مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور:
مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: با تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر صیانت از منابع طبیعی و تاکید بر اجرای طرح‌های آبخیزداری در برنامه تدوین شده قرار است 14 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری اجرا شود.
کد خبر: ۳۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶ 04 May 2015
به گزارش فارس، نگهدار اسکندری پیش از ظهر امروز در مراسم معارفه مدیرکل جدید منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل اظهار کرد: با توجه به دیدار اسفند سال گذشته مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست با مقام معظم رهبری و تاکیدات معظم‌ له در صیانت از آب و خاک، مرتع،‌ جنگل و محیط زیست سازمان جنگل‌ها و مراتع تلاش می‌کند تا در فصل جدید از فعالیت خود اهتمام جدی به صیانت از طرح‌های توسعه‌ای در این بخش‌ها بدهد.

وی با بیان اینکه بیش از 4 میلیارد هکتار جنگل در دنیا وجود دارد که سهم کشورمان 14 میلیون هکتار است، گفت: در هر هکتار از جنگل‌‌ها 1.5 تن اکسیژن تولید می‌شود که تامین‌کننده اکسیژن 6 نفر در طول سال است که از این رو باید به توسعه جنگل‌ها و حفاظت آنها اهتمام کرده و و از این مواهب مراقبت کنیم چرا که جنگل‌ها با گرفتن گازهای خطرناک گلخانه‌ای در تولید اکسیژن پیشقدم هستند. مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور یادآور شد: با توجه به گرم شدن زمین، کم آبی و وضعیت خشکسالی رخ داده اهمیت جنگل‌ها و مراتع و بهره‌گیری از این مواهب خدادادی بیش از هر زمان دیگر قطعی به نظر می‌رسد و ما باید تلاشمان را انجام دهیم تا جلوی بیابان‌زایی گرفته شود.

اسکندری با مهم خواندن پوشش مراتع و بهره‌گیری از این مراتع در تولید علوفه و تهیه گوشت سالم و ارگانیک گفت: از 50 درصد این مراتع در امر دامپروری استفاده می‌شود به طوری که 45 میلیون دام سبک به ویژه گوسفند و 20 میلیون بز در این چراگاه‌ها و مراتع از این مواهب استفاده می‌کنند.

این مسئول با اشاره به ارزش مراتع علوفه‌ای و تامین‌کننده سلامت محیط زیست تصریح کرد: تلاشمان بر این است تا از تخریب مراتع و نابود شدن آنها در حد وسع و توان جلوگیری کرده و امکان باروری بهتر آنها را فراهم کنیم.

مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور اهمیت و جایگاه حوزه آبخیزداری و و اجرای طرح‌های آبخوان‌داری را بیان کرد و ادامه داد: تاکنون 26 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور اجرا شده و بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری تلاشمان بر این است تا در 14  میلیون هکتار طرح‌های آبخیزداری اجرایی و عملیاتی شود.

اسکندری افزود: در حوزه بیابان‌زدایی نیز 2.5 میلیون هکتار توسعه جنگل‌ها در دستور کار سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار گرفته تا از گسترش بیابان‌‌ها و تولید گرد و غبار جلوگیری شود.

وی یکی از دلایل تولید گرد و غبار را از بین رفتن مراتع، جنگل‌ها و رویشگاه‌های سطح ملی عنوان کرد و گفت: کانون این گرد و غبار اعم از داخلی و خارجی از بین رفتن پوشش‌های گیاهی است که ما بر اساس طرح ملی در کشور سعی داریم تا نسبت به توسعه جنگل‌کاری، صیانت از مراتع و حفاظت از آنها اقدام لازم را انجام دهیم.

مدیر کل حوزه ریاست سازمان جنگل‌ها و مراتع در پایان سخنان خود عنوان کرد: یکی از سیاست‌های سازمان که در برنامه ششم توسعه به جد دنبال می‌شود اجرای طرح‌های آبخیزداری با همگرایی و مشارکت مردم با توجه به وضعیت خشکسالی است که انتظار می‌رود همه دلسوزان در این حوزه ورود پیدا کنند و مشارکت واقعی را انجام دهند.

انتهای پیام/

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار