در کرسي آزادانديشي احياي درياچه اروميه
دبير ستاد احياي درياچه اروميه از اختصاص 21 هزار ميليارد ريال اعتبار براي احياي درياچه اروميه در سال جاري خبر داد و گفت: ما از طرح‌هايي که بتواند به درياچه اروميه حتي يک مترمکعب آب اضافه کند استقبال مي کنيم و براي آن طرح اعتبار مي دهيم
کد خبر: ۳۲۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱ 07 May 2015

به گزارش خبرنگار تابناک تبریز ، عيسي کلانتري در کرسي آزادانديشي احياي درياچه اروميه که با حضور دانشگاهيان، مسوولان محلي و استاني و نمايندگان تشکل هاي مردمي در دانشگاه بناب برگزار شد، اظهار کرد: 50 درصد اين اعتبار از محل ماده 10 و 12 حوادث غيرمترقبه تامين مي شود.

وي با بيان اينکه در سه ماهه آخر سال گذشته نيز 4130 ميليارد ريال براي احياي درياچه اروميه اعتبار اختصاص داده شده بود، گفت: دستگاه‌هاي اجرايي بايد امسال آستين بالا بزنند و سازمان هاي آب منطقه اي و جهاد کشاورزي 90 درصد کارها را بر عهده دارند.

کلانتري از آغاز کارهاي اجرايي احياي درياچه اروميه از چهار ماه قبل خبر داد و گفت: متاسفانه دانشگاه هاي علوم پزشکي تبريز و اروميه که مسوول بررسي اثرات منفي ناشي از خشکيدن درياچه اروميه بر روي سلامت اهالي منطقه بودند در انجام وظيفه خودشان کوتاهي کرده و تا امروز حتي يک قدم هم برنداشته اند و من از آنها گله مند هستم.

نماينده ويژه رئيس جمهور در ستاد احياي درياچه اروميه همچنين خاطرنشان کرد: اين ستاد هيچ چيزي براي پنهان کاري نداشته و بر خلاف دولت قبلي مصمم است شفاف سازي کند.

کلانتري با اشاره به تهديدهاي جدي بحران کم آبي در کشور، گفت: دولت ها و ملت در سال‌هاي گذشته دست به دست هم دادند و درياچه اروميه را خشکاندند الان هم ما بايد احياء کنيم و مطالعات نشان مي دهد اين کار شدني است، اما؛ عزم ملي و جدي را طلب مي کند.

وي تاکيد کرد: دولت يازدهم روي قول‌هاي خود درباره احياي درياچه اروميه ايستاده و امروز اعلام مي کنيم با اجرايي کردن راهکارهاي 26 گانه ملي در سال آبي 1403، درياچه اروميه را به سطح اکولوژيک رسانده و با تزريق 15 ميليارد مترمکعب آب به درياچه، وسعت آن را به 4300 کيلومتر مربع مي رسانيم تا مردم از دست طوفان هاي نمکي راحت شوند.

به گفته کلانتري، سالانه 33 ميليارد متر مکعب آب به منابع زيرزميني افزوده مي شود اما در عين حال 55 ميليارد متر مکعب برداشت مي شود.

دبير ستاد احياي درياچه اروميه اظهار کرد: اين درياچه هم اکنون 2700 کيلومتر مربع وسعت دارد و حداقل بايد 9 ماه از سال را پرآب باشد تا شکل اوليه خود را حفظ کند.

به گفته کلانتري در سال‌هاي گذشته يک ميليارد و 300 ميليون متر مکعب از آب درياچه اروميه را توسعه ناپايدار کشاورزي بلعيده است.

نماينده ويژه رئيس جمهور در ستاد احياي درياچه اروميه تاکيد کرد: آنهايي که به دنبال غوغاسالاري و سياه نمايي هستند بدانند که دولت يازدهم هرگز قصد ندارد کشاورزان را متضرر کند، بلکه از توليد هر چه بيشتر آنها حمايت کرده و تسهيلات خوبي هم براي آبياري نوين زمين هاي کشاورزي اعطا مي کند.

کلانتري همچنين با اشاره به اينکه 40 درصد حق برداشت آب‌هاي ذخيره شده، مجاز و مازاد آن غيرمجاز است، گفت: به طور متوسط مردم سالانه 70 درصد آب ذخيره شده را برداشت مي کنند و به مصارف مختلف مي رسانند.

وي تصريح کرد: اگر اين روند ادامه پيدا کند هشت سال ديگر شهرستان عجبشير و ساير شهرستان هاي همجوار به طور کلي خشکيده خواهد شد.

کلانتري در عين حال گفت: قبل از اينکه ما از آمريکا و اسرائيل ضربه بخوريم از بحران کم آبي ضربه خواهيم خورد.

دبير ستاد احياي درياچه اروميه خاطر نشان کرد: شهداي جنگ تحميلي براي يک وجب خاک ايران جان ها را هديه اين نظام کردند الان کل کشور و سرزمين ايران را کم آبي تهديد مي‌کند، قطعاً ملت ايران راه درست را انتخاب کرده و در مصرف آب صرفه جويي خواهند کرد.

کلانتري ضمن هشدار به حاشيه نشينان درياچه اروميه از آنها خواست منابع زير زميني را بي رويه هدر ندهند.

دبير ستاد احياي درياچه اروميه افزود: آب يکي از منابع تجديد پذير است، اما؛ با وجود اين به علت استفاده هاي غير متعارف از منابع زير زميني اين نعمت را با دست خود تجديد ناپذير مي کنيم.

وي اجراي برخي سياست هاي اقتصادي به بهانه افزايش توليد را به ضرر درياچه اروميه و مردم دانست و گفت: نبايد به هر قيمتي براي بالا بردن ميزان توليد جان مردم را به خطر بيندازيم و بي حد و حساب از منابع زير زميني برداشت کنيم.

عيسي کلانتري با اشاره به اينکه بحران کم آبي در کشور جدي است افزود: متوسط بارش هاي پارسال 202 ميليون متر مکعب بود که بايد در سياست هاي اقتصادي و توليدي با اين حجم بارش تجديد نظر جدي صورت گيرد. سياست کاهش مصرف و استفاده بهينه از منابع زيرزميني بايد دشت به دشت و پهنه به پهنه در سراسر کشور به اجرا در آيد.

نماينده ويژه رئيس جمهور در ستاد احياي درياچه اروميه در بخش ديگري از سخنان خود دانشگاه صنعتي شريف تهران را به دليل توانمندي بالاي علمي و پژوهشي به عنوان مرکز پژوهش و تحقيقات اين ستاد اعلام کرد: اين انتخاب به دليل دسترسي دانشگاه شريف به منابع خارجي بيشتر صورت گرفته و دانشگاه هاي ديگر نامحرم به موضوع نيستند به طوريکه دانشگاه هاي دولتي تبريز و اروميه هم وظايف چشمگيري در اين زمينه عهده دار هستند.

کلانتري همچنين طرح انتقال آب از درياي خزر به درياچه اروميه را به لحاظ دلايل علمي غير ممکن دانست و گفت: اين کار ممکن نيست چون املاح درياچه اروميه کلراته و درياي خزر سولفاته بوده و امکان اشباع و ترکيب آنها وجود ندارد و علاوه بر آن عمليات انتقال آب بايد يکصد مترمکعب در ثانيه پمپاژ بشود که 25 سال زمان و 15 ميليارد دلار هزينه و 3 ميليون تن لوله فولادي لازم دارد.

به گفته وي 90 درصد آب مورد نياز براي احياي درياچه اروميه از استان آذربايجان غربي و بقيه از استان آذربايجان شرقي تامين خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
در دنیای امروز هیچ چبز ناممکن نیست .انتقال اب از خزر به خاطر اینکه شیب اراضی بعد از فاصله کوتاه از خزر بطرف ارومیه ا زشرق به غرب است میتوان از مسیر اجی چای که انهم شور است نسبت به انتقال اب باهزینه کم همت گماشت بقول امام رحمت اله کار نشد ندارد .درصورت تحقق می توان درطول مسیر با ایجا دریاچه های مصنوعی دراذربایجان بهشتی دیگر پدید اورد.
حسین گلابیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
با در نظر گرفتن تمام جهات و موارد هیدرو ترمیک، بازسازی دریاچه ارومیه و حل شدن مشکل خشک شدن آن بدون انتقال مقدار معینی آب از خزر در یک بازه زمانی محدود، که همزمان با احیای نظام حوزه آبی دریاچه محور باید انجام شود، احیای دریاچه ارومیه و مشکلات خوف آور ناشی از آن محال قطعی است. برای مطالعه دلایل به سایت www.urmiana.com مراجعه کنید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :