تهدیدهای بیمه نکردن محصولات کشاورزی؛
بیمه نشدن محصولات کشاورزی در قزوین به عنوان قطب کشاورزی کشور، امنیت غذایی مردم را به مخاطره می اندازد.
کد خبر: ۳۶۹۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱ 30 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری مهر، قزوین قطب کشاورزی کشور است و بسیار تأکید شده که به واسطه همین جایگاه، این استان مواد غذایی بخش‌ زیادی از کشور را تأمین و در حفظ امنیت غذایی کشور نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کند.

در گذشته اگر راهی برای جلوگیری از خسارات مخاطرات طبیعی و جبران آن وجود نداشت، اینک با توسعه دانش و گسترش بیمه این مشکل تا حدودی برطرف شده است.

با این حال به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالی و نبود اطلاع کافی، بسیاری از محصولات بیمه نمی شوند و امنیت تولیدات کشاورزی استانی که در تأمین امنیت غذایی نقش بی‌بدیل دارد، در معرض تهدید قرار دارد.

نصف کشاورزان قزوین محصول خود را بیمه نمی‌کنند

در حال حاضر ۸۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در استان فعالیت می کنند که با وجود اطلاع‌رسانی از سوی سازمان جهاد کشاورزی و آموزش‌های چهره به چهره‌ای که مسئولان این سازمان از آن سخن می‌گویند، به گفته مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی استان قزوین فقط نیمی از بهره برداران محصولات خود را بیمه کرده و بقیه به سمت بهره‌مندی از خدمات بیمه محصولات نرفته‌اند.

حمید کلانتری مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان قزوین در این باره به مهر گفت: صندوق بیمه با هدف کمک به کشاورزان وکاهش خطر پذیری محصولات کشاورزی راه‌اندازی شده و انتفاعی ندارد؛ بلکه حمایتی است.

وی با بیان اینکه در مورد مزارع بالای یک هکتار محصولات پاییزه و بهاره زیر پوشش بیمه است، می‌افزاید: در محصولات کشت پاییزه سطح کشت چند هکتار است اما در کشت بهاره حتی تا چند هزار هکتار هم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان قزوین بیان می‌کند: در الموت مناطقی وجود دارد که حتی مزارعی با سطح  ۵۰۰ تا ۷۰۰ متر هم پوشش داده شده که بخش‌های کوهستانی رازمیان از جمله آن‌هاست.

کلانتری ادامه می‌دهد: با توجه به سبقه ۲۵ تا ۲۷ ساله صندوق بیمه کشاورزی، تاکنون غیر از سال ۹۳ و ۹۴ که غرامت محصولات کشاورزی با تأخیر پرداخت شده، مابقی سال‌ها همواره پرداخت‌ها به‌موقع صورت گرفته است.

مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان قزوین عنوان می‌کند: سال ۹۴ و ۹۵ خسارت محصولات کشاورزی استان به جز در دو محصول گردو و زیتون چندان زیاد نبوده و محصولاتی مانند انگور و برخی ارقام هلو و شلیل که در استان زیاد تولید می‌شود، با خسارت قابل توجه رو به رو نبوده است.

کلانتری اظهار می دارد: موانعی در بیمه کشاورزی وجود دارد که بر اساس قوانین باید با آن برخورد شود و این قوانین کشوری است و درقالب دستور العمل‌های صندوق بیمه تعریف و پیگیری می‌شود.

وی درباره بیمه محصول زغال اخته الموت خاطرنشان می‌کند: قانون‌گذار در مورد بیمه محصولات کشاورزی ارقامی را مورد توجه قرار می‌دهد که فراگیر باشد و زغال اخته که در الموت تولید می‌شود به دلیل محدودیت تولید و کشت آن در کشور، زیر پوشش بیمه قرار نگرفته؛ اما پیشنهاد آن به نهادهای متولی کشوری داده شده است.

مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان قزوین درباره خسارات آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان در استان تصریح می‌کند: با بروز این بیماری، برخی واحدها با مشکل مواجه شدند؛ اما همه این واحدها زیر پوشش بیمه بودند و ۶ میلیارد تومان خسارت مقرر شده تا به آنها پرداخت شود.

علل خودداری کشاورزان از بیمه محصولات

یکی از بهره برداران کشاورزی و تولیدکننده محصول کشاورزی با تأکید بر اینکه باید غرامت‌ها متناسب با زیان‌دهی محصولات باشد به خبرنگار مهر گفت: از جمله ایرادی که مانع استقبال و ‌رغبت کشاورزان به بیمه محصولات کشاورزی می‌شود، افزایش تعرفه‌ها بدون رعایت تناسب آن با قیمت تولیدات کشاورزان است.

رضاجو اضافه می‌کند: نحوه پرداخت غرامت‌ها از علل دیگر محسوب می‌شود؛ زیرا کسانی هستند که دو سال از بیمه و خسارت محصول آنان می‌گذرد و هنوز غرامت آن را دریافت نکرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین در مواردی، با وجود خسارت دیدن برخی محصولات و تأیید خسارت از سوی کارشناسان زراعت، کارشناسان صندوق بیمه آن را تأیید نمی‌کنند.

این تولیدکننده تصریح می‌کند: سوق دادن بیمه از صندوق بیمه محصولات کشاورزی به عنوان یک صندوق حمایتی به دیگر شرکت‌های بیمه‌ای از دیگر دلایل خودداری کشاورزان از بیمه کردن محصولات به شمار می‌رود.

رضاجو عنوان می‌کند: این شرکت‌ها انتفاعی و به دنبال افزایش سرمایه هستند و کمتر از صندوق حمایتی به مسائل حمایتی کشاورزان می‌پردازند.

کشاورزان از مزایای بیمه ناآگاهند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این خصوص می‌گوید: کشاورزان درباره مزایای بیمه آگاهی کامل ندارند و همین سبب می‌شود که آن‌گونه که باید، به بیمه توجه نکنند.

مسعود ربانی می‌افزاید: بیمه‌گذاران باید خدمات خود را برای کشاورزان تشریح کنند که این کار نوعی آموزش نیز هست تاشاهد استقبال کشاورزان باشیم.

وی ادامه می‌دهد: آموزش موضوع مهمی است که باید به طور مداوم به آن پرداخته شود و از سوی دیگر، چون تعداد کشاورزان قابل توجه است شاید نتوان همه آنها را آموزش داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان می‌کند: از این رو از رسانه برای اطلاع‌رسانی و آموزش استفاده می‌شود و آموزش چهره به چهره و استفاده از سامانه پیامکی از دیگر راه‌های اطلاع‌رسانی مزایای بیمه محصولات کشاورزی است.

ربانی بیان می‌کند: بیمه محصولات اجباری نیست و نمی‌توان کشاورزان را ملزم به این کار کرد؛ ضمن اینکه برخی کشاورزان از روش پرداخت غرامت‌ها از سوی بیمه رضایت ندارند.

وی اضافه می‌کند: ممکن است زمین‌های خرد، دوری راه، کشت مخلوط و مواردی از این قبیل نیز  در بی انگیزگی و خودداری کشاورزان از بیمه محصولات اثرگذار باشد که امیدواریم با تلاش و برنامه‌ریزی، کشاورزان را بیشتر به سمت آن سوق دهیم.

قزوین که به عنوان قطب کشاورزی و تامین مواد غذایی کشور محسوب می شود باید در عرصه بیمه محصولات که سرمایه های ارزشمند کشاورزان و بهره برداران محسوب می شود و همواره در تهدید شرایط اقلیمی و حوادث غیرمترقبه قرار دارد نیز پیشرو باشد و با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به بهره برداران از مزیت های آن بتواند با اتکا به حمایت های مالی بیمه، در پرداخت غرامت‌ها و خسارات به کشاورزان مشکلات خود را حل کند.

امید است با برنامه ریزی مناسب و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و استقبال بهره برداران و کشاورزان از بیمه محصولات زمینه حمایت مستمر و کاهش ریسک در این عرصه از آنانی که با زحمت و سختی فراوان دانه در زمین کاشته و محصول از باغ و زمین برداشت کرده‌اند فراهم شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار