کد خبر: ۳۵۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶ 14 May 2015
تابناک فارس به نقل از فارس:پایمان را که در حیاط بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی (ره) می‌گذاریم، درب‌های حرم امامین عسکرین در صحن اصلی چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند، حتی شاید دوست داشته باشیم که دستی هم به این درها بکشیم تا روزگاری که اینها به محل اصلی خود باز می‌گردد، دلمان به آرامش برسد.

طبقه دوم از راهروی چهارم شبستان در غرفه ستاد بازسازی عتبات عالیات، قطعات متبرک از حرم‌های مطهر به نمایش گذاشته شده است، هنرهای قلم‌زنی، مینا کاری،‌ خاتم کاری و ماکت حرم علوی که روزگاری توسط هنرمندان علاقه‌مند به اهل بیت (ع) کار کرده‌اند، به چشم می‌خورد.

«حسن پلارک» رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات می‌گوید که علت حضورشان در نمایشگاه، آگاهی‌بخشی به عموم هموطنان در زمینه اقدامات ستاد است.

وی در ادامه می‌گوید که در غرفه ستاد، قطعات متبرک حرم‌های مطهری از قلم‌زنی، میناکاری و خاتم کاری ارائه کردیم و از پیشنهادات اهل ادب و نکات مردم در زمینه فعالیت‌هایمان استفاده خواهیم کرد.

*از ماکت بازسازی حرم علوی تا کاشی‌های حرم امام موسی کاظم (ع)

همچنین محمدرضا نظریان مسئول غرفه ستاد بازسازی عتبات عالیات به خبرنگار فارس توضیح می‌دهد که اهمیت بازسازی عتبات برای جامعه مشخص است، در این غرفه نیز دفتر پروژه‌های ستاد، سنگ‌هایی که از حرم کنده شده، حتی کاشی‌هایی از حرم امام موسی کاظم (ع) یا سنگ‌هایی که قرار است در آینده نصب شود و ماکت حرم حضرت علی عرضه شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶۰ درصد شبستان حضرت زهرا(س) در نجف اشرف تکمیل شده است، می‌گوید‌: همانطور که می‌بینید ماکت نهایی حرم علی(ع) اینجا ارائه شده است، طرح‌هایی نیز برای نصف قطعات جدید درب‌ صحن اصلی امام موسی کاظم، درب باب القبله کار شده که اینجا هم درب آن برای عرضه آورده شده است.

نظریان درباره دیگر آثاری که در این غرفه عرضه شده است، می‌گوید: تابلو حضرت علی «از کعبه تا محراب» که قرار است در حرم حضرت علی (ع) نصب شود، پشت نمای درب حضرت امام حسین (ع) است که از شهرستان شیراز آورده شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که بیشتر این کارهای دست از سوی هنرمندان چه شهرهایی انجام می‌شود، گفت:‌ این قطعات اکثراً کار خاتم و چوب استان فارس، شهرستان آباده و استهبان است و کارهای قلم‌زنی و امثال اینها از استان اصفهان است ولی از شهرستان‌های دیگر استان‌های خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری نیز کارهایی داشته‌ایم.

*شیرازی‌ها سردمدار خاتم‌کاری عتبات عالیات

در ادامه حضورمان در این غرفه با محمدحسین غلامی هنرمند خاتم‌کار شیرازی به گفت‌وگو نشستیم. وی درباره فعالیت‌های خود توضیح می‌دهد: کار خاتم از 110 سال پیش تا امروز در شیراز انجام می‌شود، حتی منبری در شاهچراغ وجود دارد که کار دست استاد محمدجمعه شیرازی است و برای همان زمان‌هاست. تمام صندوق‌های داخل عتبات نیز که بر روی سنگ قبر داخل ضریح قرار می‌گیرد خاتم شیراز است و از با قدمت‌ترین سنگ‌ها کار شده است صندوق‌های امام موسی کاظم و امام جواد(ع) برای 530 سال قبل و صندوق حرم حضرت علی (ع) برای 360 سال پیش از کار شیرازی‌ها است.

وی درباره آغاز فعالیت خود برای ستاد عتبات می‌گوید: بنده شاگرد پدرم شدم که خاتم‌کار ماهری بود. از سال 84 که حرم سامراء را بمبگذاری کردند و سقف و ضریح و صندوق‌ها کامل تخریب شد، تصمیم گرفتم برای عتبات کار کنم، در آن زمان 4 صندوق برای امام هادی (ع)، امام حسن عسکری(ع) و نرجس خاتون و حکیمه‌خاتون ساختیم. خاتم این صندوق‌ها برای نخستین بار در این یکهزار سال کار شده بود، برخی هشت ضلع و برخی شش ضلع بود که عین پازل همدیگر را می‌پوشاندند.

وی همچنین می‌افزاید که دو صندوق هم برای امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع) ساخته است که سال گذشته تحویل حرم امام رضا (ع) شد که هر صندوق ۳۹ میلیون و اندی هندسه ریز کار شده بود، ماده اصلی خاتم، استخوان شتر و دیگر خاتم‌ها چوب عناب به رنگ قهوه‌ای، سیم برنج از آلیاژ مس و ... بریده و به عنوان خاتم کنار هم قرار گرفته بود. حتی یک گل خاتم که یک سانت در یک سانت است از 180 قطعه کنار هم تشکیل شده است. یک نمونه خاتم 14 ضلعی حرمین امام کاظم و امام جواد (ع) در تاریخ خاتم‌سازی بی‌سابقه بوده و کامل مشخص است که کار ایرانیان است چرا که به نام امام موسی کاظم و امام جواد (ع) طراحی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار