به گزارش تابناک آذربایجان غربی، نخستین نشست علمی بررسی جایگاه ادیان و اقوام آذربایجان و هویت ملی صبح امروز با حضور حجت الاسلام و السلمین قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه، رادفر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، حجت الاسلام  لطفی دبیر شورای عالی آزاداندیشی کشور، بت کلیا نماینده مسیحیان و کلدانیان در مجلس شورای اسلامی، عطاپور مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و جمعی دیگر از اساتید دانشگاهی و مدیران و مسئولان استانی در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

امام جمعه ارومیه در این همایش با تبریک ایام الله دهه فجر گفت: حضرت امام (ره) ایام دهه فجر را ایام الله خوانده اند فلذا علاوه بر اینکه باید این ایام را یاد کنیم و آن را گرامی بداریم لازم است که مفاهیم و دستاوردهای انقلاب را به نسل های آتی نیز انتقال دهیم تا آنها هم متوجه این قیام عظیم و پیروزی بزرگ انقلاب اسلامی باشند و برای حفاظت و صیانت از آن گام بردارند.

حجت الاسلام قریشی در رابطه با برگزاری همایش ادیان و اقوام آذربایجان و هویت ملی نیز اظهار کرد: برگزاری این همایش و راه اندازی مرکز مطالعات ادیان و اقوام در دانشگاه ارومیه، از این جهت که بحث اقوام و ادیان را در محیط های علمی مطرح می کند کار بسیار فاخری است و بی تردید ثمرات آن نیز در ارتقای اتحاد و انسجام جامعه موثر خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: از منظر قرآن، عزیزترین افراد نزد خداوند متعال، باتقواترین آنها هستند؛ و در حقیقت این آیه خط بطلانی است بر تمام تفاخرها و خودبرتربینی های نژادی و زبانی و غیره.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: اختلافات زبانی، نژادی و ... در واقع نشانه های خداوند متعال است و نباید از آنها بعنوان وسیله ای برای جدال و جنگ و تفاخر و ارجحیت استفاده شود.

امام جمعه ارومیه تاکید کرد: در شرایط امروز نیز که دشمنان و مستکبرین تهدیدات و توطئه های مختلفی را علیه کشور و انقلاب اسلامی بکار می گیرند باید با حفظ و ارتقای وحدت، همدلی و اتحاد مان، جلوی تهدیدات را بگیریم و نقشه های دشمنان را همچون همیشه نقش بر آب کنیم.

حجت الاسلام  لطفی دبیر شورای عالی آزاداندیشی کشور نیز در این همایش، تحلیلی از روابط و مناسبات اجتماعی بین اقوام، ادیان و مذاهب ارائه کرد.

گفتنی است همزمان با برگزاری نخستین نشست علمی بررسی جایگاه ادیان و اقوام آذربایجان و هویت ملی، مرکز مطالعات ادیان و اقوام دانشگاه ارومیه نیز آغاز بکار کرد.