اتفاقی که آخرین نمونه آن در سفر اخیر دولت مردان به قزوین ثبت رسیده و خوب یا بد، انعکاس وسیعی نیز در دنیای مجازی داشته تا برخی از آن برداشت های سیاسی کرده و بعضی در مخالفت با ایشان، از عادی بودن این اتفاق در کشورمان بگویند اما همه می‌دانیم که نه سیاسی است و نه عادی!
کد خبر: ۳۰۴۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۶ 01 October 2016
وضعیت تالارهای پذیرایی پس از پایان مراسم، حال ناخوش بازارها و گذرها در انتهای روزی کاری، کثیفی حیاط و کلاس های درسی در پایان ساعت آموزشی روزانه مدارس، چهره زشت استادیوم های ورزشی پس از انجام مسابقات و...؛ ظاهرا هرجا جمع شویم، می‌بایست با تلی از زباله ترکش کنیم، حتی اگر دیدار رئیس جمهور باشد.

به گزارش «تابناک»، در حاشیه سفر اخیر رئیس جمهر کشورمان به قزوین تصویری به ثبت رسید و در فضای مجازی منتشر شد که بسیار تامل برانگیز است؛ تصویری از ورزشگاه محل دیدار رئیس جمهور با مردم که پس از دیدار به محوطه ای پر زباله تبدیل شده و برخی کاربران فضای مجازی به کنایه آن را با محل دفن زباله مقایسه کرده اند.

آن گونه که در این تصویر دیده می‌شود، ورزشگاه شهید رجایی این شهر پس از ترک میهمانان و میزبانان، هیچ شباهتی به ورزشگاه نداشت. اصلا به هیچ جای دیگری شباهت نداشت، الا محل دفن زباله. آنقدر که اگر از ما بپرسند چند نفر، چند ساعت می‌بایست کار کنند تا این ورزشگاه تمیز شود، به سادگی نخواهیم توانست به آن پاسخ دهیم.

البته این موضوع نه به رئیس جمهور ربطی دارد و نه به استقبال کنندگان و اتفاقی است که همیشه در همه جا رخ داده و می‌دهد؛ چه رئیس جمهور از جناح راست باشد و چه چپ. چه میزبان اهالی دیار قزوین باشند و چه هموطنانمان در دیگر شهرها و استان ها. اصلا چه گردم هم آیی مربوط به دیدار با رئیس جمهور یا دیگر مسئولان باشد و چه مناسبتی در تقویم.
 

کافی است حال و احوال طبیعت در فردای «روز طبیعت» یا همان «سیزده به در» را به یاد آوریم تا دریابیم که چه اندازه در تولید زباله و رهاسازی آن در طبیعت مهارت داریم! اتفاقی که به نظر می‌آید برایمان عادی و پذیرفته شده است که اگر نبود، این اتفاق تاکنون ریشه کن شده بود.

اتفاقی که آخرین نمونه آن در سفر اخیر دولت مردان به قزوین ثبت رسیده و خوب یا بد، انعکاس وسیعی نیز در دنیای مجازی داشته تا برخی از آن برداشت های سیاسی کرده و بعضی در مخالفت با ایشان، از عادی بودن این اتفاق در کشورمان بگویند اما همه می‌دانیم که نه سیاسی است و نه عادی!

به این معنی که می‌بینیم غیرعادی ترین اتفاق ممکن در کشورمان عادی شده و دیدن زشتی هایش نیز موجب نمی‌شود تلنگر بخوریم و به خود آییم؛ چه ما مردم و چه مسئولان مختلف. انگار نه انگار که رها کردن زباله در کنار همه زشتی ها و اشکالاتی که دارد، افزودن بر حجم کار رفتگران نیز هست و از شرعی نیز می‌تواند اشکال داشته باشد.

رفتار ناخوشایندی که منجر به خلق چنین تصویرهای آزار دهنده ای می شود و به دلیل دیده نشدن، هیچ اصلاحی به همراه ندارد، مگر آنکه رویه مان را تغییر دهیم؛ چه ما مردمی که می‌توانیم به یکدیگر تذکر داده و مانع فراموشی زشتی های چنین تصاویری شویم و چه مسئولانی که دست اندرکار مناسبات مختلف هستند و می‌توانند و می‌بایست در این باره فرهنگ سازی کنند.

حتی رئیس جمهور و مدیران ارشدی که به دیدار مردم می‌روند و می‌توانند برای یکبار هم که شده از ایشان بخواهند زباله های پیرامونشان را جمع آوری کنند و به این شیوه، تلاش کنند اتفاق مثبتی را رقم بزنند. اتفاقی که جا دارد تا زمانی که زباله ریختن از عادات بدمان حذف نشده، تداوم داشته باشد. حتی اگر تبدیل به جمله ای کلیدی در سخنان رئیس جمهور در دیدارهای استانی وی شود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار