ميرزاده در سي و سومين سالگرد دانشگاه آزاد؛
دکتر ميرزاده در مراسم سي و سومين سالگرد تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي با تاکيد بر کيفي سازي آموزش و پژوهش و مهارت محوري، از کاهش 10 درصدي وابستگي اين دانشگاه به شهريه ها و سهم 56 درصدي آن در توسعه تحصيلات تکميلي کشور خبر داد.
کد خبر: ۳۷۴۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰ 21 May 2015
به گزارش تابناک یزد، دکتر حميد ميرزاده رييس دانشگاه آزاد اسلامي صبح امروز در مراسم سي و سومين سالگرد تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي، گفت: 33 سال پيش نهال نوپاي دانشگاه آزاد اسلامي با پيشنهاد و تدبير حضرت آيت الله هاشمي رفسنجاني و تأييد امام راحل (ره) کاشته شد و با همت دکتر جاسبي و همکاران ايشان و استقبال و حمايت مردمي، امروز به شجره طيبه اي تنومند و تناور تبديل شده است.
رئيس بزرگترين دانشگاه حضوري جهان با بيان اينکه در دنياي امروز، دانايي رمز قدرت و پيشرفت جوامع است، گفت: منابع باارزش و مولد ثروت اين عصر که مي توان آن را سومين انقلاب صنعتي نام نهاد، انسان هاي دانشمند، متخصص، کارورز، مخترع و مبتکر هستند.
دکتر ميرزاده تاکيد کرد: توانايي اقتصادي و وفور نعمت، از بستر مغزهاي پيراسته از جهل و آراسته به دانش سر برمي آورد.
وي در ادامه با اشاره به حضور دکتر حسن روحاني، رييس جمهور، در دانشگاه آزاد اسلامي و سخنراني ايشان پيرامون دستاوردهاي اين دانشگاه گفت: دکتر روحاني در اين سخنراني تاکيد کردند"بي ترديد دانشگاه آزاد اسلامي يکي از برگ هاي زرين تلاش ها و فعاليت هاي آيت الله هاشمي رفسنجاني براي توسعه کشور محسوب مي شود، اين دانشگاه، اين اصل را ثابت کرده که اگر ما هرکاري را براي کار فرهنگي، علمي و آموزشي به مردم و صاحبنظران و متخصصان آن رشته واگذار کنيم، آن کار بهتر و سريع تر و در يک زمان کوتاه و با توسعه اي بيشتر مي تواند به هدف برسد.
دکتر ميرزاده با اشاره به اين جمله دکتر روحاني که "امروز حدود يک سوم بار آموزش عالي کشور بر دوش دانشگاه آزاد اسلامي است، که آمار بسيار پرافتخاري است" ، افزود: رييس جمهور به درستي اشاره کردند که "اعداد و ارقام بيانگر اين است که اگر کار را به متخصصان و صاحبنظران و به مردم واگذار کنيم کارها بهتر و سريعتر انجام مي شود و دولت عمدتاً داراي نقش سياست گذاري، تسهيل گري، پشتيباني، هموار کردن راه و درنهايت داراي نقش نظارت باشد."
ميرزاده با اشاره به نقش حمايتي مردم از دانشگاه آزاد اسلاميٰ توجه حاضران در مراسم سالروز تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي را به اين گفته رياست جمهوري جلب کرد که "همه در مقام عمل ديدند، آنهايي که در دانشگاه آزاد اسلامي تا به حال درس خوانده اند و يا مشغول تحصيل هستند و يا در آينده تحصيل خواهند کرد، متعلق به طبقه متوسط جامعه و يا حتي گاهي متعلق به طبقات پايين جامعه هستند. يکي از تصورات نادرست در اذهان عمومي، اين بود که دانشگاه متعلق به طبقه خاصي از جامعه است اما امروز مي بينيم دانشگاه آزاد اسلامي در سراسر کشور حضور پيدا کرده و اين حضور هم حضوري فرهنگي و هم عمراني است علاوه بر اين دانشگاه آزاد اسلامي، نشاط سياسي را نيز به بار آورده است."
وي با اشاره به پيشنهاد رياست جمهوري مبني بر تاسيس پژوهشگاه آزاد اسلامي، به تاکيد دکتر روحاني بر واگذاري امور به بخش خصوصي از جمله دانشگاه آزاد اسلامي اشاره داشت و گفت: چنان که رييس جمهور هم گفتند "کاري که دانشگاه آزاد اسلامي مي تواند انجام دهد، چرا خودش انجام نداده و آن را به وزارت علوم محول کند، چرا که آنچه در دانشگاه آزاد اسلامي انجام شده مثل معجزه است."
دکتر ميرزاده در ادامه با اشاره به عدم پوشش مناسب حضور رياست جمهور در دانشگاه آزاد اسلامي توسط رسانه ملي، اظهار داشت: به احترام 5 ميليون فارغ التحصيل، حدود يک ميليون و 700هزار دانشجو، بيش از 70 هزار استاد ، 40 هزار کارمند و خدمات 33 ساله دانشگاه آزاد اسلامي و تاثير شگرف آن در اقتصاد، فرهنگ و اجتماع ايران و بلکه جهان، آرزو دارم هر عضو اين خانواده يک رسانه ملي شود.
سرمايه عظيم علمي ايران در دانش هسته اي، غربيان را به ميز مذاکره بازگرداند
وي با اشاره به پيروزي اخير ملت ايران در عرصه بين المللي و حضور مقتدرانه آن در جمع قدرت هاي جهاني در روند مذاکرات هسته اي، گفت: اين که کشورهاي بزرگ جهاني امروز به ميز مذاکره بازگشته و مسئولان و ديپلمات هاي ما مذاکره مي کنند، به دليل سرمايه عظيم دانش هسته اي ايران بوده که همراه با صلابت رهبر معظم انقلاب، تدبير رئيس جمهور و مهارت تيم مذاکره کننده در حال تحقق است.

سهم 56درصدي دانشگاه آزاد اسلامي در توسعه تحصيلات تکميلي
رئيس بزرگترين دانشگاه حضوري جهان با تاکيد بر نقش دانشگاه آزاد اسلامي در توسعه علمي کشور و جهان، گفت: بر عهده داشتن 35 تا 50 درصد بار آموزش عالي کشور و سهم 56درصدي اين دانشگاه در توسعه تحصيلات تکميلي و توليد 20درصدي علم در ايران، به خوبي گواه نقش پررنگ دانشگاه آزاد اسلامي در توسعه علمي کشور است.
دکتر ميرزاده ادامه داد: اين دانشگاه مصداق واقعي اصل 44 قانون اساسي است و به خوبي توان بالاي بخش غيردولتي در حوزه آموزش عالي را نشان مي دهد.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي همچنين با اشاره به اشتغال به تحصيل يک ميليون و 700 هزار دانشجو در اين دانشگاه، تصريح کرد: هم اکنون 35درصد بار آموزش عالي کشور پس از انقلاب اسلامي برعهده اين دانشگاه است که اگر 50درصد فارغ التحصيلان دانشگاهي کشور را نيز در نظر بگيريم، به نقش پررنگ اين دانشگاه در آموزش عالي کشور پي خواهيم برد.
دکتر ميرزاده ادامه داد: همکاري بيش از 70هزار عضو هيأت علمي که 26هزار نفر آنها تمام وقت هستند و اشتغال بيش از 38 هزار کارمند در دانشگاه آزاد اسلامي را به بزرگترين دانشگاه حضوري در دنيا تبديل کرده که بدون دريافت کمک و بودجه دولتي و با اتکا به درآمدهاي خود، به يکي از موفق ترين مصداق هاي اصل 44 قانوني اساسي تبديل شده است.
ايجاد اشتغال مستقيم و غير مستقيم و پرداخت 300ميليارد تومان حقوق و دستمزد ماهانه، از جمله شاخص هايي بود که رئيس دانشگاه آزاد اسلامي بر آن تاکيد داشت و در اين باره اظهار کرد: بودجه اين دانشگاه به لحاظ درآمد و هزينه در سال 94 معادل 6800 ميليارد تومان بوده که اگر اعتبارات ديگر در بخش هايي مانند حوزه عمراني را که ساخت 10 ميليون مترمربع فضاي مسقف آموزشي، پژوهشي، فرهنگي، ورزشي و رفاهي و 35 ميليون مترمربع فضاي روباز جمعاً معادل 20ميليون متر مربع را در نظر بگيريم، به ابعاد بزرگ اقدامات انجام شده و يا در حال انجام اين نهاد آموزشي بيش از پيش پي خواهيم برد.

وجود 300 طرح فرهنگي ماندگار در 8 حوزه فرهنگي
وي با اشاره به ابلاغ سند علم و فناوري از سوي مقام معظم رهبري و برنامه هاي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و هيأت موسس و هيأت امنا دانشگاه آزاد اسلامي، گفت: اجراي طرح هاي فرهنگي ماندگار در سطح کشور در قالب 300 طرح در 8 حوزه فرهنگي و ايجاد فضاي با نشاط علمي و فرهنگي، فراهم کردن بستر لازم براي استفاده از خرد جمعي، انديشه ورزي و آزاد انديشي با مشارکت نخبگان، اساتيد و دانشجويان از جمله اقدامات انجام شده در اين مدت است.
رئيس بزرگترين دانشگاه حضوري جهان تاکيد کرد: کيفي سازي آموزش و پژوهش و مهارت محوري بطور اعم و توسعه تحصيلات تکميلي بطور اخص در پاسخ به تقاضاي اجتماعي و حفظ رشد شتاب علمي کشور و رفع نياز هاي جامعه از جمله ديگر برنامه هاي بسيار مهم دانشگاه در يک سال و نيم گذشته بوده است.

وجود 61 مرکز رشد و 451 شرکت و واحد فناور
دکتر ميرزاده همچنين از وجود 61 مرکز رشد، 451 شرکت و واحد فناور ، 369 مجله علمي منتشر شده، 60218 مقاله علمي چاپ شده بين المللي در پايگاه اسکوپوس و 49058 مقاله علمي چاپ شده داخلي در دانشگاه آزاد اسلامي خبر داد.
نقش دانشگاه آزاد اسلامي در آموزش عالي
دکتر ميرزاده با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامي در آموزش عالي گفت: اين دانشگاه در حال حاضر داراي 266 واحد فعال در داخل کشور، 131 مرکز آموزشي بوده که با اجراي طرح تجميع و ساماندهي واحدهاي دانشگاهي تعداد آنها از 472 واحد و مرکز در سال 92 به 397 واحد و مرکز در سال 94 رسيده است.
تعداد و رتبه مقالات دانشگاه آزاد اسلامي در پايگاه ESI
رييس دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به رشد ارجاع به مقالات علمي اين دانشگاه گفت: تعداد مقالات علمي دانشگاه آزاد اسلامي در سال 20014 ، 21 هزار و 634 بوده که در سال 20015 به 25 هزار و 878 عنوان افزايش يافته است. همچنين رتبه دانشگاه بر حسب تعداد مقاله از 750 به 520 ارتقا يافته است.
وي افزود: از نظر مقايسه توليد علم دانشگاه هاي ايران در نمايه اسکوپوس و WOSدانشگاه آزاد اسلامي رتبه اول کشور را دارد.
دکتر ميرزاده گفت: با تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي سالانه حدود 30 هزار ميليارد تومان در تخصيص بودجه آموزش عالي صرفه جويي شد.

تنها 12 درصد مردم ايران داراي تحصيلات عاليه هستند
وي خاطر نشان کرد: در کشورهاي پيشرفته دنيا بيش از 50 درصد از جمعيتشان داراي تحصيلات عاليه است در ايران تنها 12 درصد مردم داراي تحصيلات عاليه بوده و کشور ما در مقايسه با کشورهاي آسياي شرقي تنها 3 درصد داراي تحصيلات تکميلي است که اين موضوع ضرورت توسعه تحصيلات تکميلي را نشان مي دهد.
ميرزده يادآور شد: از نظر هزينه تحصيل براي هر دانشجو، هزينه تحصيل در دانشگاه آزاد اسلامي بسيار ارزان تر از دانشگاه هاي دولتي و ساير کشورها است.

ايجاد 150 مرکز رشد و 800 شرکت دانش بنيان تا پايان سال 96
وي با اشاره به اهميت توجه به توسعه اقتصاد دانش بنيان در کشور در چارچوب تاکيدات رهبر معظم انقلاب به ويژه در سند توسعه علم و فن آوري، گفت: توسعه مراکز رشد تا 150 مرکز و شرکت هاي دانش بنيان دانشگاه تا 800 شرکت تا پايان سال 1396 براي تبديل علم به ثروت و اشتغال فارغ التحصيلان مهمترين برنامه دانشگاه آزاد اسلامي در سالهاي آينده خواهد بود.

توسعه تحصيلات تکميلي و تقويت هرم هيأت علمي؛ لازم و ملزوم يکديگر
دکتر ميرزاده در ادامه به توسعه تحصيلات تکميلي و ضرورت تقويت هرم هيأت علمي در اين دانشگاه به عنوان يکي از پيش شرط هاي اين هدف اشاره کرد و افزود: جذب هيأت علمي با درجه دکتري از سال 1393 به صورت جدي آغاز شده که بر اساس برنامه ريزي تدوين شده، اين جذب به صورت سالانه 5 هزار نفر است که تا پايان سال 1396 به 20 هزار نفر خواهد رسيد.
وي تاکيد کرد: با انجام اين برنامه، جمع هيأت علمي با درجه دکتري به 37 هزار نفر و نسبت استاد به دانشجو از 1 به 48 کنوني، به 1 به 38 خواهد رسيد.
وي يادآور شد: با توجه به سياست هاي کلي علم و فناوري ابلاغي مقام معظم رهبري و طبق نقشه جامع علمي، بايد 3درصد هرم دانشجويي کشور دانشجوي دکتري باشد اما تا کنون 0/8درصد اين امر محقق شده است.
دکتر ميرزاده ادامه داد: طبق برنامه مصوب هيأت موسس دانشگاه آزاد اسلامي، بايد تا پايان سال 94 تعداد دانشجويان تحصيلات تکميلي اين دانشگاه به 530هزار نفر مي رسد.
وي با بيان اينکه بيش از 300 هزار نفر متقاضي ورود به دکتري تخصصي در کشور هستند، گفت: کل پذيرش در دانشگاه هاي آزاد و دولتي، 24 هزار و 188، يعني در حدود 8درصد است.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با تاکيد بر ضرورت گسترش تحصيلات تکميلي ،گفت: بيش از يک ميليون نفر متقاضي ورود به دوره هاي کارشناسي ارشد در کشور هستند که تنها 31درصد آنان وارد دانشگاه ها مي شوند.

توسعه مناسب حوزه پزشکي و تکميل زنجيره بيمارستاني
رئيس بزرگترين دانشگاه حضوري جهان به توسعه مناسب حوزه پزشکي و تکميل زنجيره بيمارستاني نيز اشاره کرد و گفت: همچنين کاهش وابستگي دانشگاه به شهريه از طريق توسعه ارتباط با صنعت و خدمات و اجراي طرح هاي اقتصادي و سرمايه گذاري دانش بنيان و اجراي طرح تجميع دانشگاه براي توسعه کيفي ، کاهش هزينه ها و افزايش اثربخشي آن، توسعه فعاليت هاي بين المللي دانشگاه و جذب دانشجوي خارجي، برنامه ريزي براي اعزام متخصصان ايراني براي اشتغال در خارج از کشور ديگر برنامه هاي مهم اين دانشگاه است.
وي گفت: 40 درصد بار آموزش حوزه پزشکي برعهده دانشگاه آزاد اسلامي است و اين دانشگاه در حال حاضر داراي 11 بيمارستان است که تاپايان شهريور به 15 بيمارستان مي رسد.

دانشگاه آزاد اسلامي، دانشگاهي کارآفرين و ماموريت گرا
دکتر ميرزاده در ادامه با اشاره به برنامه هاي دانشگاه آزاد اسلامي در حوزه هاي ديگر نيز گفت: تأسيس باشگاه فرهنگي و ورزشي، توسعه مهارت محوري به ويژه در آموزشکده هاي فني سما، دعوت از اساتيد خارجي براي تدريس در رشته هاي چند نظمي، توسعه همکاري هاي علمي منطقه اي با دانشگاههاي داخل کشور، اجراي طرح سامانه آزمايشگاه هاي همکار آزاد (ساها)، اجراي طرح شهرک هاي فناوري آزاد (شفا)، تجاري سازي تحقيقات از طريق سامانه AZAD EXPO از جمله اقدامات انجام شده و يا در حال پيگيري و انجام است.
رئيس بزرگترين دانشگاه حضوري جهان، دانشگاه آزاد اسلامي را دانشگاهي ماموريت گرا و کارآفرين خواند و گفت: اين نهاد علمي و تحقيقاتي با تمام توان و ظرفيت بالاي خود در خدمت تحقق اهداف نظام و دولت تدبير و اميد است تا با قبول ماموريت و مسئوليت در توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور همچون گذشته اثر بخش باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار