رییس مؤسسه فتوح اندیشه:
حجت الاسلام راهدار گفت: قرآن کریم تعابیر و روشهای معمول بیان تاریخ را رعایت نکرده است و عبرتها و داستانهای خود را بر طبق دسته بندی زمانی و به تربیت زمان بیان نکرده است.
کد خبر: ۳۰۷۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲ 05 October 2016
به گزارش تابناك اصفهان، حجت الاسلام احمد رهدار، رییس مؤسسه فتوحات اندیشه شامگاه سه شنبه در ویژه برنامه رستاخیز جان که به همت مؤسسه فرهنگی شهید بهشتی برگزار می شود،با اشاره به اهمیت پرداختن به تاریخ و تحلیل تاریخ و لزوم فهم تاریخ، گفت: قرآن کریم تعابیر و روشهای معمول بیان تاریخ را رعایت نکرده است و عبرتها و داستانهای خود را بر طبق دسته بندی زمانی و به تربیت زمان بیان نکرده است.

وی در ادامه افزود: برای قرآن مسأله دیگری دارای اهمیت بوده است، خداوند در قرآن با توجه به نیاز بشر و اهمیت نوع عبرتی که باید بیان می‌کرده است آیات را نازل کرده است، برای خداوند در قرآن عبرت و سعادت و کمال بشر مهم بوده است، گاهی لازم بوده است قصه یک پیامبر ذکر شود و گاهی برای عبرت مردم مسأله دیگری را مطرح کرده است.

قرآن در بیان تاریخ به تکرار پرداخته است تا بتواند انسان را هدایت کند

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به شبیه بودن سبک بیهقی به روش بیان تاریخ قرآن کریم، اظهار کرد: یکی دیگر از روشهای بیان تاریخ در قرآن کریم تکرار است، قرآن این قاعده که به ما گفته‌اند اگر در خانه کس است یک حرف بس است را قبول ندارد، خداوند در قرآن کریم وقتی می‌خواهد ما را هدایت کند نگفته است نباید تکراری حرف بزنم و یکبار بگویم بس است، پیرامون معاد و روز حساب 200 قسمت قرآن به این موضوع پرداخته است و راجع به قیامت صحبت کرده است، نزدیک به 10 جای قرآن به مسأله سجده ملائکه به آدم و نافرمانی ابلیس پرداخته است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند می‌داند انسان چه موجودی است و می‌داند ما با یکبار گفتن هدایت نخواهیم شد، به طور کلی هرکسی دغدغه هدایت داشته باشد باید تکرار کند، انسان شناسی و تعالیم قرآنی به ما آموخته است که اشخاص با یکبار گفتن هدایت نمی‌شوند، برای هدایت شدن فهمیدن اصل نیست بلکه ملکه شدن اصل است، آنقدر باید تکرار کرد تا در اشخاص ملکه شود، قرآن مطالب را برای هدایت ما تکرار می‌کند، قرآن کتاب تاریخ و قصه گویی نیست بلکه قرآن به بهترین شیوه قصه می‌گوید نه اینکه بهترین قصه‌ها را بگوید.

حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه سیره ائمه معصومین(ع) در بیان تاریخ نیز مانند قرآن است، تصریح کرد: امام علی(ع) می‌فرماید آنقدر در تاریخ اقوام گذشته سیر کردم که انگار یکی از آنها شده‌ام، برای ایشان تاریخ وسرگذشت گذشتگان بسیار مهم بوده است، برای همه انسانها خوب است تاریخ و عبرتهای تاریخی را بدانند.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به تلاشهای انبیاء برای هدایت مردم، عنوان کرد: اینکه یک پیامبری نظیر حضرت نوح(ع) هزار سال تبلیغ می‌کند اما چهل نفر به او ایمان می‌آورند دلیل بر ضعف و مشکل داشتن ایشان نیست، یک طرف ماجرای هدایت انبیاء و اولیاء و هادیان هستند اما طرف دیگر مردم هستند، پیامبر اکرم(ص) بهتر از همه عالم دین را معرفی می‌کردند و بهترین خلق را داشتند اما همسر و عموی خود را نتوانستند هدایت کنند، گاهی اشخاص باید اراده هدایت شدن را داشته باشند.

سیره عقلا از مسائل مهم در فهم تاریخ است

وی در ادامه ابراز کرد: یکی از نشانه‌های انسان احمق این است که هر چیزی را به سادگی باور کند، نباید به سادگی چیزی را مورد قبول قرار داد، قرآن می فرماید وقتی یک فاسقی خبری را برای شما می‌آورد باید تحقیق کنید و به حقیقت برسید، نکته دیگر در فهم صحیح از تاریخ سیره عقلا است، در سیره عقلا دین شخص مطرح نیست، بلکه در سیره عقلا با روشهای خاص گفته‌های اشخاص را مورد سنجش قرار می‌دهیم تا ببینیم به صحت آن می‌توان اطمینان کرد یا خیر.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اینکه می‌گوییم داده‌های تاریخی مانند ریاضی نیست به معنای بی‌اعتباری آن نیست بلکه در داده‌های تاریخی اگر چه اختلاف است ولی دارای اعتبار است و علمای تاریخ و خبرگان تاریخی می‌توانند اعتبار سنجی کنند از مسائل تاریخی، در مطالعه تاریخی باید به یک سری ویژگی‌هایی دقت داشته باشیم تا بتوانیم درک درستی از مسائل تاریخی پیدا کنیم، این مسأله در مطالعه واقعه روز عاشورا دارای اهمیت بسیاری است.

حجت الاسلام رهدار با اشاره به ضبط حداکثری تاریخ اسلام و بالا بودن اعتبار تاریخ اسلامی، تصریح کرد: مسائلی در تاریخ وجود دارد که تنها با دین جای آنها پر خواهد شد و اعتبار آنها به دین است، اینکه اسلام تاریخ مسیحیت و یهودیت را قبول ندارد به دلیل تحریف شدن دینشان است، در تاریخ یک امام صادق(ع) نیاز است که برای ما مناجات حضرت موسی(ع) در کوه تور را بیان کند و ما بدانیم که کاملا درست می‌گوید، فقط یک معصوم می‌تواند گزارش این نجوای موسی در خلوت خودش با خداوند متعال را بدهد و اگر معصومی در کار نباشد چنین گزارشی از مناجات یک پیامبر هم وجود نخواهد داشت.

نویسندگان تاریخ تمدن معترف به حدسی بودن آن هستند

وی در ادامه افزود: کسانی که تاریخ تمدن بشر نوشته‌اند معترف هستند که تاریخ بشر را حدس می‌زنند، دین اما وقتی خبر می‌دهد با قاطعیت خبر می‌دهد و نمی‌گوید من حدس می‌زنم، وقتی یکی از اهل بیت(ع) از یک موضوع تاریخی سخن می‌گویند در حال حدس و گمان زدن نیستند بلکه اصل و حقیقت ماجرا را به درستی و تمام و کمال مطرح می‌کنند، فقط تاریخ اسلام است که از نظر ما مسلمانان اعتبار دارد و علت آن هم تحریف نشدن دین اسلام و ثبت حداکثری تاریخ اسلام است.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به گستردگی و دقت موجود در تاریخ اسلام و پرداختن به جزئیات مسائل و وقایع تاریخی، اظهار کرد: در تاریخ اسلام حتی مشخصات کامل و پیشینه کامل اشخاصی که در حجة الوداع پس از تراشیدن سر پیامبر اکرم(ص) موهای ایشان را از باب تبرک برداشتند هم ذکر شده است، زندگی نامه تمامی راویان احادیث و تاریخ اسلام هم به تفصیل و به صورت کاملا دقیق بیان شده است، علم رجال به طور دقیق به مسائل پیرامون راویان پرداخته است و صحت و درستی مسائلی که مطرح کرده‌اند و پیشینه آنها را هم بسیار دقیق مورد بررسی قرار داده است.

حجت الاسلام رهدار با اشاره به تخصصی بودن تاریخ اسلام و پرداختن تخصصی علما و بزرگان به مقاطع مختلف تاریخ اسلام، گفت: کسی اگر بخواهد به تاریخ اسلام به صورت تخصصی بپردازد باید به زبان عربی مسلط باشد چرا که تاریخ اسلام عربی نوشته شده است، اگر کسی در زبان عربی تخصص نداشته باشد نمی‌تواند در تاریخ اسلام تحلیلهای درست و فهم درستی داشته باشد و دچار خطا خواهد شد.

دستگاه خلافت به شیعیان اجازه نقل تاریخ نمی‌داده است

وی تاریخ اسلام را سنی زده دانست و تصریح کرد: حاکمیت و دستگاه خلافت به شیعیان اجازه نقل تاریخ نمی‌داده است، از این رو شاهد برخی تحریفهای تاریخی از سوی اهل سنت در تاریخ هستیم، اهل سنت در تاریخ اسرائیلیات وارد کردند، در زمان خلیفه دوم طرحی مطرح شد که دانشمندان یهودی را وارد جامعه اسلامی کنند و به آنها میدان بدهند، علت این موضوع این بود که بتوانند از علم این دانشمندان استفاده کنند و از علم امام علی(ع) بی‌نیاز شوند، از این رو دانشمندان یهودی محور حکومت شدند و در تاریخ اسلام به اصطلاح اسرائیلیات پیدا شد.

استاد حوزه و دانشگاه رویکرد سیاسی در نگارش تاریخ اسلام برای مقابله با تشیع را از تحریفات تاریخ اسلام عنوان کرد و افزود: نخستین منابعی که برای کربلا نوشتند یکی مقتل ابی مخنف است، که وی شیعه بوده است و با استفاده از بازماندگان کربلا مقتل خود را نوشته است، دیگری فتوح ابن اعثم است، کامل التاریخ ابن اثیر هم یکی دیگر از منابع پیرامون کربلا است که فقط مقتل ابی مخنف شیعی است و ما بقی مربوط به اهل سنت است.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به خفقان دستگاه خلافت علیه شیعیان در دوران پس از واقعه کربلا، اظهار کرد: مقتل ابی مخنف که تنها مقتل شیعی و بسیار دقیق بوده است در مقطعی از تاریخ ناگهان ناپدید می‌شود و بعدها منقولات دیگران از این مقتل به عنوان مقتل اصلی ارائه می‌ شود، دیگر مقاتل هم که نوشته اهل سنت است سه قرن پس از این واقعه نوشته شده است، آنچه که از کربلا داریم به دلیل خفقان و فشارهای بسیار بر شیعیان سینه به سینه نقل شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :