مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان:
مهندس ابوطالب قزلسفلو با اشاره به هفته منابع طبیعی که از 15 اسفندماه با جشن روز درختکاری در کشور آغاز می شود، اظهار کرد: منابع طبیعی و زمین به عنوان مادری مهربان برای ما انسان ها است و باید به گونه ای از طبیعت استفاده و بهره برداری کنیم که آسیب نبیند و تخریب نشود.
کد خبر: ۳۸۸۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹ 04 March 2017
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان قبل از خطبه های نماز جمعه گرگان در خصوص اهمیت منابع طبیعی، روز درختکاری، توجه و مشارکت بیشتر مردم به اهمیت این منابع با ارزش، حفاظت از منابع آب و خاک، توسعه جنگلکاری و اقدامات جلوگیری از بیابانزایی پرداختند.

مهندس ابوطالب قزلسفلو با اشاره به هفته منابع طبیعی که از 15 اسفندماه با جشن روز درختکاری در کشور آغاز می شود، اظهار کرد: منابع طبیعی و زمین به عنوان مادری مهربان برای ما انسان ها است و باید به گونه ای از طبیعت استفاده و بهره برداری کنیم که آسیب نبیند و تخریب نشود.

وی با اشاره به فرمایش امام علی(ع)، ادامه داد: فلسفه وجوی ما انسان ها در روی زمین، آباد کردن آن است و یکی از وظایف ما انسان ها حفاظت از طبیعت و زمین است و تخریب زمین و سرسبزی آن با فلسفه وجودی ما هماهنگ نیست و در تضاد است. حضرت محمد(ص) و امام علی(ع) پیشرو کاشت درخت و توسعه فضای سبز و احداث باغات بودند و پیروان و مسلمانان را به این کار امر به معروف می کردند.

مهندس قزلسفلو افزود: در سال های اخیر در نتیجه تخریب منابع طبیعی و برخورد نامناسب با طبیعت بخش هایی از استان هایی که در جنوب، غرب و شرق کشور وجود دارند دچار مشکل ریزگردها شده اند. مساله ای که امروز در خوزستان شاهد هستیم نتیجه برخوردی که با طبیعت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: توسعه و آبادانی که لازمه زندگی انسان است باید با توسعه پایدار همراه باشد و همه باید دست به دست هم دهیم و از منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع حفاظت کنیم و همه ما در این امر مشارکت داشته باشیم. 

وی تصریح کرد: امروزه بحث منابع طبیعی تنها به تولید چوب، هیزم، آب و خاک خلاصه نمی شود بلکه امروزه زندگی ما به منابع طبیعی گره خورده است و جامعه جهانی با حساسیت مسایل مربوط به منابع طبیعی را دنبال و رصد می کنند چرا که مسائل مربوط به منابع طبیعی مرز نمی شناسد. 

مهندس قزل سفلو با تاکید بر مشارکت مردمی در حفظ و نگهداری از منابع طبیعی افزود: در همه دنیا عموم مردم در بحث منابع طبیعی مشارکت دارند. همه ما نیز می توانیم در این کار مشارکت داشته و کاری انجام دهیم و در بحث توسعه کشت درخت مشارکت خوبی داشته باشیم چرا که این موضوع نیاز به بسیج همگانی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با تاکید بر حفاظت از منابع آب و خاک اظهار کرد: منابع طبیعی در استان ما به دلیل وجود جنگل های هیرکانی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است و از طرفی با توجه به اینکه کشاورزی محور توسعه استان است، موضوع حفاظت از منابع آب و خاک دارای اهمیت است. برای ایجاد اشتغال، تامین معیشت و تولید در استان به بحث حفاظت از منابع آب و خاک نیاز داریم. 

وی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در بحث حفاظت از آب و خاک در قالب فعالیت های بیولوژیک، جنگلکاری، اصلاح و احیاء مراتع و آبخیزداری اقدامات خوبی را انجام داده است و در سطح استان گلستان متناسب با شرایط هر منطقه سازه های مختلفی اجرا شده است چرا که خسارت سیل ها با اجرای عملیات آبخیزداری کمتر و حفظ خاک بیشتر می شود. 

مهندس قزلسفلو افزود: در راستای توسعه جنگلکاری و مقابله با بیابانزایی پروژه هایی مختلفی تعریف و اجرا شده است. پروژه ترسیب کربن به صورت مشترک با دفتر عمران سازمان ملل با هدف تغییر شیوه های سنتی بهره برداری از منابع طبیعی و عرصه های جنگلی و مرتعی و حفاظت بیشتر از منابع آب و خاک در حال اجرا است و پروژه ترسیب کربن گلستان به عنوان یک الگو در سطح کشور مطرح شده است. 

وی از نهالکاری، کشت گیاهان دارویی، کشت زعفران، تراس بندی اراضی شیبدار، توسعه باغات، استفاده از پنل های خورشیدی برای دامداران، اصلاح و احیاء مراتع و مشارکت مردم در اجرای عملیات آبخیزداری به عنوان اقدامات انجام شده در پروژه ترسیب کربن گلستان نام برد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تصریح کرد: در تلاش هستیم شمال استان گلستان را با کشت گیاهان مقاوم به شوری و خشکی و اصلاح و احیاء مراتع و تقویت پوشش گیاهی با مشارکت دامداران و تعاونی های مرتعداری مدیریت کنیم تا سال های سال گلستان مصون از ریزگرد و آلودگی هوا باشد

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار