وضع حمایت از تیم‌های باشگاهی ورزش قم در سطوح لیگ بر‌تر و دسته اول کشور نشان از بروز پدیده جدیدی به عنوان یک معضل در ورزش قم است.
کد خبر: ۳۲۲۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰ 02 November 2016
به گزارش تابناک قم، ورزش حرفه‌ای امروز در سراسر جهان از عامل تماشاگر به عنوان نیرویی محرک و قدرتی در پشت پرده بهره‌مند می‌شود. به طور کلی باشگاه‌هایی که پشتوانه هواداری دارند از نظر میزان نفوذ و قدرت در شرایط بهتری هستند، میزان جلب حامیان مالی به سمت آن‌ها بیشتر است و رسانه‌ها به آن‌ها علاقه و توجه بیشتری نشان می‌دهد.

از این گذشته، هوادار برای هر باشگاه شخصیت می‌خرد و عاملی برای بهره‌برداری‌های اقتصادی است و حتی می‌تواند یک باشگاه را به نماد یک منطقه، شهر و حتی کشور تبدیل کند. در استان قم، با وجود وسعت محدود باشگاه‌های ورزشی در سطوح بالای ورزش کشور عملکردی قابل قبول داشته‌اند؛ اما فرآیند جذب هوادار از یک سو و سازماندهی این هواداران از سوی دیگر همواره مشکلی بزرگ برای باشگاه‌ها بوده است.

باشگاه‌های ورزشی هر‌گاه توانسته‌اند هوادارانی برای خود دست و پا کنند در زمینه حفظ هوادار و ساماندهی آن‌ها موفق نبوده‌اند که این موضوع با مشکلات مدیریتی باشگاه‌ها در ارتباط مستقیم بوده است. ورزش قم امروز تعداد محدودی باشگاه لیگ برتری دارد و حضور تماشاگران در مسابقه‌های خانگی این تیم‌ها شرایط مناسبی را نشان نمی‌دهد. بروز پدیده‌ای به نام استقبال بانوان تماشاگر از مسابقه‌های تنها تیم ورزشی بانوان قم در لیگ بر‌تر را می‌توان در این میان یک استثنا دانست. در بخش مردان اما وضعیت وخیم است و حتی محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی با مشکل بزرگی به نام کاهش تماشاگران مواجه هستند.

صبا در صف اول غیر محبوب‌ها

هر اندازه در باب نزدیکی ورزشگاه محل مسابقه‌ها یا تسهیلات انتقال تماشاگر در زمینه استقبال نکردن مردم قم از بازی‌های تیم صبای قم در لیگ بر‌تر فوتبال سخن بگوییم باز هم نمی‌توانیم دلیلی منطقی بر خالی ماندن سکوهای ورزشگاه یادگار امام(ره) داشته باشیم. همه این دلایل حتی اگر هم مهم باشد باز هم توان آن بالا‌تر از عامل محبوبیت یک تیم، بازیکن یا مربی نیست. برای تبیین موضوع محبوبیت، باید گریزی به فصل گذشته لیگ بر‌تر و دوران حضور علی دایی در صبا بزنیم. 

صبا به وضوح محبوبیت جالب توجهی که بتواند تماشاگر قمی را مجاب به حضور در ورزشگاه کند ندارد؛ اما فصل گذشته محبوبیت علی دایی سبب می‌شد تماشاگران بیشتری به ورزشگاه یادگار امام(ره) بیایند و این افزایش آمار هوادار، کاملا مشهود بود. با این حال در پایان فصل و پس از جدایی دایی از صبا، وضعیت تماشاگران به حالت سابق درآمد. در حال حاضر از بازی‌های صبا در قم بین ۳۰ تا ۱۰۰ نفر دیدن می‌کنند که برای تیمی لیگ برتری در خانه فاجعه‌بار است.

صبا در گذشته و در سال اول حضورش در قم تماشاگر قابل قبولی داشت؛ اما در حال حاضر صبا بدون هوادار است و بدیهی است اقدامی برای تشکیل کانون هواداران نیز در این باشگاه انجام نشده است. مردم قم برای حمایت نکردن از صبا به صورت حضور در ورزشگاه، دلایل خاص خود را دارند که منطقی به نظر می‌رسد.

از فوتسال انتظار نداشتیم!

وضع فوتسال و نماینده قم در لیگ بر‌تر این رشته با صبا یا هر تیم دیگری متفاوت است. قم از دهه ۷۰ در لیگ بر‌تر فوتسال تیم دارد و سکوهای سالن شهید حیدریان به عنوان سالن میزبان مسابقه‌های خانگی این تیم معمولا مملو از تماشاگر بوده است. 

روزهایی که نماینده فوتسال قم در کورس قهرمانی قرار داشت در سالن شهید حیدریان جا برای سوزن انداختن نبود و تماشاگران قمی جوی سنگین و جهنمی برای حریفان ایجاد می‌کردند. در سال‌های اخیر اما، وضعیت تماشاگران دستخوش دگرگونی شد. 

حالا کار به جایی رسیده است که در دیدارهای خانگی تیم فوتسال یاسین پیشرو حتی در برابر حریفان سرسخت و نامی، تماشاگران کمی به سالن شهید حیدریان می‌روند. دیدار یاسین پیشرو برابر آذرخش هرمزگان شاهد کمترین میزان تماشاگران در سال‌های اخیر بود و در بازی با مس سونگون که هم تیم حریف، تیمی خوش‌نام و مدعی بود و هم یاسین پیشرو وضعیت خوبی در جدول داشت و پیش‌بینی می‌شد تماشاگر زیادی به سالن حیدریان برود، باز هم استقبال جالب توجهی از مسابقه به عمل نیامد. موضوعی که با توجه به فوتسال‌خیز بودن قم و علاقه مردم به فوتسال غیر قابل انتظار تلقی می‌شود.

تک‌جرقه‌ها

ورزش قم بیشترین میزان استقبال از یک مسابقه ورزشی را تابستان امسال در حین یک مسابقه فوتسال به خود دیده است. مسابقه‌های فوتسال جام رمضان به نوعی محبوب‌ترین رویداد ورزشی غیررسمی در استان قم به شمار می‌رود و امسال تماشاگران زیادی برای این مسابقه‌ها در سالن شهید حیدریان حاضر شدند. رقابت‌های نیمه‌نهایی و فینال این مسابقه‌ها به قدری تماشاگر جذب کرد که برای بسیاری باورنکردنی بود و البته با حضور تیمی از اتباع افغانستان در این مرحله نسبت مستقیم داشت.

جذب تماشاگر در ورزش بانوان

آغاز فصل جدید لیگ بر‌تر هندبال بانوان، علاوه بر دومین حضور هدف پویان قم به عنوان یکی از ۸ تیم حاضر در این مسابقه‌ها با اتفاق تازه و بی‌نظیری برای ورزش قم همراه بود. هدف پویان توانست در ۲ بازی خانگی خود در ابتدای فصل تماشاگران پرتعدادی را به سالن محل برگزاری مسابقه‌ها بکشاند. 

این یک غافلگیری بزرگ برای ورزش استان قم بود؛ ورزشی که در آن تیم‌های بانوان همواره در انزوا قرار داشتند حالا در موقعیتی قرار گرفته است که جمعیت هوادار این تیم حتی از نماینده قم در لیگ بر‌تر فوتسال مردان هم بیشتر است. هدف پویان را می‌توان در حال حاضر پرهوادار‌ترین تیم ورزش استان قم در زمینه جذب تماشاگر در مسابقه‌های خانگی دانست و این اتفاقی عجیب و باورنکردنی است که هنوز ژرفای آن درک نشده است. موضوع حضور تماشاگر زن در مسابقه‌های بخش بانوان، یک اتفاق نو در ورزش قم محسوب می‌شود و اصولا استقبال از کارهای نو ملموس‌تر است. تب هندبال در میان بانوان قمی رو به افزایش است و در روزهایی که ورزشگاه‌ها و سالن‌های شهر در رقابت‌های تیم‌های قمی تماشاگر زیادی به خود نمی‌بیند بانوان قم پرچم را بالا نگه داشته‌اند.

مهدی میرزاحسینی، مدیرعامل باشگاه هدف پویان، درباره این موضوع به همشهری گفت: هر باشگاه برای ادامه حیات خود به پشتوانه مردمی نیاز دارد. ما احساس کردیم با ایجاد پشتوانه مردمی می‌توانیم سایر مشکلات خود را به مرور حل کنیم. اعتقاد داریم اگر مردم پشت سر تیم ما باشند توجه مسئولان نیز بیشتر به این تیم جلب می‌شود.

وی اظهار کرد: برای حضور بانوان تماشاگر با توجه به این‌که مجبور به انجام مسابقه در سالنی در حاشیه شهر بودیم با همکاری نهادهای دولتی و نیز استفاده از ظرفیت اتوبوسرانی بخش خصوصی، چند دستگاه اتوبوس از مرکز شهر برای انتقال هواداران در نظر گرفتیم و استقبال خوبی از ما شد. عموم هواداران ما دانش‌آموزان مدارس یا علاقه‌مندان به ورزش بودند و اطلاع‌رسانی جذب آن‌ها از طریق اهالی ورزش، رسانه‌ها و نیز شبکه‌های اجتماعی انجام شد. به عبارت دیگر ما از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی به سود ورزش استان استفاده کردیم.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار