عضو جامعه مدرسین:
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: در حوزه کمتر با مشکل تولیدات مواجه هستیم و مشکل ما عدم عرضه تولیدات است.
کد خبر: ۳۵۵۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸ 05 January 2017
به گزارش تابناک قم، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست چهارشنبه شب در نشست علمی «حوزه و بایسته‌های دیپلماسی مذهبی» و بررسی کتاب «اطلس رهبران» گفت: با مطالعه این کتاب متوجه می‌شویم که جریان‌ها و شخصیت‌های این کتاب عمدتاً از دو مؤلفه استفاده کرده‌اند که کاملاً مخالف هم هستند گفت: یک جریان بر اساس انگشت نهادن روی توسعه، سهولت و اسلام خندان است و جریان دوم بر مؤلفه جهاد و خلافت اسلامی تأکید می‌کند.

وی افزود: اولین بایسته دیپلماسی مذهبی آن است که کاری که باید صورت گیرد این است که یک اصول فقه و فقهی در قامت مواجهه تمدنی و قادر بر ارتباط و تعامل در حوزه داشته باشیم.

عضو جامعه مدرسین با بیان اهمیت حفظ تراث اسلامی بیان کرد: برای مواجهه تمدنی که می‌تواند با جریانات ارتباط برقرار کرده و توفیق هم پیدا کند به نظر می‌رسد، باید اصول فقه را تکمیل و ترمیم کرد و فقه را باید در آنچه مربوط به مواجهه تمدنی و دیپلماسی است تکانی داد.

وی گفت: وظیفه مراجع، فقها، اساتید و طلابی است که در آینده می‌خواهند به این مواجهه برسند؛ در یک جمله باید فقه را از فقه تقابل به فقه تعامل کشاند.

علیدوست بیان کرد: نکته دوم از بایسته‌های حوزه این است که معارف دین را تقسیم‌بندی کنیم؛ معارف دین در یک تقسیم‌بندی به سه بخش، معارف مذهبی، اسلامی و انسانی تقسیم می‌شود.

وی یادآورشد: با تکیه بر این محورها می توانیم مواجهه تمدنی و دیپلماسی مذهبی نه تنها با اهل سنت، بلکه با تمامی انسان‌ها داشته باشید؛ شکوفایی معارف اسلامی و انسانی نهادینه شده در تراث بایسته دوم است.

علیدوست گفت: بایسته سوم، آماده کردن ابزاری برای تبلیغ معارف است؛ در حوزه کمتر با مشکل تولید مواجه هستم و مشکل اصلی ما عدم عرضه تولیدات است؛ ما در یک نوع حجاب مشمئزکننده و نفرت‌انگیز هستیم که عرضه تولیدها کمتر صورت می‌گیرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار