خطری که حوزه آبریز مازندران را تهدید می‌کند، انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های استان است که در روندی غیر منطقی قرار دارد.
کد خبر: ۳۵۵۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶ 04 January 2017
 بلاغ، طرح انتقال آب دریای خزر به استان‌ها کویری و نیز انتقال آب میان حوزه‌ای تالاب‌ها و رودخانه‌های شمال کشور، دل نگرانی‌های بسیار جدی را در میان فعالان محیط زیستی کشور به ویژه سمن‌های استان‌های شمالی فراهم کرده بود.
 
سرانجام پس از تلاش‌های بی‌وقفه همه کنشگران عرصه آب کشور و در پی‌ هشدارهای فاجعه بار بودن طرح‌های انتقال آب بر اساس تجارب اقلیمی و جهانی، لغو مصوبه پیشنهادی کمسیون تلفیق مجلس مبنی بر انتقال آب دریاچه‌های بسته به ویژه خزر، تالاب‌ها و زیست‌گاه‌های حساس کشور و انتقال بین حوضه‌ای داخلی در تاریخ 9 مهرماه 1395 در صحن علنی مجلس توسط نمایندگان، اتفاقی بسیار مثبت، مهم و اساسی در روند شکل‌گیری فرهنگ حفاظت از محیط زیست ایران است.
 
بدون تردید این تصمیم برخواسته و در امتداد تلاش و پیگیری خستگی‌ناپذیر کنش‌گران محیط زیستی اعم از سازمان‌های مردم‌نهاد، اساتید دانشگاه‌ها، رسانه‌ها، کارشناسان دلسوز و همراه سازمان محیط زیست، منابع طبیعی، آب منطقه‌ای و همراهی شجاعانه مجمع نمایندگان استان مازندران بوده است.
 
تشکل‌های محیط زیستی مازندران به همراهی سایر تشکل‌های مردم‌نهاد استان‌های مجاور، به‌ویژه در یک سال اخیر تلاش‌های بسیار وسیع در نقد این طرح مخرب داشته و تمام توان مدنی خود را در گرو لغو این طرح مخرب قرار داده بودند.
 
این یک موفقیت بسیار مهم و نتیجه پایداری کل جامعه مدنی ایران است و نشان می‌دهد که اگر کنش مدنی بر مدار اعتماد اجتماعی، مشارکت پایدار، تعامل چند جانبه و ساختار قدرتمند شبکه‌ای بچرخد، همیشه امکان موفقیت وجود دارد.
 
اکنون با لغو مقطعی این طرح، خطر دیگری که حوزه آبریز مازندران را تهدید می‌کند، انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های استان در روندی غیرمنطقی و به دور از ارزیابی دقیق و همه جانبه کارشناسان دلسوز محیط زیست است.
 
هشدار می‌دهیم که مسؤولان به‌ویژه مجمع نمایندگان استان اهتمام ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند، تا مبادا خیلی زود دیر شود!
 
تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران بر اساس وظیفه ذاتی خود در صورت آگاهی از هر گونه اقدام ضد محیط زیستی در قالب طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای، همچنان به‌عنوان چشمان ناظر و دقیق جامعه مدنی، موارد فوق را مورد مراقبت و پیگیری مدنی قرار خواهد داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار