگران نوروزی آماده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به این نکته که مطبوعات قزوین از دوره مشروطه به بعد در این عمارت چاپ می‌شده است، تشریح کرد: عمارت چاپخانه تحت عنوان کتابخانه و موزه مطبوعات قزوین تجهیز شده است که با تأسیس یک دم‌نوش‌خانه گیاهی در کنار آن تبدیل به یک کافه کتاب جالب شده و لازم به ذکر است که مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری هم در این عمارت فعال است و خدمات مورد نیاز مسافران و گردشگران را ارائه می‌کند.

حضرتی‌ها با بیان اینکه عمارت چاپخانه یک مرکز فرهنگی مناسب در وسط شهر و در جنب عالی قاپو قرار دارد، خاطرنشان کرد: چند کارگاه زنده مرمت بناهای تاریخی هم در سطح استان در ایام نوروز برگزار می‌شود که یکی از آن‌ها تزئینات شیر و شکر گچ‌بری هشتی عالی قاپو است و به صورت زنده و با حضور مردم انجام می‌شود و دیگری هم احیای بخشی از مجموعه دولتخانه است که مردم از نزدیک با کیفیت و روند کار آشنا می‌شوند.

وی با اشاره به این امر که امیدواریم احیا و مرمت آثار تاریخی با حضور مردم به صورت زنده برای آنان جذاب باشد، مطرح کرد: روز گذشته در هنگام مرمت سر در قیصریه توسط همکاران اداره‌کل میراث فرهنگی استان به یک کتیبه ارزشمند بسیار تاریخی برخوردیم که آشکار شده است و می‌تواند خبر مسرت‌بخشی برای دوستداران میراث فرهنگی در استان باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار