مسؤول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت آبیک:
کارشناس مسؤول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک گفت: برنامه خطرسنجی 10 ساله بیماری‌های قلبی و عروقی افراد بالای 30 سال در این شهرستان کلید خورد.
کد خبر: ۳۸۹۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵ 06 March 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از آبیک، محمدعلی بیگدلی ظهر امروز در جلسه شورای سلامت شهرستان آبیک که در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: برنامه خطرسنجی 10 ساله بیماری‌های قلبی و عروقی در پایگاه‌های بهداشت شهری و خانه‌های بهداشت روستایی شهرستان آبیک آغاز شده است.

وی افزود: برنامه مذکور در راستای طرح تحول  بیماری‌های غیرواگیر و کاهش مرگ‌های زودرس تا 25 درصد است که تا سال 1404 اجرا می‌شود.

کارشناس مسؤول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک ادامه داد: بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی، دیابت و سرطان‌ها از قاتلان انسان در بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود.

بیگدلی اضافه کرد: در فاز نخست، افراد بالای 30 سال که آزمایش قند و کلسترول انجام داده‌اند می‌توانند به پایگاه‌های و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر افراد زیر 40 سال عامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری قند و کلسترول نداشته باشند به آنان اعلام می‌شود سه سال آینده به پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت مجدد مراجعه کنند.

این مسؤول بیان کرد: افراد بالای 40 سال پس از خطرسنجی در چهار گروه خطر مورد شناسایی قرار می‌گیرند.

کارشناس مسؤول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک افزود: نخست گروه خطر کمتر از 10 درصد که کارت سبز به آنان داده می‌شود و یک سال خطرسنجی می‌شوند.

بیگدلی ادامه داد: دوم، گروه خطی که بین 10 تا 20 درصد قرار دارد که کارت زرد گرفته و هر 9 ماه خطرسنجی می‌شوند.

وی اضافه کرد: سوم، گروه خطری که بین 20 تا 30 درصد قرار دارند که کارت نارنجی دریافت کرده و هر 6 ماه یک بار به پایگاه‌ها یا خانه‌های بهداشت باید مراجعه کرده و خطرسنجی بر روی آن‌ها انجام شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: چهارم، گروه خطر 30 درصد و بیشتر است که کارت قرمز به آنان داده می‌شود و ضمن ارجاع فوری به پزشک، هر سه ماه یک بار باید به پایگاه‌ها یا خانه بهداشت مراجعه کرده و دوباره خطرسنجی شوند.

کارشناس مسؤول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک تصریح کرد: هدف از اجرای برنامه خطرسنجی 10 ساله بیماری‌های قلبی عروقی این است که  افراد از یک کارت پرخطر به مراحل و کارت‌های پایین‌تر دست یابند.

بیگدلی افزود: افرادی که فشار خون بالای بالای 14، قندخون بالای 100 و چربی بالای 200 داشته باشند دارای عامل خطر ابتلا به بیماری‌ها قلبی و عروقی هستند و باید خطرسنجی برای آن‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: در راستای طرح تحول سلامت بیماری‌های غیرواگیر، خدمات سلامت در 6 اداره شهرستان آبیک انجام و یا در حال انجام است.

این مسؤول اضافه کرد: خدمات آزمایشگاهی، پزشک و توزیع قرص ویتامین دی(D) کارکنان دادگستری انجام شده و 63 نفر ویزیت شده‌اند.

کارشناس مسؤول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: در فرمانداری آبیک 15 نفر برای دریافت خدمات واکسن و آزمایش قند و چربی مراجعه کرده‌اند که لازم است استقبال بیشتری داشته باشند؛ این درحالی است که 18 نفر از کارکنان کمیته‌امداد از خدمات پزشکی بهره‌مند شده‌اند.

بیگدلی یادآور شد: به کارکنان و مسؤولان جمعیت هلال‌احمر، شبکه دامپزشکی و شورای شهر آبیک هم به زودی خدمات پزشکی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه کم‌تحرکی، چاقی، تغذیه نامناسب در سلامت جسمی انسان تأثیر منفی به همراه دارد، افزود: تعدادی از کارکنان ادارات شهرستان آبیک مبتلا به برخی بیماری‌های غیرواگیر همانند قندخون یا چربی هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار