رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : با توجه به طرح تشدید ضوابط قرنطینه ای برای کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، مصرف کنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ در استان نگران این بیماری نباشند و تا کنون طبق بررسی ها و نمونه گیری های مستمر انجام شده، مورد مثبت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است .
کد خبر: ۳۵۶۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷ 07 January 2017
به گزارش تابناک آذربایجان غربی ، اسمعیل کریم زاده در جلسه ستاد پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که با حضور کلیه اعضای ستاد در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان ترتیب یافت ، ضمن قدردانی از خدمات ارزنده و اهتمام جدی اداره کل دامپزشکی استان در خصوص اقدام های پیشگیرانه در بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اظهارکرد: ستاد پیشگیری از آنفولانزای استان با پیگیری به موقع و بسیج تمامی امکانات دستگاههای اجرایی تشکیل شده و برنامه های پیشگیری و اطلاع رسانی در این راستا تدوین شده است و سازمان جهاد کشاورزی نیز آمادگی لازم را با بسیج همه امکانات جهت هر نوع همکاری در این زمینه دارد.
کریم زاده ، برنامه ریزی، پایش و مراقبت قبل از شیوع بیماری های دام و طیور را یکی از اولویت های سازمان دامپزشکی عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از ورود این بیماری و حفظ سلامت تولیدات و فرآورده های طیور در استان باید همبستگی و مشارکت بین عوامل اجرایی برای مهار این بیماری بیش از پیش افزایش یابد .
وی مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب های سطح کشور را عامل اصلی بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دانست و تصریح کرد: با توجه به وسعت تالابها و زیستگاههای طبیعی در استان ضرورت دارد اطلاع رسانی مناسبی برای مشارکت مردم در عرصه ها و مناطق روستایی صورت گیرد تا با توجه به اهمیت موضوع، تولید کنندگان و مردم در صورتی که با هرگونه تلفات غیرعادی پرندگان مواجه می شوند مراتب را به اداره دامپزشکی استان و شهرستانها اطلاع دهند.
کامیار داهیم مدیر کل اداره دامپزشکی استان نیز در این جلسه افزود: اداره کل دامپزشکی استان برای دستیابی به گزارش های دقیق و قابل استناد در این زمینه، چندین مورد بازدید و بررسی از طیور صنعتی، روستاهای حاشیه تالاب ها و زیستگاه های حیات وحش انجام داده است.
وی اضافه کرد: همزمان با نمونه برداری از مزارع، مرغداری ها و مناطق زیست پرندگان در آذربایجان غربی، اکیپ های دامپزشکی استان در کشتارگاه ها نیز حضور داشته و بر سلامت مرغ ها و پرندگان کشتار شده نظارت مستقیم دارند.
وی اظهار کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی، خبرگیری و بازدیدهای روزانه و کسب اطلاعات توصیفی از مزارع پرورش طیور صنعتی و بومی نیز از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه در این راستا بوده است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: پایش در زمینه بیماری های طیور در مرغ بومی در سطح وسیعی انجام می شود چرا که این مرغ ها می توانند منشا مهمی برای بیماری آنفلوانزا باشند.
این مسئول بیان کرد: با توجه به اینکه استان دارای مازاد تولید در گوشت مرغ و جوجه یکروزه می باشد ، هیچ گونه نیازی به ورود فرآورده های طیور از سایر استانهای وجود ندارد .
وی بر اجتناب مردم از خرید مرغ زنده تاکید و بیان کرد: این اقدام علاوه بر اینکه بهداشت عمومی جامعه را تهدید می‌کند، بلکه زمینه‌ای برای گسترش انواع بیماری‌های طیور و بیماریهای قابل انتقال به انسان را نیز سبب خواهد شد.
داهیم تاکید کرد : طرح پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان از آبان ماه سال جاری آغاز و تا ازدیبهشت ماه سال آینده ادامه خواهد داشت .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار