طرح بهره‌برداری از حرارت و دودهای خروجی یک سیستم DG_CHP در تبریز افتتاح شد
به گزارش تابناک تبریز، طرح ملی بهره‌برداری از حرارت و دودهای خروجی یک سیستم DG_CHP جهت پرورش جلبک‌های مولد سوخت زیستی و پرورش گیاه در گلخانه با حضور وزیر نیرو افتتاح شد.‌
کد خبر: ۳۷۴۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸ 09 February 2017
به گزارش تابناک تبریز، طرح ملی بهره‌برداری از حرارت و دودهای خروجی یک سیستم DG_CHP جهت پرورش جلبک‌های مولد سوخت زیستی و پرورش گیاه در گلخانه با حضور وزیر نیرو افتتاح شد.‌

 این طرح صبح امروز (پنج شنبه) به دست وزیر نیرو افتتاح شد. این طرح برای اولین بار در کشور و سطح خاورمیانه اجرا می‌شود. به منظور طراحی، ساخت و ارزیابی یک سامانه پایلوت دوستدار محیط زیست با قابلیت تولید انرژی و محصولات زیستی و کشاورزی عملیاتی شده‌است.
 

وزیر نیرو:باید بتوانیم از آب بی کیفیت محصولات مورد نیاز را تولید کنیم

دکتر  چیت چیان در مراسم افتتاح طرح حرارت و دودهای خروجی سیستم dg_chp مرکز بیوتکنولوژی شمال‌غرب کشور در تبریز گفت: محققان و پژوهشگران فعال این حوزه در راستای حل یکی از اصلی ترین مشکلات ما که دی اکسید کربن می باشد و باعث گرمایش زمین شده‌است، تلاش می‌کنند.

وزیر نیرو در عین حال خاطرنشان کرد: اینکه بتوانیم از کربن دودکش برای تولید استفاده کنیم یکی از مصادیق افزایش بهره‌وری است.

وی افزود: از اهداف دیگر اجرای این پروژه استفاده از دی اکسید کربن و حرارت تولیدی جهت پرورش  جلبک های تولیدکننده سوخت های زیستی و تولید محصولات گلخانه ای و توسعه فناوری جذب و حذف گازهای بیولوژیکی گازهای آلاینده است. 

چیت‌چیان با اشاره به دستاوردهای این سامانه گفت: از دستاوردهای این پروژه تولید انرژی گرمایی موردنیاز گلخانه، تولید فرآورده های با ارزش از زیرجلبک ها و حذف بیولوژیکی گازهای آلاینده توسط سامانه فتویبوراکتور است.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه امکان حذف ۱.۸ تن دی اکسید کربن معادل ۹۰۰ مترمکعب دود خروجی را دارد. 

چیت‌چیان اضافه کرد: همچنین این سامانه قادر به تولید بیومس جلبک به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال را دارد.

گفتنی است، این پروژه به همت پژوهشکده انرژی و محیط زیست  پژوهشگاه نیرو و پژوهشکده بیوتکنولوژی منطقه غرب و شمال غرب کشور اجرا شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :