علی رغم تمام تبلیغات رسانه های سراسری و صدا و سیما برای مراجعه مردم به مرز های شلمچه و چزابه, باز هم زائرین محترم مرز مهران را برای ورود به کشور عراق انتخاب می کنند.
کد خبر: ۳۲۹۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵ 15 November 2016
تا این لحظه نزدیک به یک میلیون نفر از مرز مهران به کشور عراق وارد شده و تنها 400 هزار نفر از مرزهای استان خوزستان تردد کرده اند. این در حالی است که از روزهای گذشته اکثر خبرگذاری های کشوری خصوصا رسانه های دست راستی و صدا و سیما تبلیغات زیادی را برای تشویق مردم جهت عبور از مرزهای شلمچه و چزابه داشته اند. علاوه بر تشویق, متاسفانه بعضا سعی در تضعیف مرز مهران داشته و نوعی بداخلاقی را در پیش گرفته اند.
 
چرا مهران انتخاب اول است؟
برای پاسخ به این سوال که چرا مهران انتخاب اول زائرین است ذکر دو دلیل کافی است.
 
ابتدا اینکه مهران نسبت به مرزهای شلمچه و چزابه از لحاظ فاصله حداقل 600 کیلومتر نزدیک تر است. به عنوان مثال اگر کسی بخواهد از شهر همدان به شهر نجف یعنی نقطه آغاز پیاده روی اربعین برود و مرز مهران را انتخاب کند باید 700 کیلومتر راه را طی نماید.
 
در حالی که همین شخص اگر مرز شلمچه و چزابه را انتخاب کند باید بالغ بر 1300 کیلومتر راه را تا شهر نجف طی نماید. بدون شک اختلاف فاصله 600 کیلومتری چیز کمی نیست که یک زائر بخواهد آن را نادیده بگیرد.
 
طی کردن فاصله اضافه ی 600 کیلومتری یعنی تحلیل رفتن انرژی و تحمیل هزینه های بسیار بر زائرین محترم, این مهم یکی از اصلی ترین دلایل عبور زائرین از مرز مهران است.
 
نکته دوم که بسیار مهم است این است که استان ایلام و تمامی استان ها و شهر های همجوار آن در کشور عراق و مسیر منتهی به کربلا یکدست شیعه بوده و اشتراکات فرهنگی و مذهبی مطابق با یکدیگر دارند. همین مسئله باعث شده امنیت مثال زدنی بر مرز مهران حکم فرما باشد. با توجه به وضعیت امنیتی که کشور عراق دارد این فاکتور بسیار مهم مرز مهران تاثیر بسیار زیادی در انتخاب مسیر تردد زوار داشته است.
 
همین دو دلیل عمده کافیست که به معنای واقعی کلمه به ارجحیت مرز مهران نسبت به مرزهای خوزستان پی برد.
 
علاوه بر این مرز چیلات دهلران هم در آینده راه اندازی شده و تردد زوار در مرزهای مهران و دهلران تقسیم خواهد شد.
 
خاک هم این بار با ما بود
 
گویا قرار است برای یکبار هم که شده ما یک حامی قدرتمند غیر از خداوند متعال داشته باشیم. گویا قرار است در شرایطی که تبلیغات صدا و سیما و رسانه های خبری زوار را از ورود به مهران منع و به سوی شلمچه و چزابه تشویق می کنند, پدیده گردوخاک استان خوزستان را دربر گرفته و شدت این پدیده جوی به حدی است که مدارس اهواز و چند شهر دیگر این استان را تعطیل کرده است.

ورود زوار به خوزستان با این شرایط بدون شک سخت تر از قبل خواهد بود. با این تفاسیر برخلاف گذشته برای یک بار هم که شده خاک به نفع ایلام عمل کرده و در برابر تبلیغات رسانه ها برای مرزهای خوزستان یک ضد تبلیغ طبیعی به حساب آمد./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار