ترافیک هسته مرکزی بجنورد روز به روز در حال افزایش است و گویی تمامی ندارد. با این که تدابیر مختلفی برای کاهش این ترافیک سرسام آور در خیابان ها و معابر کم عرض مرکز استان اندیشیده شده اما هیچ یک چاره ساز نبوده و تاکنون نتوانسته است این ترافیک را کنترل کند.
کد خبر: ۳۲۰۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۹ 31 October 2016
ترافیک هسته مرکزی بجنورد روز به روز در حال افزایش است و گویی تمامی ندارد. با این که تدابیر مختلفی برای کاهش این ترافیک سرسام آور در خیابان ها و معابر کم عرض مرکز استان اندیشیده شده اما هیچ یک چاره ساز نبوده و تاکنون نتوانسته است  این ترافیک را کنترل کند. 
به دلیل حجم گسترده خودروها از یک سو و کم عرض بودن خیابان ها از سوی دیگر  شهروندان باید شاهد قفل شدن طولانی مسیر در ساعات پیک ترافیک به ویژه در ابتدای شب باشند.
از عملکرد چراغ ها و تابلوهای راهنمایی که بگذریم، بحث اصلی تری به نام بازگشایی معابر وجود دارد که حرکت آن از لاک پشت هم کندتر و شهروندان مناطق مختلف را با مشکلاتی مواجه ساخته است.
 توافق نکردن مالکان با شهرداری و نبود اعتبار لازم برای خرید املاکی که باید عقب نشینی کنند، از دیگر مشکلات پیش رو است.
سال های زیادی از تدابیر مقطعی مانند یک طرفه کردن برخی خیابان ها و کوچه ها گذشته است، هر چند این تدابیر در اوایل تجویز، در کاهش ترافیک شهر  تاثیر داشت اما کم کم این معابر نیز به دلیل حجم بالای خودروها دیگر جوابگو نبود. از آن طرف طی سال های اخیر هیچ گونه بازگشایی و تغییری در این معابر دیده نشده تا بتواند کمی از ترافیک موجود بکاهد.
به جز نارضایتی که اهالی این مناطق به دلیل رفت و آمد زیاد خودروها در هر ساعت از شبانه روز دارند، رانندگان عبوری هم رضایت چندانی ندارند.
یکی از شهروندان در این باره اظهارمی دارد: چند شب پیش به دلیل آن که در ترافیک پر حجم خیابان های اصلی شهر معطل نشوم از معابر فرعی حرکت کردم تا زودتر به مقصد برسم اما در کمال تعجب مشاهده کردم که ترافیک سنگینی در کوچه شهید دستپاک که به موازات تقاطع 17 شهریور و میدان شهید قرار دارد، حاکم است.  «احمدی مقدم» ادامه می دهد: حدود 25 دقیقه طول کشید تا از میانه کوچه به ابتدای کوچه برسم و سه ردیف خودرو در همین کوچه کم عرض صف کشیده بودند و جالب تر آن که در همین کوچه کم عرض نیز برخی رانندگان قصد داشتند حق دیگران را نادیده بگیرند.
وی عنوان می کند: حرکت خودروها در این کوچه بسیار کند بود به گونه ای که هر 5 دقیقه یک خودرو کمی حرکت می کرد و پیش می رفت تا این که موفق شدیم به ابتدای کوچه برسیم. 
«کریمی» دیگر شهروند بجنوردی در این باره می گوید: شهرداری بعد از بازگشایی خیابانی به همان قسمت کفایت می کند و آن خیابان را تا انتها تعریض نمی کند به عنوان مثال بعد از بازگشایی خیابان استقلال به انتهای این خیابان که به 17 شهریور جنوبی منتهی می شود توجهی نکرده و چند منزل در این قسمت وجود دارد که عبور و مرور خودروها را با مشکل مواجه می کند و یا بعد از بازگشایی زمین های ارتش یک قسمت که منتهی به 32 متری می شود همچنان مسدود باقی مانده است که اگر این قسمت بازگشایی شود خیلی از افراد از این قسمت برای عبور و مرور استفاده می کنند.
 شهروندی دیگر  بیان می کند: بازگشایی معابری مانند کوچه شهید دستپاک و شهید علوی باید در اولویت قرار بگیرد تا بیش از این شاهد ترافیک هسته مرکزی شهر نباشیم. وی که خود را «نعیمی» معرفی می کند ،می افزاید: معابر دیگری در هسته مرکزی شهر مانند اطراف چهارراه شریعتی، کوچه هایی مانند اردیبهشت، شهید «حسن آبادی»، شهید رنجبر وکوچه های منتهی به خیابان دوچنار، امیریه و میدان کارگر باید بازگشایی شوند تا خودروهای بیشتری بتوانند از این معابر علاوه بر معابر اصلی عبور کنند.
 وی به نیمه کاره رها شدن برخی معابر مانند کوچه جاجرمی نیز اشاره می کند و می افزاید: برخی از املاک واقع در این کوچه خریداری شده است و عقب نشینی لازم را انجام داده اند اما در بسیاری از مناطق دیگر آن هیچ گونه بازگشایی انجام نشده است به طوری که حرکت خودروها در این کوچه به شکل مارپیچی است و بیشتر مواقع خودروها با سرعت زیادی از این گونه معابر کم عرض عبور می کنند که ممکن است خطراتی را برای ساکنان در پی داشته باشد.
وی اضافه می کند: گره کور بازگشایی معابر فقط محدود به مناطق مرکزی شهر که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، نیست. مناطق  دیگری مانند انتهای خیابان قیام نیز وجود دارد که با این که سال هاست فقط یک خانه قدیمی در آن جا واقع شده است اما شهرداری تاکنون نتوانسته است توافق های لازم را با مالک آن انجام دهد. به گفته وی این گونه خانه ها علاوه بر کاهش عرض خیابان باعث بروز تصادف نیز می شوند.
البته خلف وعده هایی نیز در برخی از مناطق شهر رخ داده که باعث نارضایتی شدید شهروندان و ساکنان شده  است. چند منزلی که در خیابان استقلال بجنورد در مسیر بازگشایی ها واقع شده بود حدود دو ماه پیش تخریب شد اما تخریب یکی، دو ملک انجام نشد و از سوی شهرداری به مالکان آن ها مهلت داده شد. وی که تمایلی به ذکر نامش ندارد، ادامه می دهد: با وجود گذشت بیش از 2 ماه هم چنان این منازل مسکونی در مسیر بازگشایی هستند که  با توجه به حجم تردد بالا در این منطقه باعث بروز خطرات زیادی شده و آرامش را از ساکنان ربوده است.
شهردار منطقه یک بجنورد در همین ارتباط می گوید: در حال حاضر آن قدر بودجه نداریم که بخواهیم برای بازگشایی منازل فرسوده معابر فرعی هسته مرکزی شهر اقدام کنیم.
«انبارلو» می افزاید: به دنبال سیاست های تشویقی برای مالکان ساکن در منازل فرسوده هستیم تا بتوانند برای نوسازی و بهبود شرایط خیابان ها اقدام کنند./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار