19 ماه از اسارت های ملوانان ایرانی در حال می گذرد که هنوز نه تنها خبری از پیگیری مسئولین برای آزادی این افراد اعلام نشده بلکه نمایندگان جنوب استان در مجلس شورای اسلامی نیز سکوت کرده و در دسترس نیستند.
کد خبر: ۳۲۶۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۲ 09 November 2016
به گزارش گلستان ما به نقل از عصرهامون، 595 روز پیش جمال الدین دهواری ناخدای ٤١ ساله همراه با ٢٠ نفر از صیادان بلوچ راهی سفر دریایی شدند تا در بازگشت نانی برای خانه آورند غافل از اینکه 6 فرودین ماه 94 در راه بازگشت به دست دزدان دریایی سومالی که کمین کرده اند گرفتار می شوند.
 
حال 19 ماه از اسارت ملوانان ایرانی در چنگال دزدان سومالیایی می گذرد و نگاه نگران مادران، دختران و فرزندان به دریای چابهار خشک شده تا خبری از سفر کرده شان بدهد.
 
بر اساس آخرین خبر ها ۸ نفر از این صیادان به علت شکنجه‌های جسمی دزدان دریایی سومالیایی کشته. ۴ نفر از آنها به کمک دولت سومالی موفق به فرار و یک نفر به تنهایی از دست دزدان دریایی فرار کرده است و بعد از چند روز پیاده‌روی به وسیله دولت سومالی به ایران بازگشته است اما هنوز 8 تن از صیادانان ایرانی در چنگال دزدان دریایی اسیر هستند.
 
سکوت نمایندگان استان همچنان ادامه دارد
 
با این حال نه تنها خبری از پیگیری از سوی دستگاه دیپلماسی دولت برای نجات این افراد نشده‌است بلکه بازار داغ اسارت این افراد سبب شد تا برخی با وعده های انتخاباتی بر کرسی نمایندگی نشسته سپس نه تنها پیگیری صورت نگیرد بلکه تماس های متعدد خبرنگاران نیز با پاسخ" مشترک مورد نظر خاموش می باشد "روبرو شود.
 
به گفته برخی منابع«عبدالغفور ایران‌نژاد» نماینده کنونی چابهار و کنارک در مجلس شورای اسلامی در زمان انتخابات وعده داده بود در نخستین اقدام بعد از ورود به مجلس پیگیر نجات این ملوانان و صیادان می‌شود.
 
اما با‌گذشت ۷ ماه از زمان برگزاری انتخابات و در حالی که بسیاری از خانواده‌های دارای نسبت فامیلی با گروگانان ایرانی با وعده نجات آن‌ها توسط ایران‌نژاد به او رأی داده‌اند اما هیچ نشانه‌ای از پیگیری او نیز وجود ندارد.
 
پشت گوشی تلفن شوهرم را شکنجه می‌کنند
 
پروین صباحی، همسر جمال‌الدین دهواری (ناخدا) در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره وضعیت همسرش می‌گوید: «سومالیایی‌ها یک مترجم ایرانی گرفته‌اند و هر وقت با ما تماس می‌گیرند او با ما صحبت می‌کند. تنها چیزی که از ما می‌خواهند دلار است. من نمی‌توانم این پول را به هیچ قیمتی تهیه کنم. مسوولان هم تاکنون هیچ کمکی برای آزادی آنها نکرده‌اند.»  
 
عکس ارسالی دزدان دریایی از ۴ گروگان ایرانی  
 
وی می گوید: روزهای اول می‌گفتند باید ٤ میلیارد تومان برای آزادی‌اش به ما بدهید. ما پولی نداشتیم به آنها بدهیم تا اینکه شکنجه‌های‌شان شروع شد. آنها شوهرم را شکنجه می‌کردند و گوشی تلفن را جلوی دهان‌شان می‌گذاشتند و آنها فریاد می‌زدند.
 
علی ای حال در تماس های متعددی که خبرنگار عصرهامون در هفته های اخیر با نمایندگان جنوب استان داشته همواره با پاسخ های زیر روبرو بوده است:
 
 عبدالغفور ایرانژاد نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی :« مشترک مورد نظر خاموش می باشد»
 
محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی :« مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد» یا « در جلسه هستم و قادر به پاسخگویی نیستم»  
 
علی کرد نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی: « مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد»  یا « در حال حاضر قادر به پاسخگویی نیستم»
 
یکی از رسالت های نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخگویی، پیگیری و رفع مشکلات مردم از مسئولان کلان کشور است که امیدواریم در روز های آینده نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیر آزادی ملوانان ایرانی و رفع دل نگرانی خانواده صیادان کنارکی شوند.
 
در حال حاضر دزدان دریایی برای رهایی «جمال‌الدین دهواری» ، برادر ناتنی او، خواهرزاده‌اش و یک خدمه دیگر ۱۵۰هزار دلار مطالبه کرده‌اند و با توجه به نسبت فامیلی این ۴ تن مرتب به خانواده آن‌ها فشار می‌آورند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار