تابناک تهران - در این شرایط زمانی که اعتدالیون در انتخابات ریاست جمهوری قدرت گرفته‌اند و اصلاح طلبان به استفاده از‌‌ همان الگو در انتخابات مجلس باور دارند باید دید که جریان اصولگرا چه موضعی می‌گیرد. این جریان بعد از اختلاف نظرات اخیر باهنر و لاریجانی شاهد قدرت گرفتن تندرو‌ها است و چهره‌های معتدل آن، دو راه بیشتر ندارند. در حقیقت ائتلاف با اصولگرایان تندرو یا اعتدالیون و همفکران دولت تنها راه آن‌ها است.
کد خبر: ۳۶۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹ 19 May 2015
سال انتخابات است و گمانه زنی در خصوص ائتلاف‌های احتمالی آغاز شده است. همه نیروهای سیاسی در دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا می‌دانند که تنها با کنار نهادن اختلافات درون گروهی و وحدت خواهند توانست بر رقیب خود پیروز شوند اما نگاهی به تجربه‌های پیشین نشان می‌دهد که کنار گذاشتن کدورت‌ها و اختلاف نظر‌ها چندان هم ساده نیست و انتظار برای تحقق این هدف یک رویکرد آرمانگرایانه است. 

از سوی دیگر اظهار نظرهای چهره‌های مختلف سیاسی در ماه‌های اخیر نشان داده است که طیف‌های تندرو و میانه رو در هر دور جریان – به ویژه اصولگرایان – با هم مشکلاتی دارند که دستیابی به وحدت را سخت می‌کند. علاوه بر این از وزن و اثرگذاری نیروهای معتدل نزدیک به دولت نیز نباید غافل شد. 

در این شرایط زمانی که اعتدالیون در انتخابات ریاست جمهوری قدرت گرفته‌اند و اصلاح طلبان به استفاده از‌‌ همان الگو در انتخابات مجلس باور دارند باید دید که جریان اصولگرا چه موضعی می‌گیرد. این جریان بعد از اختلافات اخیر باهنر و لاریجانی شاهد قدرت گرفتن تندرو‌ها است و چهره‌های معتدل آن دو راه بیشتر ندارند. در حقیقت ائتلاف با اصولگرایان تندرو یا اعتدالیون و همفکران دولت تنها راه آن‌ها است. 

سوال اینجاست که اگر راه دوم را انتخاب کنند، تکلیف اصلاح طلبان چه می‌شود؟ ائتلاف میانه روهای دو جریان و اعتدالیون فرض ممکنی است یا خیر؟ 

حسین کنعانی مقدم کار‌شناس مسایل سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز در گفت‌و‌گو با تابناک تهران در خصوص انجام اقدامات عملی برای ائتلاف حزب اعتدال و توسعه و طیف نزدیک به لاریجانی ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: به نظر می‌رسد که اعتدالیون به دنبال ائتلاف با نیروهای میانه رو هر دو جریان سیاسی کشور هستند. 

وی افزود: مواضع مشترک میانه چهره‌های میانه رو اصولگرا، اصلاح طلب و دولتی‌ها سبب می‌شود که چنین ائتلافی صورت گیرد. 

این کار‌شناس مسایل سیاسی با تاکید بر اینکه هیچ یک از دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا قادر نیستند اکثریت مجلس آتی را به دست آورند، گفت: ائتلاف با اعتدالیون راهکار مناسبی برای به دست آوردن کرسی‌های مجلس است و شاید اتفاقی که در پارلمان انگلستان می‌افتد در مجلس شورای اسلامی نیز شاهد باشیم. 

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا در صورت ائتلاف نیروهای نزدیک به دولت با لاریجانی و همفکرانش امکان ایجاد ائتلاف با اصلاح طلبان را میان می‌برد؟ گفت: روشن است که افراطیون هر دو جریان از چنین ائتلافی استقبال نمی‌کنند و از میانه رو‌ها فاصله بیشتری می‌گیرند. در مورد اصلاح طلبان نیز همین طور است و اگر اعتدالیون با اصولگرایان میانه رو ائتلاف کنند حتما شاهد خواهیم بود که بخشی از اصلاح طلبان از چهره‌های میانه رو خود فاصله بگیرند. 

وی صورت گرفتن احتمال صورت گیری ائتلاف میان حزب اعتدال و توسعه، اصولگرایان میانه رو و اصلاح طلبان معتدل را بسیار زیاد دانست و گفت: این بهترین راهکاری است که یک ترکیب منطقی در مجلس آتی شکل می‌دهد. 

شکل گیری اعتلاف میان میانه روهای هر دو جریان و نزدیکان به دولت اعتدال گرا در حالی به عنوان یک احتمال مطحر می‌شود که صفرنعیمی‌ رز سخنگوی فراکسیون رهروان در گفت‌و‌گویی با اشاره به اینکه وحدت بین جریان اصولگرا و اصلاح طل قابل جمع نیست گفته بود «این دو جریان در دو فاز مخالف هم قرار دارند.» 

وی با اشاره به اینکه البته بین جریان اعتدالی دولت و برخی از اصولگرایان معتدل مجلس قرابت‌هایی وجود دارد گفت: اما بین اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان تشابهی وجود ندارد و این دو جناح همواره در رقابت با یکدیگر بوده‌اند. 

سخنگوی فراکسیون رهروان در عین حال با اشاره به اینکه هم در بین اصولگرایان و هم در بین اصلاح طلبان افرادی وجود دارند که معتقد به اصول گرایی اصلاحطلبانه واصلاح طلبی اصولگرایانه هستند گفته بود که اگر جریانات و احزاب منافع گروهی را کنار بگذارند و منافع حداکثری را مد نظر قرار دهند حتما می‌توان به وحدت دست پیدا کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار