با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، دوباره بحث سهام عدالت داغ شده و بیم آن می‌رود که با پرداخت سود سهام عدالت در بازۀ باقی مانده تا انتخابات سال آتی، دولت فعلی قدم در همان مسیری بگذارد که دولت قبلی رفته بود و همان سیاست‌هایی را اتخاذ کند، که پوپولیستی نامیده می‌شد.
کد خبر: ۳۴۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲ 15 December 2016
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، دوباره بحث سهام عدالت داغ شده و بیم آن می‌رود که با پرداخت سود سهام عدالت در بازۀ باقی مانده تا انتخابات سال آتی، دولت فعلی قدم در همان مسیری بگذارد که دولت قبلی رفته بود و همان سیاست‌هایی را اتخاذ کند، که پوپولیستی نامیده می‌شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، میرعلی اشرف عبدالله‌پوری حسینی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی روز دوشنبه خبر از پرداخت سهام عدالت تمام مشمولین داد و سهم هر فرد را تقریباً 550 هزار تومان اعلام کرد.

سهام عدالت نوعی یارانه است که از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن که قشرهای کم بضاعت جامعه هستند واگذار می‌شود. هدف از عرضه سهام عدالت گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران به جهت کاهش شکاف طبقاتی و حمایت از قشر کم بضاعت جامعه است و به گفتۀ مسئولان، اجرای این طرح به گسترش مالکیت واحدهای تولیدی در بین قشرهای کم درآمد، کاهش خطرات ناشی از تمرکز دولت، بهبود توزیع ثروت و درآمد، و تسریع در روند خصوصی‌سازی کمک می‌کند. بر اساس طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت‌های در مالکیت دولت به خانوارهای کم بضاعت جامعه واگذار می‌شود. ارزش این برگه‌ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان سهام بود که بعد به یک میلیون تومان افزایش یافت.

دولت نهم، در گیر و دار مبارزات انتخاباتی سال 88 و یکماه مانده به انتخابات، شروع به پرداخت سود سهام عدالت به مبلغ 80 هزار تومان نمود. در آن زمان دولت، هزار و ۳۰۰‌ میلیارد تومان به عنوان سود سهام عدالت بین گروه‌هایی از مردم توزیع کرد. اقدام دولت برای پرداخت سود سهام، آن هم بدون هیچ معیار و روش محاسباتی مشخصی برای احتساب مبلغ 80 هزار تومان، این شائبه را به وجود آورد که دولت قصد تأثیرگذاری بر انتخابات و تطمیع یا ترغیب رأی دهندگان را داشته و از جانب منتقدان دولت، این حرکت تبلیغاتی و پوپولیستی خوانده شد. از جمله علی مطهری خرداد ١٣٩٢ تقسیم سود سهام عدالت پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری را مصداق «بداخلاقی انتخاباتی و خرید رأی» عنوان کرد.

به نقل از دنیای اقتصاد، مردادماه سال جاری سیدجعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی، با تأکید بر اینکه سودی که در دولت گذشته بابت سهام عدالت به عده‌ای از شهروندان پرداخت شده غیرقانونی بوده، گفته بود: به هیچ روی سودی بابت سهام عدالت به شهروندان پرداخت نخواهد شد، بلکه تنها در پایان سال ۱۳۹۵ بابت مقدار آزادسازی این سهام تعیین تکلیف می‌شود. اوایل آذر هم سازمان خصوصی‌سازی ایران اعلام کرد پس از ١٠ سال، تکلیف سهام عدالت در سال آینده روشن می‌شود و از پایان سال آینده سود سهام عدالت به دارندگان آن پرداخت خواهد شد.

اما معلوم نیست که یک دفعه چه اتفاقی افتاده است که به جای سال آینده، دولت مژدۀ پرداخت سود سهام در پایان سال جاری را داده است. اکنون با نزدیک شدن به پایان دولت یازدهم و آغاز مبارزات انتخاباتی سال 93، دولت قصد دارد 550 هزار تومان به حدود 47 میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت پرداخت کند. پرداخت این مبلغ، آن هم کمی مانده به انتخابات این پرسش را بر می‌انگیزد که چرا دولت تا کنون اقدام به پرداخت سود سهام عدالت نکرده و چرا این بازۀ زمانی مانده تا انتخابات را برای پرداخت سود سهام برگزیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار