فارس از حال و هوای ماه مهر، بازار داغ نوشت‌افزار و نقش مهم کارگر و کار ایرانی در زمینه جلوگیری از ورود محصولات مشابه داخلی گزارش می‌دهد.
کد خبر: ۲۹۹۲۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸ 21 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین، هر ساله در ایام ماه مهر بازار خرید نوشت‌افزار داغ می‌شود و استان قزوین نیز از این قاعده مستثنی نیست و چندی است دانش‌آموزان و دانشجویان شاهد گرمی بازار به خصوص در زمینه نوشت‌افزار هستند.

با خود می‌گویم با تأکیدهای همیشگی مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخلی چرا باز هم مردم نوشت‌افزار خارجی خریداری می‌کنند؟ چرا دفتر، مداد، خودکار و به طور کلی نوشت‌افزار خارجی در بازار فراوان است؟ آیا اقدام جدی برای تولید نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی در استان قزوین صورت گرفته است؟ و چراهای دیگری که به دنبال یافتن پاسخ برای آن‌ها هستم.

از چند نفری پرس‌و‌جو کرده و متوجه شدم که کلید استارت تولید و پخش نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی در استان قزوین را شهید حجت اسدی زده است.

آری، حالا متوجه می‌شوم که چرا بارها شنیده‌ام سردمدار جبهه فرهنگی استان قزوین شهید حجت اسدی بوده و چرا مردانی همچون حاج حسین یکتا، حجت‌الاسلام پناهیان و بسیاری دیگر در منابر کشوری از او به نیکی نام می‌برند.

* حمایت از تولید ملی و الگوسازی شخصیت‌های ایرانی _ اسلامی

به سراغ سید امید برزگری می‌روم، فردی که رفیق و شریک شهید حجت اسدی بود و در حال حاضر هم مسؤول کارگروه محصولات فرهنگی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قزوین است؛ این روزها با آغاز ماه مهر فرصت کمی دارد که پای صحبت‌های او نشسته و از بازار داغ نوشت‌افزار می‌پرسیم.

وی می‌گوید: مقام معظم رهبری همواره بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی تکیه می‌کند و استفاده از کلمه اقتصاد در نامگذاری سال‌های اخیر دلیلی بر اثبات این ادعا است.

برزگری ادامه می‌دهد: شهید حجت اسدی دو سال پیش با جسارت، اعتماد و اعتقادی که داشت، تولید محصولات فرهنگی و نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی را در استان قزوین شروع کرد و امیدواریم بتوانیم ادامه‌دهنده راه این شهید باشیم.

مسؤول کارگروه محصولات فرهنگی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قزوین با بیان این نکته که نتیجه حمایت از تولید ملی اشتغالزایی، عدم خروج ارز از کشور و غیره است، مطرح کرد: سال گذشته نمایندگی تولید نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی در استان قزوین به 12 نقطه از جمله بویین‌زهرا، آبیک، مهرگان، زیباشهر و الوند نوشت‌افزار ارسال کرده است.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف کارگروه محصولات فرهنگی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قزوین علاوه بر حمایت از تولید ملی الگوسازی شخصیت‌های ایرانی ـ اسلامی به جای بتمن و باربی است که الگویی کاملاً صهیونیستی، آمریکایی و یک تهدید برای کودکان و نوجوانان ایرانی است.

* جنس ارزان جایگزین جنس ایرانی

فروشنده لوازم‌التحریر در شهرک مینودر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین گفت: وضعیت فروش نوشت‌افزار در سال گذشته بسیار بهتر از امسال بود و به نظر می‌رسد مردم از نظر اقتصادی به نقطه صفر رسیده‌اند.

محسن قاهری با بیان اینکه قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده و آن‌ها منتظر یک معجزه‌ای هستند که زندگی آنان را دگرگون کند، می‌گوید: 80 درصد نوشت‌افزار موجود در بازار، خارجی است و به دلیل برخورداری از کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تر با استقبال خوبی مواجهه است.

این فروشنده اضافه می‌کند: بیشتر مشتریان در گروه سنی 7 تا 12 سال بوده و اصولاً دنبال جنس ارزان به جای جنس ایرانی هستند.

وی تصریح می‌کند: معمولاً مدارس برای تهیه لوازم‌التحریر حساسیت خاصی به خرج نمی‌دهد و تعداد معدودی از مدارس برای مطرح شدن تهیه نوشت‌افزار خاصی را به دانش‌آموز تحمیل می‌کند.

* 70 درصد نوشت‌افزار بازار خارجی است

به سراغ فروشنده دیگری می‌روم، این بار بلوار مفتح و علی حاج‌حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: میزان فروش نوشت‌افزار نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، حدود 40 درصد کمتر شده چراکه سستی و ضعف بر بازار حاکم است.

وی ادامه می‌دهد: 70 درصد نوشت‌افزار بازار خارجی است و از اجناس ایرانی به دلیل عدم برخورداری از کیفیت بالا استقبال مطلوبی صورت نمی‌گیرد.

حاج‌حیدری با بیان اینکه برخی از اقسام ایرانی همچون نوشت‌افزار کیفیت بالایی دارد، بیان می‌کند: به دلیل وجود جنس مشابه خارجی با قیمت پایین‌تر توان رقابت با کالا مشابه خارجی را ندارد.

این فروشنده تصریح می‌کند: در سال جاری شاهد تولید نوشت‌افزار ایرانی با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب هستیم که روانه بازار می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم به دنبال کیفیت مطلوب هستند و خریداری کالا ایرانی یا خارجی برای آن‌ها مهم نیست، تشریح کرد: باید با حمایت از تولیدات داخلی زمینه را برای ایجاد یک اقتصاد پویا فراهم کرد.

حاج‌حیدری اضافه می‌کند: دانش‌آموزان از مقطع دبیرستان به بعد خود برای خرید نوشت‌افزار اقدام می‌کنند و معمولاً پدر و مادر آن‌ها را در انتخاب و خرید همیاری می‌کنند.

این فروشنده عنوان می‌کند: برخی مهدهای کودک و حتی مدارس دولتی با فروشندگان نوشت‌افزار زد و بند می‌کنند که در نتیجه آن شاهد خرید نوشت‌افزار به قیمت چند برابر از سوی مردم هستیم.

حاج‌حیدری در پایان می‌گوید: برخی مواقع با مشتریان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی مواجه بوده و سعی می‌کنیم آن‌ها را در خرید نوشت‌افزار کمک کنیم.

نکته جالب هنگام مصاحبه من با جناب حاج‌حیدری مراجعه خانم جوانی بود که اصرار بر خرید نوشت‌افزار با تصاویر یک شخصیت کارتونی به نام مینیوم را داشت که نشان از وضع شخصیت‌پروری و الگو محوری غربی در جامعه اسلامی است.

* انتخاب با شماست...

باید بر تولید و مصرف تولیدات داخلی تکیه کرد، چراکه امروز کارگر و کار ایرانی نقش مهم و مؤثری در زمینه جلوگیری از ورود محصولات مشابه داخلی دارد.

بنابر این گزارش، طبق آخرین آمارهای رسمی امسال حدود 20 میلیون دانش‌آموز و دانشجو در کشور به کسب دانش مشغول می‌شوند که اگر هر کدام فقط 20 هزار تومان نوشت‌افزار خارجی خریداری کنند،‌ مبلغی معادل 400 میلیارد تومان ارز از کشور خارج می‌شود.

اگر به جای آن نوشت‌افزار ایرانی تهیه کنند، علاوه بر اینکه هزاران جوان تحصیلکرده ایرانی مشغول به کار می‌شوند از تعطیلی واحدهای تولیدی کشور که در معرض هجوم اجناس قاچاق و بی‌کیفیت چینی است، جلوگیری می‌شود.

حال انتخاب با شماست... کارگر ایرانی را بیکار می‌پسندید یا مشغول به کار؟
 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار