کد خبر: ۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷ 19 January 2015
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به افزایش پنج برابری روزهای پاک در این استان گفت: این روند نتیجه توزیع و استفاده از بنزین یورو چهار در البرز است.
حسین محمدی به مناسبت روز هوای پاک (29 دی ماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به توزیع سوخت یورو چهار از زمستان سال گذشته به صورت پراکنده در بعضی از جایگاه ها، افزود: روزانه 800 هزار خودرو در سطح استان البرز تردد می کنند که این تعداد خودرو دومیلیون و 300 هزارلیتر بنزین در روز مصرف می کنند.
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری در تمام جایگاه های توزیع سوخت، بنزین یورو چهار توزیع می شود که افزایش پنج برابری روزهای پاک در سال 93 نسبت به سال های 91 و 92 و همچنین کاهش 50 درصدی روزهای ناسالم از نتایج استفاده از این سوخت است.
وی با اشاره به اینکه هر ساله در ماه های آذر و دی شاهد وارونگی و پایداری هوا هستیم، اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون و بخصوص درآذر و دی روز 'اضطرار' نداشته ایم.
محمدی همچنین به دیگر منابع آلاینده ی هوا اشاره کرد و گفت: ازمراکز تولیدی و صنعتی هم نباید غافل شد که از سوخت سنگین در روزهای سرد زمستان استفاده می کنند که باید تدابیر لازم برای استفاده آنها از سوخت سبک گاز اندیشیده شود.
وی یکی دیگر از عوامل آلاینده ی هوا را ترافیک دانست و افزود: از 10 محور اصلی استان تهران، چهار محور از البرز می گذرد که روزانه 300 الی 400 هزاردستگاه خودرو از این محورها تردد می کنند که بار آلودگی مضاعفی را به استان البرز تحمیل می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اضافه کرد: متاسفانه شبکه حمل و نقل عمومی در این استان یک سیستم فرسوده است که افزایش بار آلودگی هوا را در پی دارد به همین لحاظ این سیستم نیازمند نوسازی و نصب کاتالیز و فیلتر بر روی خودروهای عمومی است.
وی گفت: پیشنهاد نصب این دستگاه ها بر روی خودروهای عمومی در کارگروه آلودگی هوای استان در مرداد ماه سال جاری به تصویب رسید و شهرداری کرج مکلف به انجام آن شد و شهرداری نیز این پیشنهاد را به صحن شورا برده است.
محمدی افزود: هزینه اجرای این طرح 40 میلیارد ریال برآورد شده است.
وی فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی کلانشهر کرج را از دیگر معضلاتی دانست که منجر به تشدید آلودگی هوا می شود و ادامه داد: مقرر شد سازمان اتوبوسرانی کرج یکصد دستگاه اتوبوس جدید خریداری و وارد این ناوگان کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز همچنین کامیون ها و خودروهای دودزا را از دیگر منابع آلاینده ی هوا دانست و اظهار داشت: راهنمایی و رانندگی موظف است تا از تردد این خودروها در سطح شهر به صورت قانونی جلوگیری به عمل آورد.
وی در ادامه یکی از منابع آلاینده ی هوا را منابع ثابت که شامل واحدهای صنعتی تولیدی هستند، دانست و گفت: براساس گزارشی که ازسوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اعلام شده، حدود چهار هزار واحد صنعتی دارای شناسنامه در این استان فعال هستند که به
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: تعدادی از واحدهای شناسنامه دار که خارج از شهرک های صنعتی فعال هستند تحت نظارت های ویژه زیست محیطی قرار دارند.
این مسوول گفت: امتناع صاحبان برخی صنایع برای انتقال واحدهای خود به این شهرک ها، بر مشکلات زیست محیطی استان افزوده است .
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه به فعال شدن تیمی برای نظارت و پایش مکرر واحدهای صنعتی استان خبرداد و افزود: این تیم موظف است تا فعالیت 100 واحد صنعتی تولیدی بزرگ مقیاس در استان را به صورت مرتب و نامحسوس پایش و رصد کند که در صورت وجود آلایندگی برخورد قانونی مناسب را با این واحدها داشته باشد.

وی اظهار داشت: در پی فعالیت این تیم تا کنون 10 واحد نیز اخطاریه زیست محیطی دریافت کرده اند.
وی به امضای تفاهم نامه زیست محیطی با آموزش و پرورش استان البرز اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه برای ارایه آموزش های زیست محیطی به مربیان، معلمان و دانش آموزان منعقد شده زیرا معتقد هستیم که این آموزش ها بایستی ازدوران کودکی آغاز شود.
وی افزود: براساس این تفاهم نامه تا کنون هفت هزار دانش آموز البرزی تحت پوشش این آموزش ها قرار گرفته اند و همچنین در نظر داریم تا 30 مدرسه را به عنوان 'مدرسه سبز' با همکاری ادارات برق، آب و فاضلاب و شهرداری معرفی کنیم.
محمدی بیان داشت: این مدارس به عنوان مدارس الگو در کاهش مصرف انرژی و مواد معرفی می شوند تا فرهنگ زیستی از طریق این مدارس در جامعه گسترش یابد.
هرسال یک هفته به عنوان هفته هوای پاک اعلام می شد که امسال بر اساس تصمیم گیری سازمان حفاظت محیط زیست، فقط روز 29 دی ماه به عنوان روز هوای پاک اختصاص یافته است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار