گروه فعالیت‌های قرآنی: بیستمین جشنواره قرآن پیام نور در حالی به اتمام رسید که سطح بالای رقابت از تلخی حاشیه‌ها و گلایه‌های دانشجویان کم کرد.
کد خبر: ۳۲۰۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵ 30 October 2016
به گزارش تابناك از قزوین به نقل از  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، بیستمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویی دانشگاه‌های پیام نور نیز به میزبانی استان قزوین برگزار شد اما این در حالی است که اکثر شرکت کنندگان از برپایی ضعیف و کمبود بودجه رنج برده بودند.
این جشنواره در حالی برگزار شد که به قول حجت‌الاسلام محبی مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در این دانشگاه، تا دقایق پایانی نیز برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام بود.
برگزاری در دقایق پایانی که عمده‌ترین دلیل آن عدم وجود اعتبار کافی بود به قدری مسئولین پیام نور قزوین را با چالش روبرو کرد که در کیفیت مسابقات تأثیر ویژه‌ای گذاشت.
ایراد کیفی در نحوه برگزاری مسابقات به قدری زیاد بود که دانشجویان حاضر در گفت‌وگوهای خود نتوانستند از کنار آن رد شوند و به نوعی بزرگترین عیب مسابقات را سطح کیفی میزبانی دانستند.
شیما احمدی دانشجوی رشته شیمی محض از استان مرکزی که برای سومین بار در جشنواره قرآن و عترت دانشجویی دانشگاه‌های پیام نور شرکت کرده، توانست در این مسابقات و در رشته ترتیل، مقام اول را از آن خود کند.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از قزوین با اشاره به اینکه سطح مسابقات هر ساله در حال پس رفت است، عنوان کرد: سال گذشته شرایط اسکان، پذیرایی و جایزه بسیار مناسب‌تر بود در حالی که امسال تقریبا کسی از این مسأله راضی نیست چراکه این مسابقات در شأن مسائل قرآنی برگزار نشده و شاید حتی اگر برپا نمی‌شد، بهتر بود.
احمدی ادامه داد: انتظار آن می‌رود که برنامه‎های قرآنی آبرومندانه‌تر و در شأن قرآن و مسائل قرآن برگزار شود این درحالی است که امسال کمتر شاهد این موضوع بودیم و امید آن می‌رود که سال آینده بهتر و آبرومنداته‌تر باشد.
هیچ‌گونه مشوقی برای قرآن‌آموزان وجود ندارد
این قاری قرآن با اشاره به اینکه هیچگونه مشوقی برای قرآن‌آموزان نه در استان و نه حتی در کشور وجود ندارد، افزود: امید است افرادی در این مسابقات مقام آورده‌اند بتوانند مشوق خوبی برای دیگر دانشجویان باشند این در حالی است که تمام تلاشی که امروزه وجود دارد یک طرفه بوده و دانشگاه کم کاری می‌کند.
وی ادامه داد: ما با تلاش خود هرساله در مسابقات شرکت می‌کنیم اما این درحالی است که دانشگاه هیچ یک از دانشجویان قرآنی را به دیگر دانشجویان معرفی نمی‌کند تا حداقل برخوردی صورت گیرد و در پی آن جوانان به سمت برنامه‌های قرآنی جذب شوند.
احمدی تأثیر قرآن مجید را در زندگی شخصی و اجتماعی بسیار بالا خواند و اظهار کرد: امید است که قرآن کریم پشت و پناه ما در تمام طول زندگی باشد.
این قاری قرآن با اشاره به اینکه دانشگاه پیام نور، دانشگاه سطح بالایی است چراکه در رشته‌های ورزشی و علمی و قرآنی حائز رتبه‌های برتر بوده و از استاد یارهای دانشمندی برخوردار است، افزود: هنوز بر جوانان قرآنی پوشیده است که این دانشگاه قدرتمند چرا به مسائل قرآنی بی‌توجه بوده و آن را پیش پا افتاده قلم‌داد می‌کنند و می‌توان گفت که این یک نقص بسیار بزرگ است.
برنامه‌های قرآنی دانشگاه دانشجویان را در مسیر عمل قرار دهد
فاطمه زینلی، دانشجوی رشته علوم تربیتی پیام نور استان کرمان نیز توانست در بیستمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویی دانشگاه‌های پیام نور و در رشته حفظ ۵ جز، مقام دوم را از آن خود کند.
وی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از قزوین با اشاره به اینکه سطح مسابقات نسبت به سال گذشته اندکی بهتر شده بود، عنوان کرد: همت مسئولان و دانشجویان بالاتر و بیشتر از سال‌های گذشته بود.
زینلی با تأکید بر اینکه بهتر است برنامه‌های قرآنی دانشگاه پیام نوربه صورتی باشد که تمام دانشجویان در مسیر آموزش و عمل به قرآن قرار گیرند، بیان کرد: دانشجویان فعال قرآنی و مسئولان در کنار یکدیگر می‌توانند به این مهم دست یابند این در حالی است که امروزه تنها تا حدی به این هدف بزرگ رسیده‌ایم.
این حافظ قرآن میزبانی قزوین را خوب خواند و گفت: با توجه به اینکه مسئولان عنوان کرده بودند که بودجه زیادی برای برگزاری این جشنواره وجود ندارد اما می‌توان گفت میزبانی خوبی را شاهد بوده‌ایم.
وی قدرت بالای حافظه خود را مدیون انس با قرآن کریم خواند و اظهار کرد: انس با قرآن مجید به انسان آرامش عمیق روحی می‌دهد به همین سبب توصیه می‌کنم که همه با این کتاب وحیانی انس گیریم.
فاطمه اصغرزاده دانشجوی رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور استان کرمان نیز توانست در بیستمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویی دانشگاه‌های پیام نور و در رشته حفظ ۱۰ جز، مقام دوم را از آن خود کند.
وی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از قزوین با اشاره به اینکه داوری دقیق و ریزبینانه بود، اظهار کرد: این مسابقات نسبت به سطح خود خوب و معمولی بوده اما این در حالی است که می‌توانست پر قدرت‌تر برگزار شود.
اصغرزاده با بیان اینکه برنامه‌های دانشگاه پیام نور استان کرمان ضعیف خوانده می‌شود اما می‌توان گفت نسبت به سطح دانشگاه خوب و معمولی است، افزود: ما انتظار داریم تا قرآن کریم در بین دانشجویان درخشیده و هر روز شاهد انس بیشتر جوانان با این منبع وحیانی باشیم اما متأسفانه راه زیادی تا این هدف وجود دارد.
این حافظ قرآن با اشاره به اینکه این دست مسابقات تأثیرگذار بوده و بهتر است که با قدرت بیشتری برگزار شود، عنوان کرد: انگیزه زیادی برای دانشجویان با برپایی این مسابقات ایجاد، جایگاه قرآن در بین جوانان بازتر شده و این مصحف شریف اندکی از این همه غربت و مهجوریت خارج می‌شود.
وی با اشاره به اینکه هرجایی در توان خود میزبانی می‌کند، گفت: با توجه به مشکلاتی از قبیل کمبود بودجه که برای شرکت کنندگان عنوان شده بود می‌توان میزبانی این استان را خوب تلقی کرد.
اصغر زاده با بیان اینکه انس با قرآن آثار فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی‌ام داشته است، اظهار کرد: تلاوت و حفظ قرآن کریم دید مرا به زندگی تغییر داده و در برابر مشکلاتی که در زندگی برای هر شخص به وجود می‌آید قدرت حل مسأله و تحمل بالایی به من بخشیده است.
کلثوم کثیر دانشجوی علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور از استان خوزستان نیز توانست در بیستمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویی دانشگاه‌های پیام نور و در رشته حفظ ۵ جز، مقام سوم را از آن خود کند.
رقابت‌ها نزدیک بود
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از قزوین سطح مسابقات را نسبت به سال گذشته بالاتر خواند و اظهار کرد: رقابت‌ها در بیستمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویی دانشگاه‌های پیام نور نزدیک‌تر بوده و دانشجویان نیز حضوری پرشور داشتند.
کثیر با اشاره به اینکه کانون‌های قرآنی در دانشگاه پیام نور خوزستان فعالیت‌های خود را به صورت مستمر انجام می‌دهند، عنوان کرد: در این استان به برنامه‌های فرهنگی و قرآنی اهمیت داده و از دانشجویان رتبه آور در مسابقات تقدیر می‌کنند اما با این حال بهتر است تا فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد تا دانشجویانی که انس زیادی با این مصحف شریف ندارند، بیشتر مأنوس شوند.
این حافظ قرآن میزبانی استان قزوین در حد بودجه‌ای که به مسئولان قرآنی برگزار کننده مسابقات داده بودند خوب خواند و افزود: این بودجه روی جوایز نیز تأثیر گذاشته بود در حالی که انتظار آن می‌رفت بودجه بیشتری به این جشنواره تعلق گیرد.
وی گفت: دانشجویان و جوانان اینطور فکر نکنند که حفظ قرآن سخت است چراکه وقتی وارد این صحنه شده و با قرآن کریم مأنوس شوند آثاری را در زندگی خود مشاهده می‌کنند که دیگر هرگز این مسیر را رها نخواهند کرد.
گفتنی است برپایی همزمان مسابقات قرآنی اوقاف و امور خیریه با این جشنواره از حضور بسیار گسترده جوانان قرآنی در مسابقات این جشنواره کاسته بود و انتظار آن می‌رود که مسئولان از این خواب بیدار شده و تمام همت خود را در قرآنی شدن جامعه به کار برند نه اینکه با غفلت، فراموشی و نسیان از این مصحف شریف قافل شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار