تابناک زنجان;
نظام بهداشت و سلامت تنها خلاصه در برخی متخصصین نیست و ده ها رده دیگر نیز در این حوزه مشغول خدمت بی منت به مردم عزیز کشور هستند که نمونه آن پرستاران پرتلاش اند که در مقابل حقوق های نجومی برخی پزشکان از کمترین حقوق ها برخوردارند اما وزیر بهداشت برای دفاع از حقوق آنها عصبانی نمی شود!
کد خبر: ۳۴۴۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۰ 18 December 2016
شکی نیست که نتنها امروز و بلکه صدها سال است که همه متفکرین جهان بر این عقیده اند که انسان یک موجود اجتماعی است و به عبارت بهتر انسان برای فعالیت در گروههایی متشکل از سایر انسانها خلق شده است و یقینا بدون وجود این ویژگی زیست اجتماعی انسان هیچگاه قادر به ایجاد تمدن های بزرگ بشری نبود و در انزوا و تنهایی محکوم به انقراض و تباهی بود.

خوشبختانه با خلقت انسان و گرد هم آمدن آنها کم کم گروههای اجتماعی ایجاد شدند و طبعا به مرور زمان کشف آتش و یادگیری مهارت کشاورزی و پس از آن صنعتگیری لازم شد تا هر فرد برای پیشبرد اهداف جامعه خود در حوزه ای خاص کسب مهارت کرده و در آن بخش مورد نیاز جامعه خدمت کند.

به عنوان مثال در طول تاریخ هیچ گاه تمام  اعضای جامعه به یک شغل خاص نمی پرداختند بلکه اگر بخشی از جامعه برای تامین نیازهای غذایی ، یه حرفه کشاورزی مشغول بودند، بخشی دیگر در حوزه های امنیتی به حراست از مرزها و شهرها می پرداختند و بخش های دیگر نیز به نوبه خود نیازهای جامعه را برطرف می نمودند.

لذا با این اوصاف در ساخت اجتماعات بشری هر بخشی بر اساس مسئولیت خود دارای ارزش و احترام است و اینگونه نیست که یک بخش از جامعه خود را اولا تر و برتر از دیگران بداند.

اما آنگونه که شاهدیم در کشورهای موسوم به جهان سوم ساختار عادی جوامع انسانی به آن صورت که بیان شد حفظ نمی شود و عدم حفظ اصول نیز منجر به شکاف های عمیق اجتماعی شده و هر روز بر حجم مشکلات و آسیب های جامعه می افزاید. 

بطور مثال همانگونه که ماههاست در رسانه ها منتشر می گردد برخی از مدیران اقتصادی جامعه با توهم خود برتر بینی نسبت به سایر مشاغل و حرفه های کشور اقدام به برداشت های فرا قانونی و به اصلاح نجومی از بیت المال نموده اند و در دفاع از خود نیز این اقدام مجرمانه را حق خود می دانند!

متاسفانه در تصور این افراد ، آنها نخبه و سرمایه های نظام هستند و باقی اقشار جامعه رعیت و طبعا بایستی نخبگان از امتیازات بیشتری نسبت به سایر اقشار برخوردار باشند که نمونه آن دریافت وام های میلیاردی بدون بهره است، آنهم در حالی که یک کار آفرین جوان برای دریافت یک وام حداقلی بایستی سودهای 20 تا 30 درصد را قبول کرده و پرداخت کند! 

البته این مشکل تنها محدود به نظام اقتصادی کشور نیز و برخی اقشار دیگر نیز با شدت و ضعف های مختلف با این توهم خود برتر بینی نسبت به سایرین روبرو هستند!

بطور مثال در برنامه اخیری که از رسانه ملی با دعوت وزیر بهداشت پخش گردید شاهد بودیم که هاشمی وزیر بهداشت با دفاع تمام قد از دریافتی های نجومی تعداد معدودی از جامعه پزشکی، این میزان دریافتی ها را که بیش از 50، 60 و  حتی 500 میلیون تومانی بود، حق زحمه عادلانه برخی پزشکان دانست و جالب اینکه انتقاد از این دریافتی ها را هجمه به دولت و در راستای تخریب دولت معرفی کرد!

باید به این وزیر محترم این نکته را یادآور شد که قشر فداکار پزشکان گرچه برای حفاظت از سلامت جامعه تلاش های فراوانی می نمایند و جامعه قدردان این تلاشهای است اما باید پذیرفت که دریافت کنندگان حقوق های نجومی در جامعه پزشکی نه از نژاد برتری هستند و نه نخبه های برتر جامعه می باشند که نسبت به سایر مشاغل و حرفه ها از امتیازات فوق ویژه برخوردار باشند.

بطور مثال برای درک اهمیت و اعتبار برخی از مدارک پزشکی کافیست تا میزان استقبال کشورهای توسعه یافته و پیشرفته را از دارندگان اینگونه مدارک بررسی کنیم زیرا بارها مشاهده شده که برخی پزشکان متخصص تحصیل کرده در داخل کشور جهت دریافت اقامت و مجوز کار از کشورهایی مانند کانادا و استرالیا تنها در سطح علمی پرستار مورد پذیرش واقع شده اند و لذا مشخص است که نباید برای اینگونه مدارک کم اعتبار در خارج مرزها امتیازات نجومی و غیر عادلانه نسبت به سایر متخصصین علوم دیگر کشور در نظر گرفت.

قطع به یقین گرچه شخص وزیر به عنوان یک متخصص با درآمد بالا نمی توان انتظاری جز دفاع از همکاران خود را داشت آما بدلیل تاکید شخص وزیر به نبود تعداد کافی پزشکان می توان این راه حل را پیشنهاد داد که مرزهای کشور برای ورود پزشکان خارجی مانند آنچه در دهه 70 شاهد بودیم باز و آزاد شود تا با حضور پزشکان جویای کار خارجی هم فضای رقابتی ایجاد گردد و هم نیاز نباشد تا به یک فرد ماهیانه چند صد میلیون تومان با عناوین مختلف تنها به یک پزشک پرداخت گردد.

طبعا با باز گذاشتن فضای کار برای پزشکان خارجی اگر پزشکی به کاهش درآمد خود اعتراض داشته باشد می تواند از کشور خارج شود و واقعیت را به عینه ببیند که آیا جامعه جهانی ارزشی برای تخصص آنها قائل است یا نه که اگر باشد خوشا به حالشان و می توانند بازا درمان کشورهای دیگر را به راحتی قبضه کنند و اگر خیر باید با حقوق ها و درآمدهای عادلانه ساخته و بدور از خورد برتر بینی به مردم و جامعه خدمت کنند دقیقا مانند آن کارمند ساده ای که از جان و دل در نهادها و ادارات مختلف به آحاد مردم خدمت می کند.

در پایان خوب است که اشاره کنیم که نظام بهداشت و سلامت کشور تنها خلاصه در برخی متخصصین نیست و ده ها رده دیگر نیز در این حوزه مشغول خدمت بی منت به مردم عزیز کشور هستند که نمونه آن پرستاران پرتلاش اند که در مقابل حقوق های نجومی برخی پزشکان از کمترین حقوق ها برخوردارند اما وزیر  دغدغه نسبت به آنها ندارد و طبعا وزارت بهداشت و بلکه مهمتر از آن مجلس شورای اسلامی باید برای پایان بی عدالتی ها در مورد درآمدهای ایشان دست به تصویب قوانین جدید شود.

- دیدگاههای خود را جهت انتشار در تابناک زنجان برای ما ارسال نمایید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار