یادداشت محسن رضازاده:
اعراب به خصوص ساکنان حوزه خلیج فارس گرایش چندانی به پدیده ترامپ نداشته اند.
کد خبر: ۳۲۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱ 14 November 2016
سرویس بین الملل تابناک تبریز، حتی شاهزاده سعودی بن طلال پیروزی او را فاجعه خوانده بود. اما به هر ترتیب اکنون همه اینها با ترامپ طرف حساب هستند.
 
ترامپ در مذاکرات انتخاباتی و شعارهای تبلیغاتی خود از نوعی پایان برای ماه عسل اعراب و امریکا سخن گفته بود. مساله ای که موجب نگرانی اعراب شد. او اذعان می‌کرد که اعراب ، خود باید هزینه حمایت های امریکا را در منطقه متقبل شوند.
 
هزینه هایی که امریکا برای ممانعت از بروز تهدید از سوی ایران برای آنها مبذول میکند. همچنین هزینه های گزافی که برای مبارزه با تروریسم توسط امریکا خرج میشود.
 
همه اینها بایستی توسط خود اعراب پرداخت شود.

 
 
البته بسیاری از تحلیل گران این شعارها را آنچنان جدی نمی گرفتند چرا که اینها فقط شوهای تبلیغی ترامپ بوده است ظاهرا.
 
اما ولید فارس که برای پست مهم مشاور اعراب ترامپ انتخاب شد همه نگاه ها به سمت اعراب چرخید، چرا که این انتصاب یکی از نخستین مهره چینی های سیاست خارجی ترامپ است. فارس چهره ای عمیقا ضد ایرانی اما لبنانی الاصل و مارونی است.
 نتیجه تصویری برای ولید فارس
او اخیرا زمزمه هایی از سیاستهای آنی ترامپ را برای رسانه ها بازگو کرده است. فارس میگوید ترامپ به سمت اعراب خواهد آمد. او وعده داده است از طرحی مشابه ناتو برای عرب های شورای همکاری خلیج فارس حمایت کند.
 
یعنی تشکیل یک نیروی نظامی مشترک بین سربازان عرب برای محافظت از خاک همه کشورهای عضو.
 
ولید هرچند به نشست آخر اوباما با سران عرب در کمپ دیوید اشاره ای نمیکندکه این طرح آنجا هم مطرح شده است. اما اذعان میکند که ترامپ به این مساله باور عمیقی دارد.
 
ولید اشاره ای به این هم نمی کند که ترامپ چگونه خواهد توانست اختلافات بعضا کینه ای داخل عرب ها را مدیدیت کند .
 
مانند رابطه مصرو قطر ، یا قطر و عربستان و یا موضوعی بنام یمن‌ و...‌
 
هرچند نظر ترامپ شاید در هیچ حوزه ای به اندازه مساله اسراییل یکسان نباشد. اعراب خسته از جنگ های طولانی و سرخوردگی های اخیر در حال چرخشی تاریخی به سمت عادی سازی روابط با اسراییل هستند. نقطه قوتی که ترامپ برای خود احساس می کند. اگر او بتواند نظر کنگره مبنی بر قبول پایتختی بیت المقدس عربی برای اسراییل را به کرسی بین الملل بنشاند شاید تنها یاور او همین اعراب باشند . از این روی شاید اعراب در موضوع سوریه و فلسطین کوتاه بیایند تا اینکه ترامپ در مقابل ایران ، ابراز حمایت بیشتری از اعراب داشته باشد.
 
محسن رضا زاده


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار