دومین جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی
«تبریز، پایتخت نگارگری جهان اسلام» و بنیان‌‌‌‎گذاری جایزه بین‌المللی تبریز و اعطای جوایز نفیس به 30 تن از هنرمندان جهان اسلام در عرصه هنرهای اسلامی و صنایع دستی با هدف احیای نام تبریز در شکل‌گیری مکاتب هنری است.
کد خبر: ۳۴۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۹ 13 May 2015

دومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی به همت و همکاری مرکز تحقیقات تاریخ، فرهنگ و هنر جهان اسلام (ارسیکا)، شهرداری تبریز و دانشگاه هنر اسلامی تبریز در حال برگزاری است.

80 نفر از هنرمندان مسلمان 35 کشور جهان در دومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی حضور دارند که علاوه بر به نمایش قراردادن آثار هنری و صنایع دستی خود در این جشنواره، به صورت زنده نیز به خلق آثار هنری می‌پردازند.

این کنگره بین‌المللی پیرو تفاهم‌نامه‌ای که بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاری‌های اسلامی منعقد شده است، هر دو سال یکبار، با محوریت هنرهای اسلامی و صنایع دستی در ایران برگزار می‌شود.

به گفته مسئولان برگزاری این جشنواره، هدف از برگزاری جشنواره مزبور، مطرح کردن «تبریز، پایتخت نگارگری جهان اسلام» و بنیان‌‌‌گذاری جایزه بین‌المللی تبریز و اعطای جوایز نفیس به 30 تن از هنرمندان جهان اسلام در عرصه هنرهای اسلامی و صنایع دستی با هدف احیای نام تبریز در شکل‌گیری مکاتب هنری است.

از مهم‌ترین رشته‌های مورد رقابت در این جشنواره می‌توان به نگارگری و گل مرغ، تذهیب، خوشنویسی، قالی و زیراندازهای داری، سفال، هنر و صنایع فلزی، هنر و صنایع چوبی، هنر و صنایع شیشه‌ای، طراحی، چاپ و تزئینات پارچه اشاره کرد.

همچنین 10 نفر از هنرمندان داخلی و 80 نفر از هنرمندان خارجی در بخش بین‌المللی این جشنواره شرکت می‌کنند که به 10 نفر اول هر رشته 3 هزار دلار، 10 نفر دوم هر رشته 2 هزار دلار و به 10 نفر سوم هر رشته یک هزار دلار جایزه نقدی اهدا می‌شود.

برگزاری جشنواره خلاقیت و نوآوری بدون مشارکت شهرداری امکان پذیر نبود

دبیر کل دومین جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی گفت: برگزاری جشنواره خلاقیت و نوآوری بدون مشارکت شهرداری امکان پذیر نبود.

 مهدی محمدزاده در نشستی با اصحاب رسانه گفت: دومین جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی در سطح بسیار خوبی در حال برگزاری است.

وی افزود: این دوره از جشنواره علی رغم وجود بعضی ناهماهنگی ها با استقبال بی نظیر مردم، هموطنان و میهمانان خارجی مواجه شده است  به طوری که در بعضی از نشست های تخصصی، یا کمبود فضا روبرو هستیم.

محمدزاده ادامه داد: برگزاری این جشنواره بدون مشارکت شهرداری تبریز امکان پذیر نبود و امیدواریم با درخشش در این جشنواره و افزایش تعامل خود با شهرداری کلانهشهر تبریز، شاهد برگزاری این جشنواره بین المللی در سال های دیگر نیز باشیم.

 وی تصریح کرد: بر اساس هماهنگی های انجام شده، از نمایندگان و هنرمندان 45 کشور اسلامی برای حضور در این دوره از جشنواره دعوت کردیم که نهایتا نمایندگان 35 کشور اسلامی در این جشنواره حضور دارند.

وی با اشاره به داوری آثار در حوزه بین المللی گفت: داوری آثار بین المللی بر عهده یک داور از ایران، یک داور از سازمان ارسیکا و دو نفر از کشورهایی است که در جشنواره شرکت ندارند.

محمدزاده در بخش پایانی سخنان خود گفت:  در بخش ملی نیز، 380 اثر از هنرمندان داخلی 15 تا 35 ساله به مرحله نهایی دست یافته اند که در این بخش نیز داوری آثار بر عده یک داور بین المللی و چهار داور ایرانی است.

روشنگری در صنایع دستی مساوی با توسعه اقتصاد است

دبیر کل ملی لبنانی یونسکو از مهمانان خارجی شرکت کننده در دومین جشنواره بین المللی  خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی گفت: مقاله ای که برای ارائه در این جشنواره به همراه آورده ام از نکات مهمی برخوردار است که حول محور نوآوری در صنایع دستی است.

پروفسور زهیده درویش جبور که از کشور لبنان در دومین جشنواره بین المللی  خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی شرکت کرده بود افزود: از دیگر محورهای مهم این مقاله می توان به خلاصه ای از اهمیت هنر و صنایع دستی در تمدن اسلامی عربی، اهمیت میراث فرهنگی، آداب و رسوم و سنت های در شکل گیری هویت فرهنگی، گذر دوگانگی سنت و مدرنیته به سمت رابطه متکامل بر اساس خلاقیت ناشی از اصالت اشاره کرد.

وی که استاد ادبیات فرانسه و زبان فرانسوی دانشگاه لبنان و استاد مدعو در دانشگاه سوربن فرانسه نیز می باشد، با اشاره به دیگر محورهای مقاله خود افزود: امیدوارم این مقاله و این نکات برای بیان غرض در این مرحله کافی باشد.

زیبایی ویژگی حقیقی هنر به شمار می رود 

  مدیر دانشگاه مدیر دانشکده هنرهای زیبا در شهر باتنه از مهمانان خارجی شرکت کننده در دومین جشنواره بین المللی  خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی گفت: جداسازی شکل از هنری که ترسیم کننده ی شکل محسوس به شمار می آید امکان پذیر نیست چون زیبایی به عنوان دربردارنده ویژگی حقیقی جوهر هنر به شمار می رود.

موسی کشکاش که از کشور الجزایر در دومین جشنواره بین المللی  خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی شرکت کرده بود افزود: تمدن های بشر با دستاوردهای مختلف و متفاوت که در طول زمان با ایجاد نوآوری زیبایی های منحصر به فردی را نیز موجب شده است.

وی که هنرمند مینیاتور و هنرهای تزینی است ادامه داد: انسان از میل به جاودانگی خود پایه و اساس تمدن های دیگر را بنا نهاده  و سعی کرده آن را مجسم کند که هنر در این میان به راحتی توانسته این امکان را فراهم آورد.

این استاد دانشکده هنرهای زیبا در پایان اشاره کرد: این هنر مقدس بیان بیرونی و به دست آمده از ژرف ترین محورهای تمدن معنوی از نظر اساسی و پایه و آرمانهای آن است

سجاده های بانجالوکا، هدیه ای قیمتی به شاهزادگان

شهریار نیوز: کنان سورکویچ  از مهمانان خارجی شرکت کننده در دومین جشنواره بین المللی  خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی با اشاره به هنر بوسنیایی در قالب سجاده های نماز بانجالوکا گفت: در دسته بندی گونه شناسانه فرش ها و منسوجاتی که فرشهای ایرانی نیز بخشی از آن است سجاده های بانجالوکا نقش مهمی دارند.

وی که از کشور بوسنی، شهر بانجالوکا در دومین جشنواره بین المللی  خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی شرکت کرده بود افزود: البته این سجاده ها برخلاف نام آنها در مناطق دیگری از بوسنی تهیه می شوند.

این تبعه بوسنی با اشاره به تاریخ تولید این سجاده اظهار داشت: اوج تولید این سجاده به اواخر قرن هجده و اوایل قرن نوزده بر میگردد.

سورکویچ ادامه داد: این کالا در تمامی نواحی امپراتوری عثمانی به عنوان هدیه های و کالای اشرافی تلقی می شود.

وی تصریح کرد: امروزه می توان آنها را در مجموعه ها و موزه های مختلف اعم از موزه متروپولتین نیویورک، توپالی استانبول، سادبرک حانیم، موزه شهر بورسا و مجموعه های شخصی دیگر یافت

حفاظت از میراث فرهنگی مختص حکومت‌ها است

استاد مدعو آکادمی مطالعات برونئی دانشگاه برونئی دارالسلام  از مهمانان خارجی شرکت کننده در دومین جشنواره بین المللی  خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی گفت: مسئولیت حفاظت از میراث فرهنگی به حکومت بر می گردد که از طریق ایجاد ادارت مخصوص برای مراقبت از میراث و فرهنگ صورت می گیرد.

عثمان یتیم که از کشور  مالزی در دومین جشنواره بین المللی  خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی شرکت کرده بود افزود: دولت مالزی گامهای متعددی از قبیل تحقیقات آزمایشگاهی، تعمیر و نگهداری و مراقبت از تاسیسات میراث فرهنگی و حمایت قانونی  از طریق برخی مفاد و قوانین که مانع ارسال آثار ملی به خارج از کشور می شود، برداشته است.

وی همچنین با اشاره به ابتکارات و تلاش های که نهادها و سازمانهای فرهنگی موجود در کشورهای مالایی بخصوص مالزی اشاره کرده و گفت:  این حمایت به دلیل منسجم بودن فلسفه ملت و این میراث فرهنگی است.

عثمان یتیم در ادامه افزود: این میراث منعکس کننده بالاترین دستاوردهای تمدن ملت به عنوان هویت ملی بوده که نسل های آینده بدانها افتخار می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :