چند حادثه دلخراشی که طی هفته های اخیر در تهران رخ داد حتی واکنش رهبر معظم انقلاب را در پی داشت . ایشان جولان دادن برخی جوانان سرمست غرور و ثروت با خودروهای گران قیمت در خیابانها را یکی دیگر از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه برشمردند و تأکید کردند: نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و با آن مقابله کند.
کد خبر: ۳۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰ 09 May 2015
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از طرحی خبر داده که بر اساس آن پلیس با خودروهای لوکس حادثه ساز در پایتخت به شدت برخورد خواهد کرد.

به گزارش تابناک تهران چند سالی است که تهران جولانگاه خوروهای لوکس شده از بوگاتی، مازراتی و پورشه تا مدلهای مختلف بنز و بی ام و و البته خودروهای ژاپنی و کره ای، بیشتر رانندگان این خوردوها جوانانی هستند که فارغ از در نظر گرفتن استانداردهای کمی و کیفی خودرو بیشتر به سرعت زیاد و جنون آمیز، به رخ کشیدن قدرت ماشین و کل کل کردن فکر می کنند.

از نظر این عده مهارت رانندگی یعنی ویراژ دادن، لایی کشیدن ودر خیابانها و بزرگراههای پرترافیک از بین خودروهای دیگر رد شدن.

این ویژگی رانندگانی است که عطش ویراژ دادن و لایی کشیدن دارند، همان هایی که در ترافیک حوصله ندارند و تا چراغ سبز می شود با بوق زدن های پی در پی رانندگان جلویی را وادار می کنند پایشان را محکم تر روی پدال گاز فشار دهند، اگر عابر پیاده ای دست بر قضا در حال عبور باشد با چراغ زدن به او می فهمانند که اولویت با آنهاست حتی اگر روی خط عابر پیاده باشد.

حوصله ماندن روی یک خط را ندارند، مدام از این لاین به آن لاین تغییر مسیر می دهند، در بزرگراه مدام در حال ویراژ دادن و لایی کشیدن از بین خودروهای دیگر هستند. و البته وقتی شب از نیمه گذشته و اتوبانها خلوت هستند به خود اجازه می دهند با سرعت بالا و خارج از استاندارد رانندگی کنند.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که لایی کشیدن، سرعت غیر مجاز و حرکات مارپیچ فقط مخصوص خودروهای گرانقیمت نیست. این نوع حرکات توسط خودروهای با ایمنی بسیار پایین نیز در بزرگراهها و خیابانهای تهران به وفور مشاهده می شود. رانندگانی که بدون توجه به حق و حقوق دیگران فقط پای خود را روی پدال گاز فشار می دهند و خیابان و اتوبان را حق مسلم خود می دانند و متاسفانه چه بسیار حوادث دلخراشی که در نتیجه این رفتار اتفاق می افتد و خانواده ها را سوگوار می کند. 

پشت فرمان که می نشینند هر کدام با هزار و یک دلیل نمی توانند ویراژ دادن و لایی کشیدن در خیابان های شلوغ و بزرگراه هایی را که محدودیت سرعت دارند، کنار بگذارند.

البته چه بسیار رانندگانی که خودروی لوکس سوار هستند و قوانین را هم به درستی رعایت می کنند. اما متاسفانه عده ای هم هستند که در ترافیک ماندن و معطلی را کسر شان خود می دانند . 
چند حادثه دلخراشی که طی هفته های اخیر در تهران رخ داد حتی واکنش رهبر معظم انقلاب را در پی داشت . ایشان جولان دادن برخی جوانان سرمست غرور و ثروت با خودروهای گران قیمت در خیابانها را یکی دیگر از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه برشمردند و تأکید کردند: نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و با آن مقابله کند.

در همین راستا رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از تشدید طرح برخورد قانونی پلیس با رانندگان حادثه ساز خودروهای مدل بالا در پایتخت خبر داد.

سردار سرتیپ تیمور حسینی در حاشیه اجرای این طرح در خیابان شهید اندرزگو گفته است:این طرح در 6 ماه نخست امسال (بهار و تابستان) برای برقرای آرامش و امنیت مردم که به علت خنکی هوا در ساعات پایانی شب از تفرجگاه ها استفاده می کنند، با شدت بیشتری در تهران اجرا می‌شود.

به گفته وی پیشگیری از سرعت های سرسام آور، کَل کَل کردن های بچه گانه برای به رخ کشیدن قدرت خودروهای لوکس یکدیگر، حرکات مارپیچ، لایی کشیدن های بی مهابا و شناسایی رانندگانی که در حالت غیر عادی به رانندگی پرخطر اقدام می کنند، مهمترین اهداف این طرح است.

سردار حسینی گفت: پلیس برای تشخیص قطعی وضع غیر عادی برخی از رانندگان معلوم الحال اقدام به گرفتن تست الکل می کند.

متاسفانه برخی رانندگان خودروهای گرانقیمت با سرعت بالا در معابر و بزرگراههای پایتخت تردد می کنند . این افراد نه تنها جان خود بلکه جان رانندگان خودروهای دیگر و بعضا عابران پیاده را هم به خطر می اندازند.

به گفته معاون ترافیکی پلیس راهور تهران هر شب 500 خودرو به دلیل به دلیل تخلفاتی چون لایی‌کشی و سرعت غیرمجاز توقیف می‌شود. خودروهای با سرعت بالا که به ایست پلیس توجه نکنند، با حکم قضایی توقیف می‌شوند.

سرهنگ پرویز حسینی در این خصوص می گوید: بخشی از کاهش تصادفات تهران به دلیل اجرای طرح‌های شبانه پلیس در بزرگراه‌ها و معابر و برخورد با تخلفات سرعت غیرمجاز و لایی کشی و حرکات مارپیچ است. در حال حاضر این طرح‌ها با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب تشدید خواهد شد.

معاون ترافیکی پلیس راهور می افزاید: بیشترین تخلفات شبانه شامل نقص سیستم روشنایی، لایی کشی، سرعت غیرمجاز یا حرکت وسایل نقلیه سنگین در مسیرهای سرعت است که انجام دو تخلف حادثه ساز نظیر سرعت غیرمجاز و حرکت مارپیچ، توقیف وسیله نقلیه را به همراه دارد.

شاید تصادف و مرگ سرنشینان چند خودرو گرانقیمت به دلیل اینکه با توجه به ایمنی بالای این خودروها کمتر کسی توقع این ابعاد را داشت مورد توجه شبکه های اجتماعی و جراید قرار گرفت اما متاسفانه این رفتار غلط و فرهنگ نادرست رانندگی فقط مختص به خوروهای لوکس نیست .

اکنون با ورود پلیس برای کاهش تخلفات از این دست می توانیم امیدوار باشیم حداقل آمار تصادفات درون شهری کاهش یابد.

البته جریمه یا توقیف چند روزه خودرو هم شاید در کوتاه مدت مفید باشد اما رانندگانی که دغدغه مالی ندارند زیاد به این موضوع اهمیت نمیدهند. کلاسهای اجباری رعایت قوانین برای رانندگان خاطی شاید بتواند کمکی به افزا یش فرهنگ رانندگی کند.

در این بین خانواده ها باید بدانند فقط داشتن گواهینامه برای رانندگی کردن فرزندشان کافی نیست و باید قوانین را به درستی به آنها آموزش داده و فرهنگ رانندگی را برایشان تعریف کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار