وزیر نیرو خبر داد
وزیر نیرو گفت: امسال تاکنون یک هزار و ۹۹۵ مگاوات نیروگاه در کشور افتتاح شده و نزدیک به ۲۰۰ مگاوات دیگر نیز تا پایان سال افتتاح می‌شود؛ این یعنی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی جلوتر هستیم.
کد خبر: ۳۷۵۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳ 09 February 2017
 حمید چیت‌چیان ظهر امروز در مراسم ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی تبریز به ظرفیت کل 467 مگاوات در نیروگاه تبریز از توربین‌های کلاس F اظهار داشت: سه سال پیش مقام معظم رهبری از شرکت مپنا بازدیدی داشتند که روی این شرکت 25 سال کار شده و در این مجموعه خون و دل‌های خورده شده تا این صنعت به ثمر نشیند، بنده در آن بازدید از مدیرعامل شرکت خواستم برای اقدام به تجهیز فناوری توربین‌های کلاس F اقدام کنند.

وی افزود: با توربین‌های کلاس F حدود 15 درصد می‌توانیم راندمان تولید برق را افزایش دهیم برای تولید مقدار مشخصی برق سوخت کمتری مصرف می‌شود و کربن کمتری نیز منتشر می‌شود.

چیت‌چیان گفت: شرکت مپنا مذاکراتی را با شرکت‌های مادر انجام داده‌اند و در طرح کلی مشخص شد اما به دلیل اینکه توافق برجام صورت نگرفته بود اقدام عملی انجام نمی‌شود.

وی اظهار داشت: دو سال پیش تمام کسانی را که در کشور مجوز احداث نیروگاه داشتند از جمله مدیرعامل شرکت مپنا را دعوت و به آنها اعلام کردم سیاست دولت و وزارت نیرو این است که شرکت‌ها به فناورهای نو مجهز شوند و لازمه این امر توربین‌های نسل جدید بود که شر کت مپنا تعداد قابل توجهی سفارش داشته باشد و بر پایه آن با شرکت‌های مبدع این فناوری قرارداد ببندند.

وزیر نیرو اضافه کرد: در میانه راه احساس کردیم هنوز امکان انعقاد قراداد برای شرکت‌ها امکان نیست از این رو با رئیس جمهور مکاتبه کردم و بیان داشتم برای مجهز کردن کشور به این فناوری باید به صورت دولتی سرمایه‌گذاری برای 5 هزار مگاوات نیروگاه تا بتوانیم راه را برای ورود فناوری باز کنیم.

چیت‌چیان ادامه داد: مجوزهای لازم در این زمینه اخذ و مقرر شد در 8 سایت کشور شرکت‌های تولیدی برای احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه سرمایه‌گذاری کنند که در حال حاضر سومین سایت را پس از بندرعباس، خرم‌آباد و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F تبریز سومین سایت راه راه‌اندازی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: لازم است حداکثر ظرف 10 روز کار حمل توربین و ترخیص از گمرک و انتقال به محل انجام شود تا به ترددهای پرحجم نوروزی مواجه نشویم.

وزیر نیرو گفت: مجلس در برنامه پنجم تصویب کرد که 25 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود ولی به دلیل سیاست‌های خلاف قانونی که طی سال‌های 89 تا 92 در کشور اجرا شد با کمال تاسف میزان به بهره‌برداری رساندن نیروگاه‌های جدید رو به افول نهاد به طوری‌که در سال 89 که اوج احداث نیروگاه بود 3 هزار و 398 مگاوات نیروگاه احداث شد و در سال 90 دو هزار و 112 مگاوات، در سال 91 یک هزار و 944 مگاوات و در سال 92 تنها 877 مگاوات افول کرد.

وی ادامه داد: ما باید این روند زولی را تغییر می‌دادیم که در سال 93- 877 مگاوات و در سال 94 یک هزار و 349 مگاوات وارد مدار تولید کردیم و امسال دو هزار و 200 مگاوات وارد مدار می‌شود و سال آینده 3 هزار و 500 مگاوات و سال 96 این رقم به سالی به 5 هزار مگاوات خواهد رسید.

چیت‌چیان اظهار داشت: در ابتدای امسال براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای اقتصاد مقاومتی دولت برای بخش‌های مختلف اهدافی مشخص کرد از جمله 18 برنامه برای وزارت نیرو معین شد که براساس آن در سال‌جاری یک هزار 800 مگاوات نیروگاه جدید باید وارد مدار تولید شود که از این هدف عبور کردیم و در حال حاضر یک هزار و 995 مگاوات نیروگاه وارد مدار تولید شده است و امیدواریم تا پایان سال 200 مگاوات دیگر وارد مدار می‌شود.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: با بهره‌گیری از توربین کلاس F در نیروگاه تبریز که دارای راندامان حدود ۵۸ درصد است، تحول بزرگی در صنعت نیروگاهی کشور ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به مشخصات و جزئیات این نیروگاه جدید گفت: این نیروگاه دارای یک واحد گازی و یک واحد بخار به ترتیب ۳۰۷ و ۱۶۰ مگاوات است که در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در جنوب غرب کلانشهر تبریز احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه در این نیروگاه از توربین کلاس F که دارای راندمان حدود ۵۸ درصد است، استفاده شده است،تصریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای احداث این نیروگاه بالغ بر یک هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به فواید این نیروگاه در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی گفت: علاوه بر  پایین بودن هزینه‌های احداث این نیروگاه نسبت به سایر انواع نیروگاه‌ها، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و نیز افزایش چشمگیر راندمان نیروگاه در دو حالت گازی و سیکل ترکیبی از ویژگی‌ها و امتیازات این پروژه است.

چیت‌چیان با اشاره به اهداف مهم این پروژه گفت: این طرح با هدف افزایش ظرفیت تولید و افزایش پایداری شبکه در منطقه، تامین بخشی از تقاضای سراسری برق کشور، پاسخ به نیاز روزافزون رشد مصرف برق منطقه خصوصا ناشی از گسترش صنایع و توسعه کشاورزی، انتقال تکنولوژی و البته استفاده حداکثری از توان مهندسی کشور در ساخت نیروگاه‌های حرارتی و اشتغالزایی احداث می‌شود.

گفتنی است، سرمایه گذار اصلی این نیروگاه وزارت نیرو بوده و پیمانکار پروژه نیز شرکت مپنا است./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار