قابل توجه مدیران دولت تدبیر و امید
مسئولان شهرستان چرام برگزیده دولت عقلانی تدبیر و امید هستند متاسفانه روند اطلاع‌رسانی به مردم از خدمات نظام جمهوری اسلامی در این شهرستان و از سوی دستگاه‌های اجرایی بسیار ضعیف بوده و نیازمند تقویتی چشمگیر است تا مردم از نحوه فعالیت‌های مسئولان و خدمتگزاران آگاه باشند.
کد خبر: ۳۴۸۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷ 25 December 2016
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، رسانه ها مهمترین حلقه ی ارتباطی میان مسئولین و مردم هستند ضمن اینکه با هوشیاری ، نظارت و انتقادات منصفانه اصحاب رسانه است که جلوی تک روی ها و اشتباهات گرفته می شود.
شهرستان چرام یکی از تاریخی ترین مناطق استان ،در عرصه ی رسانه ، خصوصا در خصوص بیان مهمترین عملکردهای مدیران مدتی است کم فروغ است به گونه ای که کمترین خبرهای  اعلامی از عملکرد دولت تدبیر و امید در رسانه های محلی و ملی به چشم می خورد.
تنها خبرنگار خانم شهرستان چرام ، که یکی از فعالترین خبرنگاران عرصه رسانه های مجازی در استان است در یادداشتی به انتقاد از وضعیت خبررسانی مدیران دولتی این شهرستان پرداخته است.
نسرین هاشمی در یادداشت خود اینگونه نوشته است : بدون تردید موضوع ارتباطات واژه و زبان است، اوایل قرن بیستم زمانی که رسانه‌های ارتباط جمعی گسترش پیدا کرد، ظرفیت توجیهی و انتقالی مفاهیمی مانند جهان سوم به شدت افزایش یافت.

تاثیر روزافزون رسانه‌های جمعی در توسعه و قابلیت تغییر افراد و جامعه در حوزه‌های روانشناسی، علوم سیاسی، جامعه شناسی و سایر حوزه‌ها مشهود بوده و بر جهانیان پوشیده نیست.

جهانی که امروزه ما در آن زندگی می‌کنیم را جهان ارتباطات نام داده‌اند و پرواضح است که کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه نیافته برای رسیدن به توسعه و استانداردهای مختلف در همه حوزه‌ها از علم ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی استفاده می‌کنند.

در این راستا، آشنایی افکار عمومی با نوآوری‌های جدید و مفاهیم مورد نیاز توسعه در سایه وسایل ارتباط جمعی با پوشش وسیع مخاطبان می‌تواند تاثیرگذار باشد، بنابراین اطلاع‌رسانی صحیح و متناسب با مخاطبان در جهت ایجاد ارتباط مؤثر و تغییر نگرش و رفتار آنان در هر زمینه‌ای در جهت پیشبرد توسعه جامعه شهری لازم و ضروری است.

*عدم توجه به ارتباطات در شهرستان چرام

نقش رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی در بازگویی خدمات، ارتباط با مردم و آگاه کردن آنان در جهت عملکرد دولت بسیار پراهمیت بوده چرا که رسانه‌ها زبان گویای مردم و پل ارتباطی بین ملت و دولت هستند.

انعکاس مطلوب اقدامات و خدمات ارزشمند نظام و دولت در جهت آگاهی بخشیدن به جامعه، علاوه بر دلگرمی مردم و دمیدن روح امید در جامعه، مبارزه با جنگ تبلیغاتی و نرم دشمن است.

اهمیت و تاثیر نقش رسانه بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است که از جمله بیانات معظم له به شرح ذیل است؛ «امروز تأثیر رسانه‌‏ها و تلویزیون‌ها و هنرها و این شبکه‌‏های عظیم اطلاع‌‏رسانی اینترنتی از سلاح و از موشک و از بمب اتم بیشتر است».

تاکید بر اهمیت و نقش مهم وسایل ارتباط جمعی بارها نیز در سخنان رئیس‌جمهور محترم دولت تدبیر و امید مشهود شده است، آنجا که ذکر کردند؛ رسانه‌ها در توسعه فرهنگ جامعه، مبارزه با فساد که جزو اهداف این دولت است، در مبارزه با قاچاق، در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش بسیار تاثیرگذاری می‌توانند داشته باشند چرا که اساسا اصحاب رسانه باید واسطه بین دولت و مردم باشند، هم برنامه‌های دولت را برای مردم تشریح کنند و هم نظرات و نقدهای مردم را منتقل کنند.

با توجه به نکات ذکر شده و مهمتر آنکه مسئولان شهرستان چرام برگزیده دولت عقلانی تدبیر و امید هستند متاسفانه روند اطلاع‌رسانی به مردم از خدمات نظام جمهوری اسلامی در این شهرستان و از سوی دستگاه‌های اجرایی بسیار ضعیف بوده و نیازمند تقویتی چشمگیر است تا مردم از نحوه فعالیت‌های مسئولان و خدمتگزاران آگاه باشند.

یکی از نقاط ضعف دستگاه‌های اجرایی شهرستان چرام در زمینه اطلاع‌رسانی خدمات خود، عدم تخصصی بودن پست روابط عمومی در ادارات است چرا که به واسطه کمبود نیروی انسانی مسئول روابط عمومی مسئولیت‌های غیرمرتبط دیگری را نیز بر عهده دارد.

*چرام در بایکوت خبری/وقتی مدیران چرامی با رسانه میانه‌ای ندارند

دلیل عدم دعوت از خبرنگاران در نشست‌ها، همایش‌ها و برنامه‌های شهرستان چرام، فراری بودن برخی مسئولان از اصحاب رسانه، عدم پاسخگویی آنان در جهت اطلاع رسانی به مردم در راستای انعکاس خدمات دولت و هزاران رفتار ناشایست دیگر که جایی برای ذکر کردن ندارد (چرا که هر سخن جایی و هر نقطه مکانی دارد) از چند منظر قابل بررسی است.

با وجود شعارهای دولت تدبیر و امید و انتظار خبرنگاران و اصحاب رسانه به تعامل بهتر و بیشتر مدیران، متأسفانه عملکرد دولت فعلی در این زمینه زیر خط صفر قرار دارد.

نگین سبز جنوب کشور در سایه بی‌تدبیری برخی مسئولان دولت تدبیر و امید رو به فرسایش است و این مصداق بارز سخن مقام معظم رهبری است که «هر حادثه وقتی در چاردیواری سکوت و بی‌اعتنایی و غفلت قرار بگیرد، خواهد مرد و فراموش خواهد شد».

این روزها که نه، متاسفانه مدت زمان زیادی است که فضای بدی بر شهرستان چرام حاکم شده و آن تقابل رسانه و مسئولان است که این روزها شدت آن افزایش یافته به گونه‌ای که برخی مدیران چرامی رسانه را دشمن شماره یک خود می‌دانند باید در پاسخ به افکار این دسته از مدیران گفت به گفته مسئول ارشد اجرایی شهرستان چرام (ابراهیم فتاح‌پور) رسانه در کنار شما بوده و برکنار از شما نیست.

عدم ارتباط مسئولان با رسانه‌های مکتوب و سلیقه‌ای عمل کردن در دعوت از خبرنگاران ضعف آنان در مدیریت ارتباط و به دنبال آن نداشتن پاسخی مناسب در سوال خبرنگاران به دلیل عدم انجام خدماتی چشمگیر و چه بسا شایسته در این شهرستان را می‌رساند.

اصحاب رسانه شهرستان چرام نه تنها از عدم پاسخگویی مسئولان به ستوه آمده‌اند بلکه در نشست‌ها و جلسات متعدد شهرستان خبری از حضور خبرنگاران نیست (البته در اینجا چندین دستگاه به جهت تعامل خوبی که در برگزاری جلسات با خبرنگاران دارند جای تقدیر دارد از جمله آموزش و پرورش، شبکه بهداشت و درمان و به صورت گزیده‌ای فرمانداری، بخشداری‌ها و اداره ورزش و جوانان) و نادیده انگاشتن اصحاب رسانه در شهرستانی که روزی سرآمد در استان بود کار را به جایی رسانده که این دست به قلمان بی‌توقع امیدوار به بازگشت مسئولان قبل و تعامل خوب آنها با خبرنگاران در این شهرستان هستند.

*خبرنگاران؛ میرزا بنویس از نگاه مدیران چرامی

برخی مدیران تصور دارند که خبرنگاران فقط میرزابنویس هستند و باید هر آنچه دیکته می‌کنند، نگاشته شود، مسئولانی که در روز خبرنگار خود را به فراموشی زده و حتی زحمت ارسال یک پیام تبریک به خود ندادند اما همین مسئولان برای درج یک خبر انتقادی(از جمله همین یادداشت) تماس و پیغام‌های بی‌شماری دارند.

لازم به ذکر است خبرنگاران چرام عشق و علاقه به حرفه خبرنگاری و ارادت و تعهدی که به خبرگزاری و مسئولان خود دارند تاکنون آنان را در این عرصه نگه داشته و گرنه با رفتارها و بی‌احترامی‌هایی که شاهد آن هستند رغبت و انگیزه‌ای جهت کار کردن نمی‌ماند.

به مراتب دیده می‌شود که بدون آگاهی اصحاب رسانه جلسات شهرستانی یا استانی و حتی کشوری در شهرستان چرام برگزار می‌شود بدون هیچ احساس تعهد و مسئولیتی از سوی مسئولان در برابر پاسخگوی به دلیل عدم اطلاع‌رسانی امورات و نظرات به جامعه.

متاسفانه موردی که در شهرستان چرام به وفور مشاهده می‌شود، واکنش تند و ناشایست در برابر انعکاس اخبار انتقادی است که باید متذکر شد؛ طبق ماده 3 و 4 حقوق مطبوعات، اصحاب رسانه حق دارند نظرات، انتقادات سازنده، پیشنهادها، توضیحات مردم و مسئولین را با رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج و‌ به اطلاع عموم برسانند که معظم‌له نیز در این زمینه با اشاره به سه وظیفه عمده مطبوعات از جمله نقد و نظارت، اطلاع‌رسانی و تبادل آراء می‌فرمایند «معتقدم که آزادى قلم و بیان حق مردم و مطبوعات است، در این هم هیچ تردیدى ندارم و این جزو اصول مصرّحه قانون اساسى است، معتقدم اگر جامعه‌اى مطبوعات آزاد و داراى رشد و قلم‌هاى آزاد و فهمیده را از دست بدهد، خیلى چیزهاى دیگر را هم از دست خواهد داد، وجود مطبوعات آزاد یکى از نشانه‌هاى رشد یک ملت و حقیقتاً خودش هم مایه رشد است؛ یعنى از یک طرف رشد و آزادگى ملت، آن را به‌وجود مى‌آورد».

*به عمل کار برآید به سخندانی نیست

رسانه‌ها به عنوان اصل چهارم دموکراسی محسوب می‌شوند و این یک شعار نیست، خواه دستگاه‌های اجرائی این اصل را بپذیرند خواه نپذیرند و در حصاری که به دور خود کشیده‌اند باقی بمانند، اصحاب رسانه این شهرستان گرچه در بایکوت خبری به سرمی‌برند ولی در سکوت خبری نخواهند ماند و در راستای رسالت خود در جهت موازین قانون مطبوعات عملکرد مدیران را نقد کرده و در اختیار عموم قرار خواهند داد چرا که مدیریت ظاهری شیک با محتوای پیک نیست بلکه به عمل کار برآید به سخندانی نیست.

---------------

یادداشت: نسرین هاشمی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار