نقض دموکراسی؛ گویی کسی که رأی می‌دهد، وقتی دید اشتباه کرده یا حقیقت برایش روشن شد، دیگر نباید از آن رأی برگردد.
کد خبر: ۳۶۸۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۳ 29 January 2017
شرق به نقل از الحیات ، مقتدی صدر رهبر جریان شیعی عراق می نویسد : دموکراسی در نظر برخی دارای معانی والا و برجسته‌ای است و این موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت یا نفی کرد؛ اما دقت نظر و کنکاش در آن هر انسان منصف و خواننده معتدل و مستقلی را که دارای تمایلات فکری بیهوده نباشد، به یک مسئله مهم راهنمایی می‌کند و آن تحمیل قدرت و تقویت پایه‌های آن با اسم‌های مختلف است که از ابتدا با به‌خدمت‌گرفتن آرای مردم برای تحکیم ستون‌های اقتدارگرایی شروع می‌شود. وی در ادامه به بیان مهمترین مشکلات دمکراسی می پردازد.

١- نقض دموکراسی؛ گویی کسی که رأی می‌دهد، وقتی دید اشتباه کرده یا حقیقت برایش روشن شد، دیگر نباید از آن رأی برگردد.
٢- تحمیل قانون؛ گویی ملت فقط کارش این است که به دولت رأی بدهد و لاغیر؛ اما اگر صدایش را بلند کرد تا قدرت را از دولت پس بگیرد یا با آن مخالفت کند، در این صورت او هیچ ندارد، قانون را نقض کرده و درنتیجه باید مجازات شود.
٣- اجازه‌گرفتن برای اعتراضات؛ آیا ممکن است دولتی به مخالفانش اجازه برگزاری تظاهرات بدهد؟ و اگر داد، پاسخ چيست؟ و اگر پاسخ‌گو بود، آیا می‌تواند به وعده‌هایش وفا کرده و به آنها عمل کند؟
٤- انحصار سلاح در دست دولت؛ اینها فراموش می‌کنند که هرگاه خطری متوجه دولت باشد، تنها نجات‌دهنده‌اش همین مردم هستند. در آن موقع همه سیاست‌مداران شتابان به سوی مردم می‌روند تا آنها را برای نجات دولت و حکومت و سرزمین بسیج کنند؛ اما اگر ملتی بخواهد خودش را در برابر دولتی مصون نگه دارد، این جرمی بسیار بزرگ است.
همه اینها در سطح سیاسی معمول است؛ اما اگر بخواهیم به صورتی متفاوت صحبت کنیم و از تحلیل‌های سیاسی رایج فاصله بگیریم، می‌توان گفت عوامل زیادی برای این تظاهرات وجود داشت؛ از‌جمله عوامل روحی و آسمانی یا چنانکه بعضی می‌گویند معنوی و غیر‌مادی. می‌گویند ترامپ فردی تندرو و دارای افکاری مملو از خشونت است؛ پس خداوند خواسته او را با مسائل داخلی سرگرم كند تا از مسائل خارجی بازداشته شود؛ همچنين ممکن است ترامپ به صورت عمومی دشمنی با اسلام را اعلام کند؛ چون بارها آن را رادیکالی و تندرو خوانده است. این مسئله می‌تواند شروع حمله جدیدی به کل اسلام باشد و برخی از مراجع و رهبران مسلمان را هدف قرار دهد؛ به‌همين‌دليل از باب لطف الهی است که او به مسائل  داخلی سرگرم شود تا به اسلام کاری نداشته باشد. والله العالم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار