مدیر موسسه فرهنگی هنری آوای اندیشه فارس گفت: کنسرت تنبورنوازان نوای بیستون به سرپرستی سهیل بشاینده در حالی برگزار شد که اجرای یک اپرت متفاوت آن را از کنسرت های پیشین این گروه آنهم در شب ولادت پیامبر اعظم اسلام حضرت رسول (ص) متمایز کرد.
کد خبر: ۳۴۴۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹ 16 December 2016
تابناک فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس: بهرام سلمانی اعلام داشت: دو شب گذشته تالار دانشگاه شیراز، کنسرت تنبورنوازان نوای بیستون را اجرا و در آن گروه نوای بیستون با اجرای متفاوت اُپِرِت زاهد و آسیابان مولانا به روی صحنه خواهد رفت و به همراه آواز روزبه نزاریان و حضور جمعی از اساتید موسیقی مهمان از استان کرمانشاه اجرا شد و در شب پایانی که با شب ولادت پیامبر اعظم اسلام حضرت رسول (ص)همراه گشت، لحظات فرح بخشی را با خود به ارمغان آورد.

وی افزود: گروه تنبورنوازان نوای بیستون، اولین گروه تنبورنواز در استان فارس و شیراز است که درسال ١٣٧٧ برای نخستین بارتوسط سهیل بشاینده تشکیل شده و صدها هنرجو در آن آموزش دیده اند و ساز سنتی و اصیل تنبور را با مهارت می نوازند. تنبور کهن‌ترین ساز زهی زخمه‌ای است، به این معنا که اولین سازی می‌باشد که دسته‌ای بلند به همراه کاسه و وتر داشته است. قدمت این ساز هنوز به طور دقیق معلوم نیست. در کتب و رسالات زیادی در این مورد سخن گفته‌اند.

مدیر موسسه فرهنگی هنری آوای اندیشه فارس اظهار داشت: تنبور از خانواده سازهای زهی زخمه‌ای است و کاسه طنینی نیمه گلابی دارد. حجم کاسه تنبور در مقایسه با دوتارهای خراسان کم‌تر است و کاسه آن در قدیم یکپارچه بوده است. امروزه در منطقه گوران بیشتر تنبورها هنوز کاسه یکپارچه دارند و در صحنه اغلب تنبورها دارای کاسه ترکه‌ای هستند. تنبور ترکه‌ای را تنبور چمنی نیز می‌گویند. عمق کاسه از قدیم به امروز بیشتر شده است و در قدیم عمق ساز تنبور کمتر بوده است.

بهرام سلمانی در پایان گفت: کنسرت تنبورنوازان نوای بیستون به سرپرستی سهیل بشاینده، توسط موسسه فرهنگی هنری رهاور پارسیان با همکاری موسسه فرهنگی هنری آوای اندیشه فارس برگزار شد که اجرای یک اپرت متفاوت آن را از کنسرت های پیشین این گروه متمایز کرد و علاقه مندان توانستد در شب ولادت پیامبر اعظم اسلام حضرت رسول (ص) لحظات هنری را با موسیقی اصیل ایرانی شاهد باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار