میزگرد سیاست های اشتغال و موانع اشتغالزایی ملی و استانی با حضور استادان دانشگاه و اقتصاددانان برجسته کشور در هشتمین همایش ملی انجمن جمعیت شناسی ایران به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد.
کد خبر: ۳۱۸۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶ 27 October 2016
به گزارش تابناک یزد،در این میزگرد مسایل مربوط به حوزه اشتغال با حضور غلامعلی فرجادی معاون موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، حسن طایی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، حسین راغفر عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) و زهرا کریمی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران بررسی شد.
هماهنگ کننده این میزگرد محمدجلال عباسی شواری رئیس موسسه مطالعات و مدیریت جمعیت کشور بود.
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این میزگرد با بیان اینکه اشتغال بدون رشد به منزله اضمحلال اقتصادی است، تاکید کرد: موضوع اشتغال همواره باید به عنوان یکی از محورهای اصلی رشد اقتصادی پیگیری شود.
طلایی افزود: در سال های 75 - 74 با نرخ رشد اقتصاد 5.5 درصدی سالانه حدود 600 هزار شغل در کشور ایجاد می شد اما با قطع این روند از سال 85 تا 90 با نرخ رشد سه درصدی، اشتغال سالانه به 17 هزار نفر کاهش یافت.
وی ادامه داد: از سال 1390 به بعد اشتغال بدون رشد در کشور بوجود آمد که این پدیده برای اقتصاد خطرناک است و در صورتی که راهکاری در این خصوص اندیشیده نشود به نابودی می انجامد.
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) نیز گفت: هر چند در دهه 80، 900 میلیارد دلار سرمایه گذاری در کشور صورت گرفته اما وجود برخی موانع و منافع شخصی، مانع تولید، کار و ایجاد اشتغال مناسب شد.
راغفر با تاکید بر اصلاح فضای کسب و کار کشور گفت: باید فضای کسب و کار کشور برای حضور بخش خصوصی مهیا شود .
همچنین معاون موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه اقتصاد در برنامه اول تا سوم توسعه جایگاه کوچکی داشته است، گفت: در گذشته در کشور سیاست های اختصاصی و مشخصی برای اشتغال نداشتیم و به سیاست های رشد پرداخته می شد.
فرجادی افزود: در سال 1355 نرخ بیکاری در کشور با جمعیت 10 میلیون نفری، 10 درصد بود و اکثر بیکاران را روستائیان تشکیل می دادند که به همین دلیل دنبال نیروی کار خارجی بودیم.
وی با بیان اینکه در برنامه های سال های پیش از انقلاب درباره بیکاری نگرانی وجود نداشته یا کم بوده، اضافه کرد: به دلیل رشد جمعیت پس از پیروزی انقلاب، از دهه 80 به بعد جمعیت جوان کشور به مرز 800 هزار نفر رسید و نگرانی درخصوص بیکاری بوجود آورد.
وی ادامه داد: با کوچک شدن دولت، جلوگیری از رانت خواری و افزایش رقابت منصفانه در بازار کسب و کار برای همه افراد در حوزه اشتغال به موفقیت خواهیم رسید.
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران نیز با تاکید بر اینکه کشور به رشد و اشتغال به صورت همزمان نیاز دارد گفت: در برنامه های توسعه ای پس از انقلاب از طریق ارایه یارانه به کارفرمایان، تاکید زیادی روی کاهش هزینه و عرضه نیروی کار بوده است.
کریمی افزود: نرخ بیکاری در کشور پس از انقلاب زیاد بوده و در نخستین برنامه توسعه ایران، متعادل نبودن بازار کار به عنوان یکی از موارد تعادل نداشتن اقتصاد معرفی شده است.
وی ادامه داد: در دنیا اشتغال بدون رشد وجود ندارد، چرا که در اشتغال بدون رشد، فرصت های شغلی به فعالیت هایی معطوف شده که ارزش افزوده ای به دنبال ندارد یا با واردات کالاهای خارجی، تولید داخلی از بین می رود.
استاد دانشگاه مازندران درباره نیز نقش زنان در بازار کار و اشتغال گفت: موضوع اشتغال زنان در منطقه خاورمیانه بسیار جدی است و در بخش هایی از جمله نساجی زمینه شغلی مناسبی برای زنان فراهم شده است.
کریمی، افزود: علاوه بر ناتوانی در ایجاد اشتغال، مسائل اجتماعی و فرهنگی و الگوی عمومی 'مرد، نان آور خانواده' نیز مانع از ورود مناسب زنان به عرصه کار و اشتغال شده است.
هشتمین همایش ملی انجمن جمعیت شناسی ایران از روز چهارشنبه با حضور شماری از استادان، محققان و اقتصاددانان با هدف بررسی تحولات جمعیت، نیروی انسانی و اشتغال در ایران در دانشگاه یزد آغاز شده و امروز به پایان می رسد.
محورهای این همایش شامل ابعاد جمعیت‏ شناختی نیروی انسانی و اشتغال، ابعاد اقتصادی و اجتماعی اشتغال، داده ‏ها و شاخص‏های نیروی انسانی و اشتغال، آموزش و اشتغال؛ چالش‏ها و پیامدها و اشتغال زنان است.
علاوه بر محورهای یادشده، برگزاری میزگردی با عنوان سیاست‏ های اشتغال و موانع اشتغالزایی؛ ملی و منطقه ‏‏ای در دستور کار این همایش قرار گرفته است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار