معاون برنامه ريزي آب منطقه اي استان با اشاره به اين که سالانه ۵۶۰ تا ۵۷۰ ميليون متر مکعب آب از دشت جوين برداشت شده است ،گفت : بالاترين کسري مخزن در استان، مربوط به دشت جوين است که ۱۵۰ ميليون متر مکعب کسري مخزن دارد.
کد خبر: ۳۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۵ 10 May 2015
 به گفته وي در استان 5 ميليارد و نيم مترمکعب سالانه تغذيه آب انجام مي شود. در حالي که 6ميليارد و 600 ميليون متر مکعب برداشت آب صورت مي گيرد، نعمت نژاد در همايش مديريت منابع آب کشاورزي جوين، ميزان بارش دشت جوين را در شرايط عادي 220 ميلي متر اعلام کرد و گفت: با اين شرايط فقط حق داريم سالانه ۴۳۵ ميليون متر مکعب آب برداشت کنيم . وي با تاکيد بر مديريت مصرف آب، توسط کشاورزان افزود: نصب کنتور هوشمند يک قانون است و در اين طرح کشاورز تعهد دارد طبق پروانه استفاده کند و در صورت اضافه برداشت بايد خسارت پرداخت کند. وي با اشاره به اين که مصرف بهينه آب از مواردي است که همواره موردتاکيد رهبري بوده است گفت: دولت به تنهايي در موضوع مديريت منابع آبي کاري از پيش نمي برد و اين کار فقط با مشارکت کشاورزان امکان پذير است. وي خاطر نشان کرد: دشت جوين به عنوان يکي از ۳ دشت بحراني کشور با ۱۶۳ ميليون متر مکعب کسري مخزن آب در رديف اول از نظر تراز منفي کسري مخزن آب در کشور قرار گرفته است . وي با اشاره به اجراي طرح بقا و احياي سفره هاي آب زيرزميني استان در سال جاري گفت: در اين طرح بيش از ۱۵ برنامه اقدامي در زمينه کنترل و مديريت منابع آب و مصرف آن پيش بيني و ابلاغ شده است .

خريد چاه هاي کشاورزي کم بازده

مهندس نعمت نژاد تصريح کرد: خريد چاه هاي کشاورزي کم بازده و نيز نصب کنتور هوشمند بر روي تمامي چاه هاي کشاورزي استان و نيز لوله گذاري و مکانيزه کردن کشت و ... از جمله برنامه هاي اين طرح بزرگ کشاورزي است.

نماينده اتحاديه شرکت تعاوني کشاورزان جوين نيز در اين همايش اعلام کرد: کشاورزان جوين تا کنون با هر برنامه اي که سازمان آب يا جهاد کشاورزي به آن ها ابلاغ کرده است همراهي کرده اند . سالاري افزود:کشاورزان با موضوع نصب کنتورهاي هوشمند مشکلي ندارند اما هزينه اي که پيمانکار شرکت آب منطقه اي استان براي نصب کنتورها از کشاورزان دريافت مي کند باعث اعتراض آن ها شده است. وي ادامه داد: مبلغي که از کشاورزان براي نصب کنتورهاي هوشمند بر روي چاه هاي کشاورزي دريافت شده است حدود ۴۵ ميليون ريال است به طوري که در ابتدا مبلغ ۴۳ ميليون ريال وسپس ۵ ميليون ريال ديگر به عنوان هزينه نصب توسط پيمانکار دريافت شده است. به گفته وي هزينه اي که پيمانکار شرکت آب منطقه اي استان براي نصب اين کنتورها از کشاورزان دريافت مي کند 2 برابر قيمت واقعي آن هاست. سالاري افزود: بهتر است مانند کاري که در استان خراسان جنوبي انجام گرفته است،هزينه کنتورهاي هوشمند از منابع خشکسالي تامين شود وي خاطر نشان کرد: براي استفاده بهينه از منابع آب کشاورزي بايد کشت جايگزين داشته باشيم و به سمت کشت يک نوع محصول پيش برويم .

محور توسعه اقتصادي

نماينده مردم سبزوار، جوين وجغتاي نيز در اين همايش گفت: بحران آب مشکل اساسي کشور است و در اين ميان استان خراسان رضوي وضعيت بحراني تري نسبت به ساير استان ها دارد. سبحاني فر افزود: محور توسعه اقتصادي در کشور کشاورزي است و موتور محرک اين توسعه روستاييان هستند وبايد با برنامه ريزي درست، کاري کنيم که هم ماندگاري روستاييان در روستاها افزايش يابد وهم وضعيت کشاورزي و درآمد زايي آن ها مطلوب شود. نماينده ولي فقيه درجهاد کشاورزي جوين نيز گفت: بحران آب زنگ خطري جدي براي شهرستان محسوب مي شود که سوء مديريت از مهم ترين دلايل اين بحران است. حجت الاسلام احمدي پناه ادامه داد: ۳۶ سال از انقلاب مي گذرد و در اين مدت همواره شعار ما اين بوده که کشاورزي محور توسعه است اما آن طور که بايددر اين بخش کار نشده است . وي با بيان اينکه ما در بخش کشاورزي نقشه راه نداريم افزود: تخريب منابع طبيعي ونوع سبک زندگي ما از جمله اسراف از دلايل ديگر بحران آب در اين منطقه است.

دشت جوين جزو ۳ دشت بحراني استان

فرماندار جوين در اين همايش با اشاره به اين که مديريت استفاده بهينه از آب يک قانون است اظهار داشت: هدف از تشکيل اين همايش اين است که برابر مصوبات شوراي حفاظت از آب شهرستان، با کشاورزان در اجراي طرح نصب کنتورهاي هوشمند برروي چاه هاي کشاورزي به توافق برسيم.

ابراهيم جدي کاربا بيان اين که مديريت منابع آب به دست دولت و مديريت مصرف هم به دست مردم است افزود: يکي از مطالبات ما از مردم اين است که با تمسک به شعار سال در استفاده بهينه از آب تلاش کنند. وي ادامه داد: دولت با اجراي طرح نصب کنتورهاي هوشمند برروي چاه هاي کشاورزي به دنبال آب فروشي نيست. فرماندار جوين با اشاره به اعتراض کشاورزان در خصوص هزينه بالاي نصب کنتورهاي هوشمند گفت: يک تيم کارشناسي به اين موضوع رسيدگي کند تا اجحافي در حق کشاورزان صورت نگيرد.

برچسب ها: جوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار