رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي گفت: در طي سال جاري در نظر داريم حدود 30 هزار هکتار از اراضي کشاورزي حوضه آبريز درياچه اروميه را به سامانه هاي آبياري تحت فشار تجهيز نماييم.
کد خبر: ۳۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶ 07 May 2015

به گزارش خبرگزاري موج، اسمعيل کريم زاده با بيان اهميت تجهيز اراضي کشاورزي استان به سامانه هاي نوين آبياري، افزود: تجهيز اين ميزان از اراضي مذکور در حدود 10 هزار هکتار به صورت قطره اي در سطح باغات و 20 هزار هکتار نيز به صورت باراني در سطح مزارع استان صورت مي گيرد.

کريم زاده اظهار کرد: يکي از مهمترين طرحهاي مرتبط با بهينه سازي مصرف آب در بخش کشاورزي و مصوبات اخير ستاد احياي درياچه اروميه، کاهش 40 درصدي مصرف آب در بخش کشاورزي و توسعه سيستم هاي نوين آبياري در استان است که در اين راستا تا کنون 45 هزار هکتار از اراضي کشاورزي استان به سيستم آبياري تحت فشار مجهز شده اند که حدود 11 درصد از مجموع اراضي کشاورزي استان را شامل مي شود.

وي اضافه کرد: در سال جاري در نظر داريم در صورت تخصيص اعتبارات به موقع، در حدود 13 هزار هکتار از اراضي کشاورزي استان را با استفاده از اعتبارات ملي با اعتباري بالغ بر 104 ميليارد تومان و 17 هزار هکتار ازاراضي را نيزاز طريق اعتبارات کارگروه ستاد احياي درياچه اروميه با اعتبار 136 ميليارد تومان به سامانه هاي آبياري تحت فشار تجهيز نماييم.

کريم زاده با بيان اينکه در سال زراعي گذشته حدود 5 ميليون و 327 هزار تن محصولات زراعي و باغي با احتساب استقرار 79 درصد اراضي در حوضه آبريز در يچه اروميه در استان محصول کشاورزي توليد شده است، ادامه داد: مطالعه و برنامه ريزي براي اجراي طرح آبياري تحت فشار، اعم از باراني، قطره اي و کم فشار در سطح استان براي 13 هزار و 971 هکتار در اراضي داراي منبع تأمين آب مجوز دار در سال گذشته صورت گرفته است و در يک هزار و 980 هکتار از اراضي کشاورزي نيز عمليات اجرايي خاتمه يافته و در يک هزار و 680 هکتار نيز شبکه هاي مدرن آبياري پياده سازي شده است.

وي تاکيد کرد: براي اجراي سيستم هاي آبياري تحت فشار 85 درصد کمک هاي بلاعوض دولتي پرداخت مي شود که براي اجراي آبياري قطره اي در هر هکتار مبلغ 65 ميليون ريال، آبياري باراني 50 ميليون ريال و آبياري کم فشار 32 ميليون ريال مي باشد و 15 درصد باقيمانده نيز آورده شخصي خود بهره برداران است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي گفت: به دليل هزينه هاي بالاي اجراي سامانه هاي آبياري تحت فشار در اراضي با مساحت پايين و اراضي خرده مالکي شناسايي اراضي آبخور منابع آب مشترک و تجميع اراضي کشاورزي در دستور کار قرار گرفته است.

وي تصريح کرد: در صورت تزريق اعتبارات مورد نيازبراي اجراي طرح هاي تجميعي آبياري تحت فشار، امکان استفاده از 85 درصد سرمايه گذاري دولت در تامين هزينه هاي طرح، کاهش هزينه سرمايه گذاري نسبت به اراضي خرد، کاهش تعداد پمپاژ و خطوط انتقال آب و آبگيرها، مديريت يکپارچه آبياري و بهره برداري از اراضي و افزايش بهره وري آب کشاورزي و بهينه سازي مصرف با توجه به مديريت واحد در سطح اراضي کشاورزي استان فراهم مي شود.

طرح هاي آبياري تحت فشار در مناطق کم برخوردار استان توسط دولت به طور رايگان اجرا مي شود

کريم زاده، ضمن تاکيد بر اينکه طرحهاي آبياري تحت فشار در شبکه هاي فرعي پاياب سدها و بندهاي انحرافي در مناطق محروم و کم برخوردار استان توسط دولت به طور رايگان اجرا مي شود، افزود: صد درصد اعتبارات اجرايي آبياري تحت فشار در اين مناطق از سوي دولت پرداخت مي شود و اين امر شامل اراضي پاياب چاه ها، چشمه ها، قنوات و کانال هاي آبياري اراضي خرده مالکي نمي شود.

وي عدم تعيين تکليف چاه هاي فاقد پروانه، عدم همخواني اراضي آبي و باغي با پروانه هاي بهره برداري کشاورزان و عدم اصلاح موافقت نامه هاي شبکه هاي فرعي حوضه ابريز درياچه اروميه و عدم تخصيص به موقع اعتبارات در رابطه با احياي درياچه اروميه را از جمله چالشها و مشکلاتي عنوان کرد که باعث شده ارائه کمک هاي فني و اعتباري براي اجراي آبياري تحت فشار در استان با مشکل مواجه گردد و اين روند به کندي پيش برود.

وي ياد آور شد: در طول فروردين ماه سال جاري حدود 298 هکتار ازاراضي خرده مالکي استان که شامل 201 هکتار آبياري باراني و 96 هکتار آبياري قطره اي مي باشد به سامانه آبياري تحت فشار مجهز شده اند.

اين مقام مسوول ادامه داد: اجراي طرح هاي آبياري تحت فشار در مناطق مختلف استان يکي از اهداف اساسي و اولويت هاي کاري سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي مي باشد و در اين زمينه برنامه ريزي ها و اقدامات لازم براي استفاده بهينه از آب کشاورزي در راستاي کمک به بحران کمبود آب درياچه اروميه انجام گرفته و در حال اجراست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار