در حالی که تنها چند روز به انتخابات ایالات متحده آمریکا مانده، موضوع نظرسنجی ها و پیش بینی رئیس جمهور آینده این کشور، به یکی از داغ ترین مباحث در فضای سیاسی و رسانه ای هم داخل و هم خارج ایالات متحده تبدیل شده است. حال برای بسیاری این سؤال مطرح است که مکانیزم این نظرسنجی ها به چه ترتیب بوده و آیا این نظرسنجی ها می تواند به درستی پیروزی یک نامزد را مشخص کند یا نه؟
کد خبر: ۳۲۳۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵ 05 November 2016

در حالی که تنها چند روز به انتخابات ایالات متحده آمریکا مانده، موضوع نظرسنجی ها و پیش بینی رئیس جمهور آینده این کشور، به یکی از داغ ترین مباحث در فضای سیاسی و رسانه ای هم داخل و هم خارج ایالات متحده تبدیل شده است. حال برای بسیاری این سؤال مطرح است که مکانیزم این نظرسنجی ها به چه ترتیب بوده و آیا این نظرسنجی ها می تواند به درستی پیروزی یک نامزد را مشخص کند یا نه؟

به گزارش «تابناک»؛ در خصوص انتخابات ریاست جمهوی آمریکا، همواره یکی از داغ ترین موضوعات قبل از روز برگزاری انتخابات، موضوع نظرسنجی ها بوده است و آنچه از دل آن ها به عنوان پیش بینی بیرون می آید. اما صرف نظر از همه این هیجاناتی که در این نظرسنجی ها وجود دارد و به رغم همه آمار و اعدادی که در نمودارهای یک نظر سنجی وجود دارد، سؤال اساسی این است که آیا نظرسنجی ها در ایالات متحده در خصوص ریاست جمهوری معتبر است و دقیقا تا کجا بیانگر وضعیت انتخابات خواهد بود؟

در اینجا تلاش می کنیم با به دست دادن یک آناتومی کلی از نظرسنجی ها در ایالات متحده به این موضوع پاسخ دهیم.

نظرسنجی در آمریکا چگونه انجام می شود؟

در ایالات متحده چندین نهاد و سازمان اقدام به انجام نظرسنجی های سیاسی مبتنی بر ایالات می کنند که اغلب آنها با همکاری مشتریانشان که شامل رسانه ها و روزنامه های محلی و ملی، مشاوران سیاسی و خود نامزدهای انتخابات هستند، صورت می گیرد. برای انجام نظرسنجی یک نهاد در ابتدا اقدام به تدوین یک پرسش نامه می کند که اغلب نوع طراحی سؤالات در این پرسش نامه، می تواند بر نتیجه نظرسنجی تأثیرگذار باشد. به پرسش های زیر توجه کنید؛

اگر امروز انتخابات برگزار شود، شما به هیلاری کلینتون رأی می دهید یا به دونالد ترامپ؟

اگر امروز انتخابات برگزار شود، شما به دونالد ترامپ رأی می دهید یا به هیلاری کلینتون؟

اگر امروز انتخابات برگزار شود، شما به کلینتون رأی می دهید، به دونالد ترامپ رأی می دهید یا به هیچ کدام؟

اگر امروز انتخابات برگزار شود، شما به کدام نامزد رأی خواهید داد؟

بعد از طراحی پرسش نامه، این سؤالات اتفاقی از 500 تا 1000 شهروند و اغلب از طریق تلفن پرسیده می شود. سؤالات معمولا همراه با برخی فاکتورهای اضافی از جمله سن، جنسیت، قومیت، گرایش سیاسی، تحصیلات، درآمد و برخی فاکتورهای دیگر است تا طبقه بندی مخاطبان به خوبی مشخص شود. همچنین اساسا پرسش هایی نیز برای اطلاع از این که مخاطب به شکل کلی در انتخابات رأی خواهد داد یا نه پرسیده می شود.

برخی از نهادهای نظرسنجی، نتایج پژوهش خود را بر اساس پاسخ همه مخاطبان بزرگسال ارائه می کنند. برخی دیگر تنها پاسخ مخاطبانی که برای انتخابات ثبت نام کرده اند، مد نظر قرار می دهند؛ اما برخی دیگر بر اساس فرمول خاص خود تعیین می کنند که کدام مخاطب احتمالا در انتخابات شرکت میکند و بعد پاسخ آن ها را در نتایج مد نظر قرار می دهند. در نهایت برخی از نهادها نیز نتایج را بر اساس پاسخ همه بزرگسالان و همچنین همه شرکت کنندگان در انتخابات منتشر می کنند.

اما نظرسنجی تلفنی در آمریکا مشکلاتی نیز دارد؛ از جمله آنکه همه ساکنان آمریکایی به خط تلفن ثابت دسترسی ندارند. در نتیجه طی سال های اخیر تحولی جدید در نظرسنجی به وجود آمده که از مکانیزم های خودکار برای نظرسنجی تلفنی استفاده می کند. در این تکنولوژی رایانه نهاد مربوطه یک شماره تلفن را به صورت اتفاقی شماره گیری می کند و سإالات را به ترتیب تعیین شده از مخاطب می پرسد. از جمله نهاد هایی که به شدت به این تکنیک پایبند هستند، باید به Survey USA و نهاد Rasmussen اشاره کرد. این تکنیک هزینه نظرسنجی را به شکلی اساسی کاهش می دهد.

آناتومی نظر سنجی ها در انتخابات آمریکا / آنچه نظر سنجی ها در مورد رئیس جمهور آینده آمریکا می گویند

همچنین نکته دیگری که در نظرسنجی ها بسیار اهمیت دارد، روزی از هفته است که سؤالات در آن روز پرسیده می شود. بر اساس آمار نظرسنجی در روز دوشنبه تا جمعه به احتمال بسیار بیشتر با یک مخاطب زن روبرو خواهد شد، زیرا در این روزهای کاری احتمال پاسخ گویی زنان خانه دار به تلفن بسیار بیشتر است. از آنجا که باز طبق آمار زنان گرایش سیاسی بیشتری نسبت به مردان به حزب دموکرات دارند، این مسأله در نتایج نظرسنجی تأثیرگذار است.

همچنین نظرسنجی هایی که بعد از ظهر روز جمعه صورت می گیرد به احتمال بسیار، مخاطبان و شرکت کنندگان جوان را از دست می دهد. برای از بین بردن تأثیر این مسائل برخی نهادها نظرسنجی را در تمام طول هفته انجام می دهند؛ از جمله Rasmussen که نظرسنجی را بارها و مداوم در یک ایالت مورد رقابت پیگیری می کند و نتایج یک نظرسنجی را در ابتدای هر ماه برای ماه قبل نشان می دهد. بزرگترین و معتبرترین نهادهایی که اقدام به انجام این نظرسنجی ها می کنند، عبارتند از؛

American Research Group، The Gallup Poll، Mason-Dixon، Quinnipiac University Polling Institute، Rasmussen Reports،Research 2000، Strategic Vision (GOP)، Survey USA و Zogby

نکته آنکه اغلب این نهادها اطلاعات و نتایج نظرسنجی خود را به رایگان در اختیار مشتریان قرار نمی دهند و برای به دست آوردن اطلاعات از پایگاه داده آنها بعضا هزینه های زیادی لازم است.

متدولوژی های متفاوت برای نظرسنجی ها

تشریح روش یا متودولوژی نظرسنجی ها چندان ساده نیست و مسائل و موضوعات زیادی در این خصوص وجود دارد. حتی برای کسانی که از نزدیک روزانه و خیلی دقیق انتخابات و نظرسنجی ها را دنبال می کنند، بیرون کشیدن اطلاعات دقیق از دل این نظرسنجی ها به خاطر همین مسائل و فاکتورهای مذکور، چندان ساده نیست.

برای مثال Rasmussen طی یک ماه هر روز نظرسنجی را دنبال می کند؛ اما نهادی مانند Survey USA به شکل اتفاقی نظرسنجی خود را طی یک ماه صورت می دهد. در این شرایط اگر نظرسنجی Survey قبل از پانزده هر ماه صورت گرفته باشد، نسبت به نظرسنجی Rasmussen قدیمی تر به حساب می آید و در غیر این صورت جدیدتر و معتبرتر.

در نتیجه این امر اکنون بسیاری از رصد کنندگان نظرسنجی ها یا همان Pollster ها اقدام به گرفتن نتایج سه نظرسنجی اخیر و میانیگین گیری از آنها برای انتشار نظرسنجی می کنند.

اکنون در ایالات متحده آمریکا سه Pollster معتبر اقدام به انتشار میانگین نظرسنجی ها می کنند که عبارتند از Pollster، Real Clear Politics و Five Thirty Eight. همه اینها از یک متودولوژی یکسان اما با تفاوت های اندک بهره می برند و همچنین همه نظرسنجی های یک ماه در سطح ایالتی و ملی را نیز مد نظر قرار می دهند.

آناتومی نظر سنجی ها در انتخابات آمریکا / آنچه نظر سنجی ها در مورد رئیس جمهور آینده آمریکا می گویند


برتری نظرسنجی های تلفیقی به نظرسنجی های انفرادی

بر اساس همین تفاوت در متودولوژی های استخراج نتایج و سردرگمی های فراوانی که در تفسیر یک نظرسنجی یکتا وجود دارد، بهترین نظرسنجی ها نمونه هایی هستند که تلفیقی عمل می کنند. برای مثال قطعا نظرسنجی تلفیقی Pollster نسبت به نظرسنجی یکتای روزنامه لس آنجلس تایمز یا نیویورک تایمز اعتبار بیشتری دارد، زیرا به شکلی بهتر نشان دهنده کلیت وضعیت انتخابات است.

از سوی دیگر نظرسنجی های یکتا که توسط مؤسسه های گوناگون انجام می شود، غالبا در نتایج خود قضاوت حرفه ای و اعمال آن را نیز در بر دارد. ویژگی های مردم شناختی و نوع سؤالات نظرسنجی قطعا در تفسیر و تشریح نتایج آن اثرگذار است. از سوی دیگر، نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که معمولا این نظرسنجی ها در ایالات هایی انجام می شود که رأی آنها از قبل مشخص نیست. در ایالات متحده به شکل سنتی برخی ایالت ها به دموکرات ها تعلق دارد و برخی دیگر به جمهوری خواهان و در نتیجه رقابت اصلی میان ایالاتی است که احتمال تغییر رأی در آنها زیاد است. به این ایالات Swing States نیز می گویند و اغلب نظرسنجی ها این ایالات را مورد توجه قرار می دهند.

آناتومی نظر سنجی ها در انتخابات آمریکا / آنچه نظر سنجی ها در مورد رئیس جمهور آینده آمریکا می گویند

در نتیجه بهترین راه برای پیش بینی انتخابات از طریق نظرسنجی ها باز هم همان روسیه میانگین گیری از نظر سنجی ها – اغلب سه نظر سنجی جدید – است.

میزان ضریب خطا در نظرسنجی ها

اما به رغم آنکه معمولا نظرسنجی ها در انتخابات ایالات متحده می توانند نتایج را تا حدی زیاد درست تشخیص دهند، میزانی از ضریب خطا در نظرسنجی ها نیز همواره وجود داشته است. دو تن از اساتید دانشگاه پرینستون پیش از این در مقاله ای اقدام به بررسی این موضوع کرده اند که نتایج نوشتار آنها بسیار قابل توجه است. ایشان میزان تفاوت و خطای نظرسنجی ها در انتخایات آمریکا با نتایج واقعی را از سال 1952 تا 2008 بررسی کرده اند که نمودار زیر نشان دهنده این آمار است؛

آناتومی نظر سنجی ها در انتخابات آمریکا / آنچه نظر سنجی ها در مورد رئیس جمهور آینده آمریکا می گویند

این نمودار نشان می دهد که طی این سالها نتایج نظرسنجی ها تا حدی زیاد به نتایج واقعی انتخابات نزدیک بوده است؛ اما مطالعات دقیق تر آنها نشان می دهد که هرچه روزهای بیشتری به انتخابات مانده باشد، میزان تفاوت نتایج نظرسنجی با نتایج واقی بیشتر می شود. برای مثال میزان تطابق نتایج نظرسنجی هایی که در فوریه صورت گرفته (280 روز مانده به انتخابات) با نتیجه قطعی 2- درصد بوده، در حالی که همین رقم برای نظرسنجی های اکتبر به 90 درصد افزایش یافته است؛

آناتومی نظر سنجی ها در انتخابات آمریکا / آنچه نظر سنجی ها در مورد رئیس جمهور آینده آمریکا می گویند

آنچه همه این مطالب به ما می گوید، می توان در سه نکته اساسی خلاصه کرد:

نخست اینکه مکانیزم های نظرسنجی در ایالات متحده بسیار متفاوت است و نهادهای بزرگ نظرسنجی هرکدام پایگاه داده های مخصوص به خود دارند. البته مشتریان مخصوص به خود که از این داده ها و آمارهای استفاده میکنند. برای مثال فاکس نیوز و لس آنجلس تایمز هر دو از پایگاه داده Rasmussen استفاده می کنند.

دوم بهترین اطلاعات را می توان از دل نظرسنجی های تلفیقی بیرون کشید که Pollster، Real Clear Politics و Five Thirty Eight صورت می دهند، زیرا این نهادها نظرسنجی های صورت گرفتنه در سطح ملی و ایالتی را با دقت دنبال کرده و نتیجه آخرین نظرسنجی ها را به شکل میانگین نشان می دهند.

سوم هرچند نتایج نظرسنجی ها با دقت زیادی به ویژه در روزهای نزدیک به انتخابات می توانند به پیش بینی نتایج قطعی کمک کنند، درصدی از خطا در دل آنها نهفته که این میزان خطا ناشی از متودولوژی به کار رفته در نظرسنجی، قضاوت حرفه ای و احتمالا ناشی از اتفاقات دقیقه نود در روز یا روزهای منتهی به انتخابات است.

اکنون آخرین نمودار مربوط به نظرسنجی ایالتی از Five Thirty Eight را در مورد انتخابات سال 2016 مشاهده میکنید که بر اساس نظرسنجی های مختلف شانس دو نامزد برای پیروزی در انتخابات را نشان می دهد؛

آناتومی نظر سنجی ها در انتخابات آمریکا / آنچه نظر سنجی ها در مورد رئیس جمهور آینده آمریکا می گویند


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار