تیم فوتبال صبای قم این روز‌ها شرایط نابسامانی در جدول لیگ بر‌تر فوتبال دارد و اوضاع و احوال این تیم برای اهالی ورزش قم و کسانی که نتایج این تیم را دنبال می‌کنند امیدوارکننده نیست.
کد خبر: ۳۲۳۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴ 05 November 2016
به گزارش تابناک قم، قرارگرفتن در رده ماقبل آخر جدول رده‌بندی لیگ بر‌تر فوتبال اتفاق شایسته‌ای برای صبا که همواره در جمع تیم‌های خوب و قابل احترام لیگ بر‌تر فوتبال قرار داشته نیست؛ اما آنچه صبا امروز درو می‌کند حاصل بذری است که پیش از آغاز فصل کاشته است.

صبا با انبوهی از مشکلات مواجه است. انتشار تصاویری که در آن سکوهای ورزشگاه یادگار امام(ره) خالی از تماشاگر است همیشه باری منفی به اهالی فوتبال القا کرده و این مشکل فزاینده شامل بی‌علاقگی مردم به صبا و تماشای دیدارهای این تیم سبب شده اوضاع صبا نابسامان‌تر شود.

به عبارت دیگر زمانی که باشگاه موج مثبتی از هواداران، تماشاگران و مردم دریافت نمی‌کند قدرت مانور خود را در مسائل مختلف کم‌رنگ می‌بیند و این اتفاقی است که امروز در صبا رخ داده است. صبای مرفاوی حالا تیم پانزدهم در جدول ۱۶ تیمی لیگ بر‌تر است و آینده برای این تیم دشوار‌تر به نظر می‌رسد. آن‌ها در پایان هفته دهم فقط ۹ امتیاز از ۳۰ امتیاز ممکن را به دست آورده‌اند و در ۱۰ بازی فقط یک بازی را برده‌اند.

این آمار برای تیم‌هایی که صمد مرفاوی مربی آن‌ها بوده چندان عجیب نیست گرچه مرفاوی هرگز و در هیچ تیمی تا این حد بد نتیجه نگرفته است. روزگار سخت صمد مرفاوی در صبا خواسته خود او بوده است. مرفاوی وقتی صبا را در فاصله حداقلی با آغاز لیگ بر‌تر تحویل گرفت می‌دانست باید با تیمی کار کند که نه بازیکن اسم و رسم‌دار و تأثیرگذاری در حد موفقیت در لیگ بر‌تر دارد و نه در این تیم خبری از پشتیبانی مالی قابل توجه و پول است. مرفاوی تصمیم گرفت این خطر را به جان بخرد که تیمی دست و پا شکسته و سرشار از مشکلات را هدایت کند و در مقابل امسال نیز از کوران حضور مربیان لیگ برتری باز نماند.

صبا با مرفاوی خاطره‌های فوق‌العاده‌ای ندارد. حافظه تاریخی فوتبال قم از صمد مرفاوی و صبا ۲ فریم به خاطر دارد. اولی، حذف در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا در قم و در ضربه‌های پنالتی برابر الشباب امارات و خداحافظی با حضور در مرحله گروهی و دیگری، رها کردن صبا در هفته چهاردهم لیگ بر‌تر ۹۳ در دوران مدیریت عباس جهان‌بینی با این توجیه که صبا به تعهدات مالی خود عمل نکرده است. صبا در آن زمان شرایط تیمی خوبی داشت اما مرفاوی پیشنهاد مالی پیکان را پذیرفت و یک طرفه قراردادش را فسخ کرد.

فریم سوم و شاید آخر صبا و مرفاوی شاید یک اتفاق سخت و تلخ برای صبا باشد که صبا باید به فکر علاج واقعه پیش از وقوع باشد و نه در شرایطی که کار از کار گذشت.

از این هم بد‌تر می‌شود؟

صبا ۱۰ بازی در لیگ بر‌تر انجام داده و ۵ بازی دیگر تا پایان نیم فصل در پیش دارد. از قضا هر ۵ تیم مقابل صبا در فرصت باقی مانده تا پایان نیم فصل تیم‌هایی قدرتمند و مدعی هستند و این برای صبا دردسری بزرگ است. صبا در هفته یازدهم باید به تبریز برود و با تراکتورسازی بازی کند که این تیم در کورس قهرمانی رقابت نزدیکی با پرسپولیس دارد و نتایج بسیار خوبی با امیر قلعه‌نویی کسب کرده است؛ پس از آن نوبت به یک تیم بزرگ دیگر می‌رسد و این بار صبا باید در قم میزبان استقلال و علیرضا منصوریانی باشد که در حال تلاش برای رسیدن به جمع مدعیان است.

در هفته سیزدهم صبا راهی اصفهان می‌شود و برابر سپاهان به میدان می‌رود و بازی در اصفهان همیشه برای صبا پرچالش بوده است. بازی با نفت تهران در قم در هفته چهاردهم و بازگشت علی دایی به این شهر و سپس تقابل با قهرمان فصل گذشته، استقلال خوزستان در اهواز پایان بخش کار صبا در نیم فصل خواهد بود. این ۵ بازی و ۱۵ امتیاز در پیش ممکن است کار صبا را به جایی برساند که صبا مجبور شود با قعرنشینی نیم‌فصل را به پایان برساند. صبا به بد‌ترین نتایج خود در تاریخ لیگ بر‌تر بسیار نزدیک است.

چرا صبا بد نتیجه می‌گیرد؟

از موضوع حمایت تماشاگران که گذر کنیم، موفقیت یک تیم به توانمندی آن تیم در بخش فنی، روانی و لجستیکی برمی‌گردد. صبا در ترکیب خود بدون ستاره‌های تأثیرگذار است. رضا عنایتی و احمد حسن‌زاده با کوله‌باری از تجربه عصای دست مرفاوی هستند و هاشم بیک‌زاده برای صبا فقط در حد یک اسم بوده است. این شرایط درباره قاسم دهنوی هم صادق است و این ۴ بازیکن به اضافه حامد لک همه مهره‌های نامی قابل اتکای صبا هستند.

بازیکنان تازه وارد صبا امسال در قواره این تیم و لیگ بر‌تر نشان نداده‌اند و صبا در هر بازی چند بازیکن را به دلایل گوناگون در اختیار نداشته است. نکته دیگر درباره صبا این است که وضعیت مالی صبا مثل همیشه بحرانی است و یکی ۲ بازیکن صبا نیز به دلیل همین مشکلات مالی به نحو احسن در اختیار تیمشان نیستند. غیبت‌های مدت‌دار کریم اسلامی و نبود مسعود حق‌جو در کنار اخراجی‌های سریالی صبا از بازی‌ها، سبب شده دست صمد مرفاوی برای حضور در لیگ بسته باشد.

صبا با تیمی جوان و متحول شده پا به لیگ بر‌تر گذاشت و یکی از ارزان‌ترین تیم‌های تاریخ خود را بست؛ اما شرایط مالی این تیم نیز همانند نتایج آن، بد‌ترین دوران خود را سپری می‌کند. بازیکنان صبا در مصاحبه‌های خود به انتقاد از شرایط مالی باشگاه صبا می‌پردازند و جو روانی حاکم بر صبا نشانگر تغییرات مثبت نیست. در این شرایط همه امیدوار به درخشش بازیکنان جوان با عامل انگیزه و کمک بازیکنان باتجربه به برنامه بقای صبا در لیگ بر‌تر هستند. بعید است صبا بتواند در نیم‌فصل مهره تأثیرگذاری جذب کند. در شرایطی که صندوق باشگاه صبا تهی از پول است نمی‌توان بازیکنی خرید و صبا باید با همین نفرها لیگ را ادامه دهد. تعدادی از بازیکنان صبا نیز این باشگاه را در صورت انجام ندادن تعهدهای مالی تهدید به ترک کرده‌اند و اگر صبا با همین شرایط فعلی، بازیکنانی را نیز از دست بدهد دچار مشکلاتی دوچندان خواهد شد.

سایر مشکلات

در این‌که صبا تا چه حد از داوری متضرر شده بحث وجود دارد. مرفاوی در هفته‌های اخیر به ویژه در ۲ بازی برابر فولاد خوزستان، گسترش فولاد و پدیده از داوری سخن گفت و شکست تیمش برابر پدیده را به گردن داور بازی صبا و گسترش فولاد انداخت. با نگاهی به وضعیت داوری در سایر بازی‌ها می‌توان گفت همه تیم‌ها از داوری متضرر می‌شوند و نقاط ضعف صبا نباید زیر پوشش اشتباه داوران پنهان شود.

صبا به طور آشکار چه از نظر فنی و چه از نظر روانی بیمار است؛ مسئولان صبا با دغدغه‌های شدید و پیچیده مالی مواجه هستند و صبا روی سکو‌ها و در دیدارهای خانگی تنها‌تر از همیشه است. مشکلاتی که بروز آن‌ها حاصل مدیریت غیرکار‌شناسی بر باشگاهی دولتی است که در کشاکش موضوع خصوصی‌سازی گرفتار شده و نه دولت آن را به عنوان تیمی از خود، به رسمیت می‌شناسد و نه بخش خصوصی به آن نگاه خوشایندی دارد. استانداری قم بار تأمین هزینه‌های صبا را بر عهده این باشگاه قرار داده و تا حدود زیادی خود را کنار کشیده و بخش خصوصی هم در شرایط اقتصادی نابسامان کشور و نیز شرایط نامشخص مدیریتی صبا میلی به ورود به کار نشان نمی‌دهد. آیا پایانی تلخ در انتظار صبا، تیم پانزدهم جدول لیگ بر‌تر است؟

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار