کد خبر: ۳۱۴۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳ 19 October 2016


معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست البرز و رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرج گفت: با اجرای طرح‌های ویژه، برخورد با شکارچیان غیرمجاز در این استان تشدید می‌شود.

حمیدرضا لشگری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار داشت: یکی از وظائف اصلی و ذاتی محیط‌بانان در سراسر کشور، جلوگیری از شکار غیرمجاز و برخورد با متهمان این حوزه است.

وی افزود: دلیل اصلی توجه و تمرکزی که محیط‌بانان این سازمان دارند، کمیاب بودن بخش زیادی از گونه‌های جانوری است و در صورت شکار، آسیب‌های جبران ناپذیری را متحمل می‌شویم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرج تصریح کرد: از سوی دیگر اگر در فصول جفت‌گیری و یا زمان‌هایی خاص اقدام به شکار حیوانات کنیم، این کار منجر به کاهش جمعیت آنها و آسیب جدی به چرخه طبیعی محیط زیست می‌شود.

لشگری گفت: به همین دلیل سازمان محیط زیست تنها در برخی از ماه‌ها و فصول سال و آنهم با رعایت نظرات کارشناسی و لحاظ کردن ضوابط مختلف اقدام به صدور مجوز شکار به صورت محدود و تنها در مناطقی و آنهم برای حیواناتی خاص می‌کند.

وی بیان داشت: در غیر این صورت هرگونه شکار و حتی اقدام به ورود به مناطق حفاظت شده با سلاح و ابزار شکار ممنوع است و محیط‌بانان موظف به برخورد با متخلفان هستند.

معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: متاسفانه برخی اوقات با وجود هشدارها، اطلاع‌رسانی‌ها و آگاهی‌بخشی‌های متعدد باز هم مشاهده می‌شود که عده‌ای سودجو و بی‌توجه به منافع عمومی و مردم و کشور، اقدام به شکار غیر مجاز می‌کنند.

لشگری ادامه داد: در این راستا به دلیل فرارسیدن فصل پاییز و در پیش بودن فصل سرما، طرح‌های ویژه‌ای برای برخورد با شکارچیان غیرمجاز و حفاظت از اراضی و منابع ملی بالاخص منطقه حفاظت شده البرز جنوبی و محدوده شکار ممنوع طالقان را در دستور کار داریم.

وی اظهار داشت: اجرای این طرح‌ها آغاز شده و با آموزش مناسب به محیط‌بانان و دریافت کمک از اهالی بومی و همچنین گروه‌های مردمی به شدت و به صورت شبانه‌روزی اجرا می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرج افزود: ما در فصل شکار پرندگان در برخی از مناطق مشخص شده هستیم، به همین دلیل متخلفان تلاش می‌کنند با سوء استفاده از موقعیت ایجاد شده، در دیگر مناطق از جمله منطقه حفاظت شده البرز جنوبی اقدام به شکار کنند.

لشگری گفت: به عنوان نمونه طی روزهای اخیر افرادی را مشاهده کردیم که به همراه سلاح‌ها و ابزار شکار تلاش به ورود به مناطق حفاظت شده را داشتند که بلافاصله با آنها برخورد شده است.

وی در پایان تصریح کرد: حتی فردی در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی از سوی محیط‌بانان رصد شد که اقدام به شکار کرده و حتی چند تیر نیز شلیک می‌کند، اما پیش از آنکه موفق به شکار شود، دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار