پرورش گیاه استراتژیک در استان
به گزارش تابناک سمنان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه درآمد استان سمنان از کشت باریجه به طور خالص ۱۵میلیارد تومان خواهد بود، گفت: این گیاه به اندازه یک معدن فعال، اعتبارات عاید استان می کند
کد خبر: ۳۸۸۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵ 04 March 2017

به گزارش تابناک سمنان،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه درآمد استان سمنان از کشت باریجه به طور خالص۱۵میلیارد تومان خواهد بود، گفت: این گیاه به اندازه یک معدن فعال، اعتبارات عاید استان می کند

مزیت های کشت باریجه در شرایط خشکسالی

به گزارش تابناک سمنان،علینقی حیدریان پیش از ظهر شنبه در نشست خبری خود در نخستین روز از هفته منابع طبیعی با اشاره به مزیت های کشت باریجه در شرایط خشکسالی های مداوم استان، ابراز داشت: کشت این محصول به طرز باورنکردنی دارای ارزش افزوده و مزیت های مالی است لذا سیاست های منابع طبیعی به سمت افزایش سطح زیر کشت این محصول کم آب و پربازده است که در صنایع مختلفی مانند عطرسازی قابلیت صادرات به فرانسه، ایتالیا، آلمان، روسیه و حاشیه خلیج فارس را دارد.

پانزده میلیارد تومان ،درآمد استان سمنان از کشت باریجه

وی افزود :طرح کشت باریجه از همان ابتدا در استان سمنان به صورت مردمی آغاز شد تا هم بتوانیم در سیاست های تشویقی تغییر الگوی کشتموفق باشیم و هم بتوانیم کشت‌های مزیت دار را جایگزین کشت های پرآبی مانند گندم، یونجه و ... کنیم که در این راستا خوشبختانه استقبال خوبی از سوی مردم صورت گرفت.

۱۵میلیارد تومان ،درآمد استان سمنان از کشت باریجه

حیدریان با بیان اینکه درآمد استان سمنان از کشت باریجه به طور خالص۱۵میلیارد تومان خواهد بود، گفت: این گیاه به اندازه یک معدن فعال، اعتبارات عاید استان می کند اما از سوییاگر این طرح توسط دولت اجرا می شد هزینه های سنگینی به دنبال داشت اما با مشارکت مردم این هزینه ها به حداقل رسید لیکن این سیاست کشت باریجه در مراتع به دست مردم در سال آتی نیز توسط منابع طبیعی سمنان دنبال خواهد شد.

پانزده میلیارد تومان ،درآمد استان سمنان از کشت باریجه

وی افزود: جوامع روستایی و توانمند سازی اقتصادی آنها در کنار تغییر الگوی کشت با توجه به خشکسالی در زمره جامعه هدف و اهداف ما در اجرای طرح واگذاری کشت باریجه به مردم در مراتع استان سمنان بود.

هویت روستاها دچار تغییر شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنانبا بیان اینکه اگر بتوانیم مردم را در روستاها نگه داریم قطعا در مقابل بیابانزایی نیز ایستاده ایم، گفت: منابع طبیعی طرح باریجه را به همراه ترسیب کربن طی سال های اخیر پیگیری می کند تا با توانمند سازی جوامع روستایی، سهم خود را در افزایش ماندگاری آنها داشته باشد.

حیدریان با بیان اینکه متاسفانه در سال های گذشته هویت روستاها دچار تغییر شده است، ابراز داشت: باید پذیرفت که امروز روستاهای ما نیازمند توانمند سازی هستند و در این راستا منابع طبیعی با همراهی فرمانداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها، گروه های تسهیل گر خود را به روستاها وارد می کند تا مردم را نسبت به طرح های توانمند سازی روستایی منابع طبیعی مانند مشاغل خانگی و روستایی توجیح کرده و مشکلاتشان را احصا کنند سپس با مشارکت خود مردم وسرمایه های اندک از طریق تاسیس صندوق های محلی مانند الگوهایی که امروز در دامغان و مقداری نیز در طرود دیده می شود، با همکاری دبیرخانه مرکزی در راستای رفع مشکلات مردم اقدام می کنند.

پانزده میلیارد تومان ،درآمد استان سمنان از کشت باریجه

ارائه تسهیلات برای مشاغل خانگی یکی از ابزارهای ماندگاری روستانشینان

وی افزود: ارائه تسهیلات صندوق برای مشاغل خانگی مانند چرم دوزی، سفال، صنایع دستی، کیف دوزی، پارچهبافیو ... می تواند بخشی از مشکلات مردم را کاهش داده، ماندگاری روستانشینان را به همراه داشته باشد تا در نهایت بتوانیم با این ماندگاری شاهد کاهش بیابانزایی باشیم.

۱۰۴ روستای استان، جامعه هدف

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان درباره طرح توانمند سازی روستایی در این استان نیزگفت: در مجموع ۱۰۴ روستای استان شامل منطقه قهاب رستاق دامغان، طرود شاهرود، منطقه خارتوران بیارجمند و منطقه فرومد شاهرود جامعه هدف این طرح خواهند بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار